Od kwietnia nowy system komunikacji miejskiej w Łodzi

infotrans
13.01.2017 12:43

Od 15 lat nie był modyfikowany model transportu zbiorowego w Łodzi. Teraz nadszedł najwyższy czas, aby dostosować do wprowadzonych zmian siatkę połączeń MPK-Łódź.

Reforma jest konieczna, a jej efekty mają przede wszystkim służyć mieszkańcom – poprawić punktualność i komfort podróżowania. Na przygotowanie i wdrożenie nowego systemu mamy niecałe 3 miesiące, bo zmiany zostaną wprowadzone od 2 kwietnia – zapowiedziała prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

Jak podkreślił dyrektor Biura Strategii UMŁ Tomasz Jakubiec, prace nad nowym systemem, poprzedzone szerokimi konsultacjami społecznymi, trwały od wielu miesięcy, a brali w nich udział przedstawiciele wielu instytucji i organizacji: MPK, ZDiT, Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, a także eksperci i naukowcy. Finalnie, rewolucyjne zmiany mają przynieść wyraźne usprawnienie w ruchu tramwajów i autobusów, np. wspólna częstotliwość dla taboru MPK wyniesie 12 minut, a w głównym punkcie systemu, czyli na przystanku Centrum, łączącym trasę W-Z z ŁTR pojazdy będą podjeżdżać co 3 minuty.

Łódź została podzielona na 12 obszarów komunikacyjnych z dokładnym rozpracowaniem możliwych połączeń autobusowych i tramwajowych, na kilkunastu nowych ulicach pojawią się autobusy, a szereg linii ulegnie zmianie. W sumie o 40 km wydłużą się trasy MPK, a – jak powiedział prezes MPK Zbigniew Papierski – zwiększy się również tabor tramwajowy.

ZDiT opracował propozycje nowych taryf biletowych, w których podstawowe bilety 20- i 40-minutowy zdrożeją o 20 groszy, a nieznacznie również wzrosną ceny biletów okresowych, które i tak należą do najtańszych w Polsce – np. przy rocznej migawce dzienny koszt przejazdów wyniesie 2 zł, a kwartalnej – 2,50 zł.

Proponowane zmiany są znaczące i wymagają dobrego przygotowania całej operacji, która potrwa przez kolejne dwa miesiące. Jak zapewnia koordynator projektu Tomasz Bużałek, komunikacja miejska w Łodzi ma być sprawniejsza i bardziej przyjazna, jak nigdy dotąd.

A oto szczegóły:

Miasto podzielono na 12 rejonów, ze wspólną komunikacją

1. Retkinia, Karolew, Nowy Józefów, Nowe Sady, Pienista

2. Teofilów, Żabieniec, Wielkopolska, Zdrowie, Złotno, Mania

3. Radogoszcz Wschód i Zachód, Liściasta

4. Żubardź, Koziny, Stare Bałuty, Julianów

5. Marysin, Doły, Łagiewniki, Arturówek

6. Stoki, Sikawa, Podgórze, Nowosolna, Wzniesienia Łódzkie, Mileszki, Wiączyń

7. Widzew Wschód, Stary Widzew, Janów, Olechów, Andrzejów

8. Chojny, Kurczaki, Komorniki, Wiskitno

9. Dąbrowa, Zarzew, Dąbrowa Przemysłowa

10. Ruda Pabianicka, Stare Rokicie

11. Kurak, Czerwony Rynek, Górniak, Politechniczna, Księży Młyn

12. Śródmieście, NCŁ, Stare Polesie, os. im. Lumumby

Retkinia, Karolew, Nowy Józefów, Nowe Sady, Pienista

? wspólna częstotliwość wszystkich linii do centrum i na inne duże osiedla (12 minut)

? wzmocnienie komunikacji tramwajowej – linia 14 z Dąbrowy do pętli Bratysławska

(w weekendy do Wyszyńskiego)

