Opóźnione wejście nowej taryfy, apki i portalu dla pasażerów GZM

infotrans
12.01.2023 12:02

Prace nad portalem i aplikacją Transport GZM, które mają docelowo zastąpić dotychczasowy system Śląskiej Karty Usług Publicznych załapały opóźnienie.

W grudniu ub. roku Metropolia informowała o przyjęciu nowej taryfy „Podróż Start/Stop”, która miała wejść w życie 16 stycznia, wraz z uruchomieniem Transportu GZM. Z kolei 16 stycznia biuro prasowe GZM poinformowało, że kolejna data wdrożenia wszystkich tych udogodnień to "prawdopodobnie 28 lutego". Wtedy ma ruszyć portal, aplikacji Transport GZM oraz nowa taryfa czasowa Zarządu Transportu Metropolitalnego.

intensywne prace

W środę Łukasz Zych z biura prasowego GZM poinformował, że z powodu „intensywnych prac nad aplikacją” nie 16 stycznia, a "prawdopodobnie 28 lutego" br. wejdzie w życie nowa taryfa ZTM, a wraz z nią nowe rozwiązania dostępne w opcji „Podróż Start/Stop”. Zych wyjaśnił, że taryfa wejdzie w życie, gdy wykonawca przygotuje ostateczną wersję aplikacji.

-„Trwają odbiory nowej aplikacji, która będzie podstawą nowego systemu sprzedaży biletów. Dopracowujemy produkt, aby w dniu, w którym udostępnimy go pasażerom, był jak najlepszej jakości” – zaznaczył, cytowany przez Zycha, członek zarządu GZM Jacek Brzezinka.

W związku z przesunięciem daty wejścia w życie nowej taryfy, zakup biletów za pomocą aplikacji Mobilny ŚKUP ma być możliwy dłużej, do momentu, w którym nowa aplikacja będzie gotowa.

Władze GZM przekonują, że nowe aplikacja i portal pozwolą na bardziej elastyczne opłacanie podróży komunikacją ZTM. W ramach funkcjonalności „Podróż Start/Stop” aplikacja sama naliczy opłatę za przejazd, wybierając najkorzystniejsze dla pasażera rozwiązanie. Pasażer, rozpoczynając podróż, będzie tylko skanował w pojeździe kod QR lub wpisywał znajdujący się w nim odpowiedni kod.

fot. GZM

Podróż Start/Stop

W opcji „Podróż Start/Stop” pojawią się również nowe przedziały czasowe: 5-cio-, 10-cio i 15-stominutowe, krótsze niż dla obecnych biletów jednorazowych/krótkookresowych. Opłata za podróż do 5 minut docelowo będzie wynosiła 2 zł. Jednak w początkowym okresie ma być obniżona do 1 zł. Przejazd od 5 do 10 minut ma kosztować 3 zł, a od 10 do 15 minut – 3,50. Opłaty ulgowe będą o połowę tańsze.

Wybór opcji „Podróż Start/Stop” sprawi, że pasażer za wszystkie przejazdy w ciągu dnia nie zapłaci więcej, niż wartość biletu dziennego, czyli 12 zł. Będzie to możliwe dzięki agregacji opłat – pod koniec dnia system zsumuje opłaty wniesione przez pasażera w ciągu dnia. Jeśli suma opłat przekroczy wartość biletu dziennego, system anuluje opłaty z tego dnia i pobierze opłatę za bilet dzienny.

Przy wyliczaniu najkorzystniejszej dla pasażera opłaty w opcji „Podróż Start/Stop” system uwzględni nie tylko czasy poszczególnych przejazdów, ale też ew. przesiadki, trwające nie dłużej niż 30 minut. Wówczas system pod koniec dnia rozliczy tę kolejną podróż jako kontynuację czasu z poprzedniego pojazdu. Aby z tego skorzystać, pasażer będzie musiał za pomocą aplikacji zarejestrować wyjście z pojazdu, a potem wznowić podróż w ciągu 30 minut.

nowa apka

Nowa aplikacja Transport GZM, która ma być dla pasażera głównym elementem systemu online ŚKUP, ma działać wraz z nowym portalem internetowym o tej samej nazwie. Aplikacja ma dawać możliwość m.in. zarządzania kontem ŚKUP, samodzielnego kodowania ulg, zakupu i zwrotu biletów, sprawdzania połączeń, planowania podróży czy generowania faktur.

Dotychczasowy system ŚKUP był zamówiony przez związek komunalny będący poprzednikiem Zarządu Transportu Metropolitalnego, czyli obecnego organizatora komunikacji w GZM. System ŚKUP od początku był krytykowany przez mieszkańców jako podatny na awarie, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny. Przetarg na wykonanie modyfikacji rozwiązania GZM ogłosiła w grudniu 2020 r. W połowie ub. roku rozstrzygnęła postępowanie, wybierając jedyną ofertę dotychczasowego wykonawcy, Asseco, za 122,8 mln zł brutto.

Zmodernizowany system ma działać online, co przyspieszy zapisywanie transakcji. W nowej odsłonie karta będzie jednym z możliwych identyfikatorów danych znajdujących się w chmurze, a nie ich nośnikiem (pozostałymi będą nowe Metrokarty a także własne karty płatnicze). Dzięki tej zmianie będzie można korzystać z systemu bez potrzeby używania karty, za pośrednictwem mobilnej aplikacji.

Ostatnio GZM zmieniła taryfę ZTM 17 października br.; ceny biletów - poza długoterminowymi, które pozostały bez zmian - wzrosły do wskaźnika inflacji. Wprowadzono jednolitą taryfę czasową dla biletów jednorazowych, zamiast taryfy strefowo-czasowej. Ceny krótkookresowych biletów elektronicznych pozostają niższe niż papierowych.

Metropolia akcentuje przy tym, że wszystkie ceny biletów, poza opcją „Podróż Start/Stop”, pozostaną wraz z wejściem tej taryfy bez zmian.