Opolskie plany transportowe
Z kolei miejski plan transportowy Opola –opracowany przez firmę Trako – opiera się na sieci autobusowych linii miejskich i podmiejskich. Istotne jest przyspieszenie i uniezależnienie autobusów poprzez poprawę stanu infrastruktury drogowej oraz odpowiednią organizację ruchu drogowego. W szczególności zalecane jest tworzenie wydzielonych pasów dla autobusów (a także taksówek i pojazdów uprzywilejowanych) wzdłuż ciągów komunikacyjnych i na dojazdach do skrzyżowań w miejscach tworzenia zatorów, wdrożenie systemu priorytetów przy przejeździe przez skrzyżowania bazującego na detekcji pojazdów komunikacji miejskiej przez system sygnalizacji świetlnej, ograniczenie stosowania zatok przystankowych w centrum miasta. Wytyczono trzy podstawowe korytarze autobusowe wysokiej jakości, którymi przebiegają najważniejsze i najpopularniejsze linie komunikacyjne w mieście:
– korytarz 1: Niemodlińska (od skrzyżowania z ul. Domańskiego) –Nysy Łużyckiej –Książąt Opolskich –Sądowa –Sienkiewicza –Oleska –Żeromskiego –Ozimska –Horoszkiewicza –Sosnkowskiego –Wiejska –Ozimska (do skrzyżowania z Al. Witosa),
– korytarz 2: Spychalskiego –Piastowska –Korfantego –1 Maja –Rejtana (do ul. Ozimskiej),
– korytarz 3: Okulickiego – Chabrów –Luboszycka –Nysy Łużyckiej –Książąt Opolskich –Sądowa –Sienkiewicza –Oleska –Żeromskiego –Ozimska –Kołłątaja –1 Maja (do skrzyżowania z ul. Reymonta, powrót przez Reymonta).
Na niektórych odcinkach, obciążonych ograniczoną płynnością ruchu, niezbędne będzie wprowadzenie udogodnień umożliwiających uprzywilejowanie autobusów –zmiana organizacji ruchu, wprowadzenie inteligentnego systemu sterowania ruchu. Ważnym postulatem, szczególnie dla osób o ograniczonej sprawności, jest zwiększenie dostępności do transportu publicznego na terenie miasta. Problem dotyczy kilku rejonów: Starego Miasta, Śródmieścia, Grudzic, Kolonii Gosławickiej i Grotowic. Aktualny układ tras komunikacji miejskiej omija część Starego Miasta, skutkując oddaleniem niektórych rejonów starówki poza 300-metrową strefę dojścia. Uwzględniając szerokość ulic i deptaków, możliwe jest wprowadzenie autobusów na ciągi ulic: Piastowska –Zamkowa –Koraszewskiego –pl. Wolności –Ozimska, Ozimska –pl. Wolności –Koraszewskiego –Rynek –Książąt Opolskich (powrót przez Katedralną i Koraszewskiego), Piastowska –Katedralna –Książąt Opolskich / Łangowskiego. Nowe przystanki powinny być zorganizowane w pobliżu największych generatorów ruchu, np. Ratusza czy Urzędu Miejskiego.
W obszarze Śródmieścia niedostateczna jest obsługa Szpitala Wojewódzkiego przy ulicy Katowickiej. Planuje się wznowienie obsługi ulicy Katowickiej na odcinku między ulicami Ozimską i Bohaterów Monte Cassino wraz z umożliwieniem przejazdu dla transportu publicznego z ulicy Katowickiej do ulicy Oleskiej w kierunku Gosławic. Przystanki komunikacji miejskiej powinny funkcjonować w bezpośrednim sąsiedztwie Szpitala Wojewódzkiego. Konieczne jest także zwiększenie zasięgu przystanków komunikacji miejskiej w Śródmieściu, w tym utworzenie nowego przystanku na ul. Reymonta przed skrzyżowaniem z ul. Ozimską i na ul. H. Kołłątaja za skrzyżowaniem z ul. Ozimską.
Problemem osiedla Grudzice jest obecnie niedostateczna obsługa przez komunikację miejską w postaci częściowo jednokierunkowej linii 11. Proponowane jest wprowadzenie dwukierunkowej obsługi komunikacyjnej ulicy G. Morcinka, zapewniającej bezpośrednie połączenie osiedla Grudzice z Kolonią Gosławicką. Nowe przystanki komunikacyjne powinny powstać w pobliżu skrzyżowań z: ul. K. Baczyńskiego oraz w kierunku ul. Strzeleckiej przy ul. Prostej i ul. H. Modrzejewskiej. Do zrealizowania propozycji niezbędne będzie zmodernizowanie przejazdu kolejowego na ulicy Grudzickiej. Na osiedlu Kolonia Gosławicka zwiększenie dostępności umożliwi utworzenie nowych przystanków na ul. Wilsona w pobliżu ul. Leszczynowej, niezbędne jest także włączenie w sieć komunikacji miejskiej obszarów przemysłowych osiedla Grotowice. Sugerowane jest dostosowywanie obecnego układu do potrzeb poprzez zmianę tras istniejących linii lub wprowadzanie osiedlowych linii mikrobusowych dowożących do punktów przesiadkowych, również w formie „telebus”.