? dodatkowa linia autobusowa z Retkini: 55 pojedzie przez Nowe Sady, Politechnikę, Księży Młyn na Dąbrowę; linia zapewni też bezpośredni dojazd na Retkinię dla mieszkańców ul. Obywatelskiej

? linia 76 będzie służyć także jako linia dowozowa do tramwaju na wspólnym przystanku przy Retkińskiej; korzystać będzie z wewnętrznej Maratońskiej i ul. Armii Krajowej

? autobus 68 przejedzie przez os. Smulsko ul. Łyżwiarską i Kolarską, a od Chocianowic skieruje się do Ikei

? nowa linia 88, obsługująca lotnisko i os. Pienista, pojedzie z rekordową częstotliwością – co 12 minut w szczycie; będzie jeździć prostą trasą do dworca Łódź Fabryczna przez dworzec Łódź Kaliska

? możliwa będzie wygodna przesiadka pomiędzy linią z lotniska (88) oraz 55 i 69 na węźle Waltera-Janke/Maratońska/Pienista

? dojazd do strefy przemysłowej na Nowym Józefowie zapewniony będzie liniami dowozowymi oznaczonymi literą G do węzła przesiadkowego na pętli Wyszyńskiego; rozkład ułożony pod godziny zmian w zakładach (uzgodniony z firmami); rezygnacja z obsługi strefy na Nowym Józefowie przez wydłużone warianty linii miejskich pozwoli na uruchamianie większej liczby kursów w okolicy godzin zmian

? korekta trasy linii 99 ? autobus pojedzie krótszą trasą przez Koziny zapewniając dojazd do szpitala i kampusu Uniwersytetu Medycznego przy pl. Hallera zamiast

do al. Kościuszki; zmiana trasy pozwoli też skrócić czas dojazdu na Radogoszcz

i Julianów

? dojazd do CZMP możliwy będzie z przesiadką przy dworcu Łódź Kaliska ? zmodyfikowaną linią 93 podjedzie się łatwiej pod szpital

? linia 80 zostanie wydłużona na Widzew Wschód al. Piłsudskiego, Niciarnianą

i Przybyszewskiego do pętli „Czajkowskiego”

? uruchomiona będzie nowa linia 94 do Konstantynowa Łódzkiego ? ulicami Maratońską, Sanitariuszek

? linia 98 będzie wycofana, ponieważ nie zapewniała punktualnego dojazdu do tramwaju i kursowała zbyt rzadko; dojazd do tramwaju dzięki niewielkiej korekcie trasy zapewni autobus 76; na Widzew z Retkini wydłużona będzie linia 80, zaś na Politechnikę bezpośrednio pojedzie linia 55; dojazd do strefy przemysłowej na Nowym Józefowie zapewni linia zmianowa G, lepiej dopasowana do godzin zmian

w zakładach pracy

Teofilów, Żabieniec, Wielkopolska, Zdrowie, Złotno, Mania

? linia 96 kursować będzie co 6 minut; docelowo połowa kursów pojedzie przez

ul. Bielicową i Łanową, co pozwoli wzmocnić obsługę tego rejonu

? linia 5 wróci na starą trasę przez Kilińskiego do pętli Kurczaki; linia zacznie trasę na pętli Żabieniec

? nowa linia 16 zapewni bezpośredni dojazd z Teofilowa na Politechnikę, do Szpitala Kopernika i na Chojny z pętli Szczecińska do pętli Kurczaki; na Żabieńcu zastąpi ona linię 14

? linia podmiejska 78 pojedzie do dworca Żabieniec najkrótszą, najszybszą trasą

? linia 81 kursować będzie co 12 minut dzięki przejęciu autobusów z linii 87

? testowa trasa linii 89 przez Okulickiego i Nastrojową zostanie utrzymana, zgodnie

z głosami mieszkańców

? linie 84 i 84A zostaną skierowane do Rojnej przez Rydzową, w okolicach funkcjonującego tam ryneczku

? pojawi się nowa linia autobusowa z centrum, kończąca trasę na ul. Żubardzkiej przy Inowrocławskiej; otrzyma numer 87

