Opolskie z planem transportu publicznego
Spójne rozkłady jazdy i wspólne bilety na autobusy oraz pociągi czy tworzenie stacji przesiadkowych, by zachęcać kierowców do publicznego transportu –to założenia przyjętego przez sejmik planu zrównoważonego rozwoju transportu publicznego woj. opolskiego. Sejmik przyjął plan większością głosów na wtorkowej sesji. Zakłada on, że kluczowym dla regionu będzie transport kolejowy. Jak mówił dyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki opolskiego urzędu marszałkowskiego Bartłomiej Horaczuk, skłania do tego m.in. gęsta w opolskim sieć połączeń kolejowych, z których rocznie według wyliczeń korzysta 8 mln pasażerów. Wokół kolei natomiast powinna być budowana oferta przewozów autobusowych – miejskich, podmiejskich i dalekobieżnych. Zdaniem twórców planu powinno się też skorelować rozkłady jazdy pociągów i autobusów na kluczowych węzłach komunikacyjnych, do których zaliczono takie miasta jak Opole, Kluczbork, Namysłów, Kędzierzyn-Koźle, Strzelce Opolskie, Brzeg, Nysę i Olesno. W tych miejscach należałoby usunąć wszelkie bariery architektoniczne oraz stworzyć parkingi dla samochodów, motocykli i rowerów, tak by zachęcać mieszkańców korzystających z indywidualnego transportu do przesiadania się do publicznych środków lokomocji. O potrzebie zintegrowania biletów kolejowych i autobusowych mówili sami mieszkańcy woj. opolskiego, których ankietowano w ramach przygotowań do stworzenia dokumentu. 11 proc. ankietowanych chciałoby właśnie jednego biletu na różne środki transportu. Przygotowanie planu poprzedziła analiza sytuacji transportowej w regionie. Wśród słabych stron transportu publicznego w woj. opolskim wskazano m.in. brak skomunikowania przejazdów pociągów i autobusów, niską częstotliwość kursów autobusów na niektórych liniach, brak dobrego skomunikowania z Warszawą czy trudną sytuację ekonomiczną wielu przewoźników. Wśród mocnych –fakt, iż przez region przebiega autostrada A4 oraz to, że w woj. opolskim sieć połączeń kolejowych jest jedną z najgęstszych w kraju. Podkreślono, że aby transport publiczny się rozwijał –prócz wspólnych biletów i stacji przesiadkowych –trzeba też inwestować w infrastrukturę, kupować nowy tabor kolejowy, podnosić częstotliwość kursów, poprawiać ich punktualność i dbać o coraz lepszy komfort podróżnych.