Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Odczarować komunikację miejską

infotrans
11.03.2008 17:06
Po raz pierwszy w historii przewoźnicy i organizatorzy komunikacji miejskiej oraz przedstawiciele świata nauki wspólnie rozmawiali i zastanawiali się nad możliwością podjęcia wspólnych działań na rzecz poprawy wizerunku komunikacji miejskiej w Polsce. Celem spotkania było opracowanie najefektywniejszych działań na rzecz utrzymania i pozyskania pasażerów. 11 marca br. powołany został zespół roboczy ds. wizerunku i marketingu komunikacji miejskiej.
Po raz pierwszy w historii przedstawiciele komunikacji miejskiej oraz świata nauki spotkali się i zastanawiali nad kreowaniem pozytywnego wizerunku branży. Podczas spotkania, będącego inicjatywą Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej i Zarządu transportu Miejskiego w Warszawie, które odbyło się 10 i 11 marca w Warszawie, zaprezentowano politykę wizerunkową realizowaną w stołecznej komunikacji miejskiej oraz innych miastach, omawiano możliwe scenariusze i obszary współpracy w ramach zespołu, rozmawiano o inspiracjach i możliwościach w odczarowywaniu komunikacji miejskiej, wymieniano się doświadczeniami, a także dyskutowano o oczekiwaniach mediów wobec przedstawicieli komunikacji miejskiej. Wśród uczestników byli: Prezesi Zarządów, Przedstawiciele Urzędów Miast, Kierownicy Działów Marketingu i PR oraz rzecznicy prasowi. Efektem dyskusji jest powołanie zespołu roboczego ds. wizerunku i marketingu komunikacji miejskiej, który będzie zajmował się tą problematyką. Obecnie 80% transportu pasażerskiego w Polsce stanowi komunikacja miejska a 4 miliardów ludzi rocznie przewożonych jest autobusami, tramwajami i metrem. Mimo tych faktów o komunikacji miejskiej wciąż mówi się mało, problemy branży są pomijane, dodatkowo wokół niej narosło wiele krzywdzących stereotypów. Nie ulega wątpliwości, że kreowanie wizerunku jest niezbędne dla każdego przedsiębiorstwa, również dla komunikacji miejskiej, która zapewnia bezpieczny, szybki, wygodny i tani transport dla milionów mieszkańców –to jedyny sposób na sprawne poruszanie się po mieście. Niestety wokół tego tematu powstało wiele stereotypów, które wynikają z lat zaniedbań, braku odpowiednich służb prasowych, jak i również negatywnych odczuciach pasażerów.
„Wszyscy mamy świadomość, że wspólne kreowanie wizerunku komunikacji miejskiej jest koniecznością. Przyniesie dużo większe efekty, niż gdyby każdy podmiot robił to samodzielnie”–mówi Marcin Żabicki z Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej –„Dziennikarze często zajmujący się tematem komunikacji miejskiej mają problem w dotarciu do informacji. To powoduje, że o komunikacji miejskiej mówi się mało. Najwyższy czas to zmienić, dlatego właśnie się spotkaliśmy”.
„Mało kto wie, że tylko w samej Warszawie każdego dnia komunikacja miejską podróżuje 2,5 mln osób. A kto wie, że w Polsce rocznie autobusami, tramwajami i metrem przewozi się 4 miliardów ludzi?”–mówi Leszek Ruta, Dyrektor Zarządu transportu Miejskiego w Warszawie –„Powinniśmy wspólnie zachęcać i promować najefektywniejsze rozwiązania. To przyniesie dobre efekty dla nas wszystkich, a przede wszystkim dla naszych pasażerów. Mam nadzieję, że już wkrótce będziemy uczestniczyć we wspólnym, ogólnopolskim przedsięwzięciu”.
Wśród uczestników spotkania byli przedstawiciele: Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, ZTM Warszawa, MZA Warszawa, Tramwaje Warszawskie, Metro Warszawskie, KZK GOP, PKM Katowice, ZTM Gdynia, ZTM Gdańsk, MPK Poznań, MPK Kraków, MPK Kielce, MPK Wrocław, UM Białystok, KPK Białystok, KPKM Białystok, ZDiTM Szczecin, MPK Radom, MPK Lublin, MZK Opole, MZK Piła, MZK Tychy, MKS Skarżysko-Kamienna, MPK Koszalin i inni.
***
Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej –reprezentant interesów komunikacji miejskiej w stosunku do władz centralnych (poszczególnych resortów). Świadczy usługi informacyjne, konsultacyjne, szkoleniowe dla 210 członków. Zrzesza organizatorów, przewoźników i producentów taboru oraz firmy zajmujące się komunikacją miejską w Polsce. Głównymi celami Izby są: inicjowanie projektów regulacji prawnych w zakresie komunikacji miejskiej oraz ich opiniowanie, upowszechnianie najnowszych osiągnięć w zakresie komunikacji miejskiej, z uwzględnieniem problemów organizacyjnych, ekonomicznych i technicznych, organizowanie wzajemnej współpracy członków Izby i wymiana informacji we wszystkich interesujących dziedzinach, stwarzanie warunków do równoprawnej konkurencji pomiędzy przewoźnikami komunalnymi, prywatnymi i państwowymi, stwarzanie warunków do wolnej ale uczciwej konkurencji wśród producentów taboru i innych oferentów usług dla komunikacji miejskiej, prowadzenie bazy danych o komunikacji miejskiej w Polsce, współpraca międzynarodowa.
Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie –w imieniu Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy organizuje komunikację miejską w stolicy. Decyduje o przebiegu tras autobusów, tramwajów i metra a także o lokalizacji przystanków. Obsługę linii komunikacyjnych zleca przewoźnikom, wśród których obecnie wymienić można: Miejskie Zakłady Autobusowe, ITS Michalczewski, PKS Grodzisk Mazowiecki, Mobilis, Tramwaje Warszawskie, Metro Warszawskie, Szybką Kolej Miejską.