? linia 2 będzie skrócona z Chochoła do pętli Szczecińska

? linia 74 w zmienionej relacji umożliwi bezpośredni dojazd na Politechnikę Łódzką

i do pl. Niepodległości, kursy realizowane będą co 12 minut tylko z Huty Jagodnicy oraz Złotna; zmiana trasy pozwoli uniknąć sytuacji, gdy autobus w godzinach szczytu tkwił w korkach

? obecne warianty podmiejskie linii 74 (Aleksandrów i Niesięcin) stworzą nową linię 97 jadącą do dworca Łódź Kaliska przez Podchorążych, Konstantynowską,

al. Włókniarzy; zmiana trasy wpłynie na zwiększenie punktualności; ulice Podchorążych i Biegunowa zyskają autobus co 24 minuty

? wycofanie wariantu linii 9 do Konstantynowa, linie 43 i 43A do Konstantynowa

i Lutomierska z pętli „Północna”

Radogoszcz, Liściasta

? oparcie obsługi na komunikacji tramwajowej i linii 59 dowożącej do tramwaju co

6 minut z obu części osiedla (zmiana wejdzie w życie w III/IV, po zatrudnieniu dodatkowych motorniczych)

? wzmocnienie komunikacji tramwajowej ? linia 11 co 6 minut do pl. Niepodległości, linia 4 na Dąbrowę i dworzec Łódź Fabryczna, linie 45 i 46 na Lumumbowo przez

pl. Wolności

? zmiana przebiegu trasy 99 ? skierowanie jej na Retkinię i do dworca Łódź Kaliska przez Koziny kosztem rezygnacji z kursowania wzdłuż ŁTR. Ta zmiana pozwoli skrócić trasę i ominąć korki na Zachodniej

? linia 65 pojedzie częściej – co 12 minut, ale zakończy trasę przy Szpitalu im. WAM przy ul. Żeromskiego. Przesiadka na linię do lotniska zapewniona będzie na wspólnym przystanku; mimo przesiadki dojazd na Lotnisko będzie szybszy

? nowa linia 79 pojedzie ze Świtezianki do pl. Wolności przez al. Włókniarzy, Żubardź

i Manufakturę; będzie to także dodatkowe połączenie Radogoszcza Wschodu

i Zachodu

? rezygnacja z linii 59 wzdłuż ŁTR do pl. Wolności (zmiana wejdzie w życie w III/IV, po zatrudnieniu dodatkowych motorniczych)

? do tego czasu pozostawiamy linię 59 na obecnej trasie i kierujemy linię 73 do

pl. Wolności wzdłuż ŁTR

? utrzymanie testowego przebiegu linii 89, zgodnie z głosami mieszkańców, zebranymi podczas ankietowania pasażerów

Żubardź, Koziny, Stare Bałuty, Julianów

? wszystkie linie kursują przynajmniej co 12 minut w godzinach szczytu (nowe linie 87 i 79 co 12 minut łącznie na odcinku wspólnym); linia 96 pojedzie dwukrotnie częściej – co 6 minut

? autobus 99 nadal będzie łączył Radogoszcz Zachód i Retkinię, ale pojedzie przez

ul. Żeligowskiego i Klonową; autobus ten na Zgierskiej dublował tramwaj, dzięki nowej trasie umożliwi dojazd do Urzędu Skarbowego Polesie, Szpitala im. WAM przy

pl. Hallera oraz dworca Kaliskiego szybciej i z wyższą częstotliwością niż obecne linie; autobus umożliwi też bezpośredni dojazd na Retkinię z Kozin

? autobus 65 pojedzie w relacji Radogoszcz Wschód ? Szpital im. WAM przez

pl. Barlickiego, zapewniając dojazd do szpitala;

? rezygnacja z linii bezpośredniej z ul. Drewnowskiej i Klonowej na os. Teofilów;

w zamian za to zwiększy się częstotliwość kursowania linii 96

? linia tramwajowa nr 7 skierowana przez ŁTR

? nowa linia 87 połączy osiedle przy ul. Żubardzkiej przez ul. Karskiego, Manufakturę, Rondo Solidarności z WORD przy Smutnej i zajezdnią na ul. Telefonicznej

