Ogólnopolska Karta Miejska (OKM) – rozmowa z Dominiką Duziak, koordynatorem projektu
O szczegółach ambitnego i komplikowanego projektu –wprowadzenia jednej Ogólnopolskiej Karty Miejskiej (OKM) rozmawiamy z Dominiką Duziak, koordynatorem projektu i sekretarzem Koalicji na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności Związku Banków Polskich:
TransInfo.pl: Proszę opisać początek prac nad Ogólnopolską Kartą Miejską (OKM). Kto był pomysłodawcą projektu? I dlaczego tym projektem zajęła się Koalicja na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności?
Dominika Duziak, koordynator projektu i sekretarz Koalicji na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności: Związek Banków Polskich od wielu lat aktywnie promuje obrót bezgotówkowy i jego zalety w formie różnego rodzaju przedsięwzięć, w szczególności skierowanych do konsumentów- użytkowników usług płatniczych. Jednym z tego typu przedsięwzięć jest Koalicja na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności, która powstała wiosną 2007 roku. Kluczowym efektem dotychczasowych prac Koalicji jest powstała we współpracy pomiędzy ZBP, NBP i pozostałymi Członkami Koalicji, „Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata 2009- 2013”. Jednym z działań strategicznych jest wypracowanie wspólnych standardów funkcjonowania kart miejskich, jak również działania na rzecz rozwoju bezgotówkowego i dokonywania mikropłatności w samorządach lokalnych. Stąd też koncepcja zainicjowania Projektu „Ogólnokrajowa Karta Miejska”.
Pierwsze, inauguracyjne spotkanie, odbyło się w lutym bieżącego roku w Warszawie. Pozytywny odbiór przekazanych przez ZBP założeń generalnych projektu oraz ogromne zainteresowane koncepcją Ogólnokrajowej Karty Miejskiej sprawił, iż skompletowaliśmy Zespół specjalistów reprezentujących samorządy, organizatorów transportu miejskiego, przedstawicieli środowiska bankowego oraz firm infrastrukturalno- technologicznych, z których znakomita większość ma już doświadczenia w budowie systemów lokalnych, nie tylko w Polsce.
TransInfo.pl: Jakie podstawowe cele ma realizować Ogólnopolska Karta Miejska?
Ogólnokrajowa Karta Miejska to hasło- naszym celem jest jednak nie tylko karta miejska w rozumieniu nośnika biletu elektronicznego, ale również szereg innych funkcjonalności, w szczególności funkcje płatnicze i identyfikacji posiadacza. Dzięki takiej karcie możliwe będzie, w założeniach, korzystanie z szeregu usług miejskich- od komunikacji, poprzez wstępy do obiektów rekreacji, bibliotek. Możliwości wykorzystania takiej karty jest wiele, jednak ilość i rodzaj aplikacji, czy też produktów miejskich zależeć będzie już od wyborów indywidualnych samorządów, zgodnie z ich potrzebami i specyfiką lokalną.
TransInfo.pl: W jakiej technologii planujecie wprowadzenie karty? Czy będzie ona stykowa, czy też bezstykowa? Czy będzie to bardziej karta płatnicza czy miejska portmonetka? I kto będzie właścicielem karty?
To kluczowe pytania, nad którymi pracujemy w ramach Zespołu. Wyróżniliśmy na wstępie kilka różnych wariantów rozwiązania funkcji płatniczej w takiej karcie. Od przyjęcia konkretnego rozwiązania zależeć będą również wybory technologiczne. Kluczową zasadą jest interoperacyjność- standard technologiczny musi być wspólny, aby wizja karty ogólnokrajowej mogła się ziścić. Muszę też nadmienić, że przyjęliśmy zasadę neutralności technologicznej- nie przesądzamy, iż nośnikiem musi być karta sensu stricte w postaci znanego nam wszystkim kawałka plastiku. Rozważamy wykorzystanie płatności mobilnych, czy też innych innowacyjnych rozwiązań.