? nowa linia 79 połączy Radogoszcz, Żubardź, Koziny, Manufakturę i pl. Wolności

w kierunku północnym kursować będzie ul. Ks. Brzóski

? linia 11 kursować będzie co 6 minut na odcinku do pl. Niepodległości

? powrót linii 5 na trasę przez Kilińskiego i dw. Łódź Fabryczna do pętli Kurczaki

? tramwaj linii 4 pojedzie z Helenówka przez dw. Łódź Fabryczna, szpital im. Korczaka na osiedle Dąbrowa

? po al. Włókniarzy kursował będzie nowy tramwaj nr 16 z Teofilowa przez Politechnikę na Kurczaki

? rezygnacja z linii 87 (wszystkie kursy pojadą jako linia 81)

? pojawi się bezpośredni dojazd z ul. Zgierskiej na os. Lumumby liniami

tramwajowymi 45 i 46

Marysin, Doły, Arturówek, Łagiewniki

? skrócenie linii 57 do dworca Łódź Fabryczna; nowa linia 85 z Marysińskiej do dworca w zmienionym, prostszym, a co za tym idzie szybszym przebiegu ? p. ul. Źródłową, Franciszkańską, Szklaną, Marysińską i Okopową

? bezpośredni autobus z os. Doły do rynku Bałuckiego (wydłużone 64)

? wydłużona do Ronda Powstańców trasa linii 70 z CZMP

? czytelniejsza obsługa pasażerów? rezygnacja z podziału kursów między linie 81 i 87 (wszystkie kursy po trasie 81)

? uporządkowanie peryferyjnych linii autobusowych z dw. Łódź Fabryczna

i Wydawniczej po al. Palki ? stworzenie 3 pakietów linii jadących co 12 minut każdy: 51 do Łagiewnik, 53 na Sikawę, do Nowosolnej i do gmin ościennych,

60 z Wydawniczej na Strykowską i do gminy Stryków

? dodatkowa linia 87 na trasie WORD/Telefoniczna ? Północna ? Manufaktura

? obsługa Arturówka wybranymi kursami linii 85 z dw. Łódź Fabryczna; kursy będą skomunikowane i skorelowane czasowo z linią 3 przy Deczyńskiego

? wycofanie linii 85 w relacji na Widzew

? rozdzielenie linii podmiejskiej do Zgierza/Skotnik (nowe numery – 61 i 67) i miejskiej (51) w relacji Łagiewniki ? pl. Dąbrowskiego; 51 kursować będzie co 12 minut, podmiejskie – zgodnie z zapotrzebowaniem; przesiadki będą gwarantowane; pozwoli to lepiej dopasować pojemność autobusów do potrzeb mieszkańców, zgłaszanych

w ramach konsultacji

? skrócony wariant linii 60 zapewni dojazd z ul. Strykowskiej, Łupkowej i Kryształowej do szkoły przy ul. Centralnej; autobus nie będzie, jak dotychczas, podjeżdżał pod WORD na ul. Smutnej

Stoki, Sikawa, Podgórze, Nowosolna, Wzniesienia Łódzkie, Mileszki, Wiączyń

? skierowanie autobusu 58 przez teren CKD Uniwersytetu Medycznego i stację ŁKA Łódź Stoki

? linie 58 (wszystkie warianty łącznie) i 64 obsługiwane co 12 minut

? skierowanie wariantu linii 58 do ul. Nowogrodzkiej

? autobus 64 przedłużony do Urzędu Skarbowego Łódź Widzew przez Widzewską (Tesco, cmentarz Zarzew; w weekendy do dworca Łódź Widzew) i na rynek Bałucki

? autobus 58 ze Stoków przedłużony na Janów

? linie kursujące po ul. Brzezińskiej, dotychczasowe 53, 67 i 88, wszystkie pojadą

z dworca Fabrycznego; na odcinku wspólnym kursować będą co 12 minut

z dodatkowymi kursami – jako warianty linii 53;

? dodatkowa para linii tramwajowych z Telefonicznej do Zgierza (45) i Ozorkowa (46); każda z linii co 24 minuty, łącznie co 12

? linia 46 na wniosek mieszkańców umożliwi dojazd ze Stoków do pl. Wolności

? linia autobusowa 87B od Zajezdni Telefoniczna do centrum przez ul. Północną

? jednokierunkowe skierowanie linii 91A p. Jugosłowiańską i Peoniową

dla zapewnienia dojazdu na ul. Jugosłowiańską

? skrócenie wszystkich wariantów linii 91 do pętli Janów, gdzie będą one skomunikowane z tramwajem

? wycofanie linii 94, która spotykała się ze śladowym zainteresowaniem pasażerów

Stary Widzew, Widzew Wschód, Janów, Olechów, Andrzejów

? wprowadzenie częstotliwości 12 minut na głównych liniach autobusowych i 6 minut na linii 96

? rezygnacja z wariantu linii 9 do Konstantynowa, zgodnie z wnioskami mieszkańców linia 9 wydłużona zostanie do pętli Olechów, a linia 3 skrócona do pętli Augustów

? skrócenie połowy kursów linii 10 do pętli Augustów (10A) ze względu na mniejsze zapotrzebowanie i wydłużenie na Olechów linii 9; linia 10A skomunikowana z 82 dowożącym na ul. Zakładową; kursy wieczorne i weekendowe bez zmian

? dodatkowa linia tramwajowa 7 od pętli Lodowa przez Przybyszewskiego do ŁTR

? wydłużenie linii 80 z Retkini i ciągu Nawrot/Tuwima przez Piłsudskiego, Niciarnianą, Przybyszewskiego do pętli Czajkowskiego zapewni po raz pierwszy bezpośredni dojazd z Widzewa na Piotrkowską przy Urzędzie Miasta

? autobus 64 będzie kursował ul. Widzewską i Lodową, obsługując zachodni kraniec osiedla Widzew Wschód; umożliwi dojazd do węzła tramwajowego „Stadion Widzew” i do Urzędu Skarbowego na ul. Papierniczej

? linia 82/82A umożliwi bezpośredni dojazd z Olechowa do dworca Widzew, gdzie zakończy trasę; skrócenie linii poprawi też punktualność i pozwoli zwiększyć częstotliwość kursowania z 20 do 12 minut; linia będzie skomunikowana z tramwajem 10A do centrum na przystanku Gogola

? uproszczenie tras 69 i 75 ? przejazd do dworca Widzew na wprost, bez podjazdu pod Tesco i przystanek przy Gogola pozwoli skrócić czas przejazdu

? rzadko kursująca linia 55 zostanie wycofana z Olechowa i Widzewa; w zamian za to kluczowa linia 96 pojedzie co 6 minut, a linie 72 i 82 co 12 minut

? linia 85 będzie wycofana z Olechowa i Widzewa; w zamian za nią na Olechów pojedzie tramwaj linii 9

? skierowanie linie 72 i 58 wjadą w osiedle Janów do pętli ulicznej przy ul. Zagłoby

? wszystkie kursy linii 58 z os. Stoki pojadą z Janowa przez Mileszki, umożliwiając bezpośredni dojazd do Centrum Kliniczno-Dydaktycznego Uniwersytetu Medycznego i kampusu Uniwersytetu;

? skrócenie wszystkich wariantów linii 90 i 91 do pętli Janów

? obsługa al. Ofiar Terroryzmu 11 Września komunikacją autobusową tylko

w godzinach zmian w fabrykach – godziny uzgodnione z zakładami pracy

Chojny, Kurczaki, Komorniki, Wiskitno

? linia 70 zostanie wydłużona przez Doły do pętli Rondo Powstańców 1863 r. – dojazd do Ronda Solidarności, szpitala przy Spornej i cmentarzy na Dołach