TransInfo.pl: Kiedy planujecie wprowadzić ten projekt w życie? Co należy jeszcze zrobić do tego momentu?
Naszą ambicją jest ukończenie prac nad „Białą Księgą”OKM do końca pierwszej połowy tego roku. Dalsze kroki uzależnione będą od wyniku prac koncepcyjnych.
TransInfo.pl: Rozumiem, że karta ma mieć jeden standard dla wszystkich miast. Co z ośrodkami, które już wdrożyły kartę miejską?
Dostrzegamy ten problem i absolutnie nie chcemy nic narzucać miastom. Będziemy konstruować rozwiązanie, które umożliwi dostosowanie miast, które już posiadają systemy kart miejskich w jak najbardziej płynny sposób. Nie mówimy tu o rewolucji, a raczej ewolucji.
TransInfo.pl: Jak przewidujecie rozwiązanie kwestii wzajemnych rozliczeń między miastami – np. za przejazdy komunikację miejską?
Zdajemy sobie sprawę z ilości operatorów oraz trudności, jakie to niesie dla Projektu. Będziemy na pewno wzorować się na aglomeracjach, w których już udało się znaleźć rozwiązanie i czerpać z wiedzy ekspertów w tym zakresie. Nie wykluczamy powstania zupełnie nowej koncepcji, jednak na tym etapie jest za wcześnie by mówić o szczegółach.
TransInfo.pl: Jak planujcie wdrożyć system? Załóżmy, że został już wybrany jeden standard, jeden wirtualny operator płatności, wszelkie kwestie prawne zostały załatwione – co dalej? Czy projekt ma być on wprowadzonych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego?
Nie wykluczam takiej opcji, nie mniej jednak jest zbyt wcześnie, aby mówić o szczegółach. Koncentrujemy się obecnie na opracowaniu rozwiązania systemowego. Wdrożenie zależeć będzie właśnie od jego kształtu. Badamy różne możliwości zarówno pod kątem prawnym, jak i biznesowym.
TransInfo.pl: Jaki jest zdaniem zespołu wstępny koszt zrealizowania tego projektu? Czy możliwe jest pozyskanie unijnych środków na ten projekt?
Na obecnym etapie prac nie jesteśmy jeszcze w stanie oszacować kosztów wdrożenia. Wiemy jednak, iż pozyskanie funduszy unijnych na tego typu przedsięwzięcia –o charakterze ogólnokrajowym –jest możliwe.
TransInfo.pl: Karta może też służyć do obsługi kibiców podczas EURO 2012. Czy to jest jeden z celów Waszego projektu?
Jak najbardziej –EURO2012 to katalizator szeregu różnego rodzaju działań, w tym również w zakresie rozwoju obrotu bezgotówkowego i mikropłatności w miastach. Ogólnokrajowa Karta Miejska to nowa jakość, prestiż, ogromne udogodnienia- nie tylko dla mieszkańców, ale i odwiedzających miasta.
TransInfo.pl: Podczas II spotkanie zespołu ds. OKM wzięło w nim udział tylko kilku przedstawicieli miast i związków komunikacyjnych. Czy planujecie bardziej rozreklamować ten projekt wśród potencjalnych użytkowników i zaprosić ich do szersze współpracy?
Zainteresowanie pracami nad Ogólnokrajową Kartą Miejską jest coraz większe. Szeroki dialog prowadzimy m.in. w ramach Koalicji z podmiotami będącymi jej Członkami, w tym w szczególności z Unią Metropolii Polskich, Związkiem Powiatów Polskich i Związkiem Województw RP. Jesteśmy w stałym kontakcie z kierownikami projektów na szczeblach samorządów lokalnych –wspierają nas liderzy, jak np. KZ GOP.
TransInfo.pl: Bardzo dziękujemy za rozmowę!