? przywrócenie linii nr 5 przez pl. Niepodległości (ŁTR), Przybyszewskiego, Kilińskiego, dw. Łódź Fabryczna na Żabieniec; będzie to najszybszy dojazd z Chojen na dworzec Łódź Fabryczna i wzmocnienie dojazdu do pl. Niepodległości

? nowa linia nr 16 pojedzie na Teofilów przez al. Politechniki i al. Włókniarzy ? wzmocnienie dojazdu do Politechniki Łódzkiej i dworca Łódź Kaliska

? rezygnacja z obsługi dotychczasowymi liniami 16 i 16A do Zgierza i Helenówka pozwoli równomiernie ułożyć rozkłady jazdy i uniknąć opóźnień generowanych na bardzo długiej trasie podmiejskiej; bez wycofania tej linii z pętli Kurczaki niemożliwy byłby powrót linii 5

? obsługa ul. św. Wojciecha i Sternfelda przez nową linię wariantową 95; autobus dowiezie do tramwaju i na dworzec Łódź Chojny; zapewni też dojazd

z ul. Kosynierów Gdyńskich, Trybunalskiej do placówek oświatowych

przy ul. Sternfelda

? bezpośrednia linia autobusowa do Ikei – nowa linia 95

? skierowanie linii 75 do pętli przy Centrum Zdrowia Matki Polki (CZMP) bez wjazdu w ul. Kosynierów Gdyńskich; w kierunku dworca Widzew autobus przejedzie przez Śląską i Kruczkowskiego, dowożąc m.in. do XXXI LO

? autobusy 52, 62, 70, 75, 95 kursować będą co 12 minut

? obsługa połączeń do Rzgowa (Ptak) przez nową linię (56) z pętli Karpacka

? dzięki wyższej częstotliwości linia 62 zapewni dodatkowy dojazd od tramwaju

do CZMP

? wspólne przystanki przesiadkowe dla linii 93, 62 i 95 jadących z al. Bartoszewskiego, Demokratycznej, Ekonomicznej, Granicznej, Przestrzennej i Trybunalskiej

? skierowanie linii 93 do CZMP, zwiększenie częstotliwości

? skierowanie obu wariantów linii 71 przez Młynek na Dąbrowę, co pozwoli na mocniejszą obsługę tego rejonu

? skrócenie linii 92 do pętli Dąbrowa

Dąbrowa, Zarzew, Dąbrowa Przemysłowa

? na ul. Przybyszewskiego pojawi sie drugi tramwaj – linia 7 na Koziny przez ŁTR

? linia 70 pojedzie, aż do pętli Rondo Powstańców 1863 r. przez Doły

? wszystkie linie z wyjątkiem peryferyjnych i zmianowych pojadą, co 12 minut; linia 96 kursować będzie co 6 minut

? przez ul. Śląską i Kruczkowskiego pojedzie autobus linii 75, zapewniając dojazd na Chojny – Zatorze i Widzew

? po ul. Tatrzańskiej i Felińskiego zamiast linii 77 pojedzie autobus nr 55, co 12 minut

? po ul. Zbaraskiej i Kossaka pojedzie linia 71 (obsługiwana małymi autobusami), zgodnie z sugestiami mieszkańców

? dojazd do ul. Puszkina możliwy będzie linią zmianową z pętli Dąbrowa, w godzinach dostosowanych do godzin zmian w zakładach

? linia 4 z Dąbrowy pojedzie przez Śmigłego ? Rydza i dworzec Łódź Fabryczna

? linia 14 pojedzie na pętlę Bratysławska, a w weekendy ? Wyszyńskiego zamiast

dw. Łódź Żabieniec – zgodnie z wnioskami mieszkańców

? poza godzinami zmian w zakładach, linia 69 ominie ul. Wedmanowej, aby szybciej przejechać z Dąbrowy na Widzew

? na Młynek pojedzie linia 71, która dowiezie do tramwaju na ul. Niższej

? pod Urząd Skarbowy Widzew skierowana zostanie linia 64 dowożąca do węzła przesiadkowego z tramwajem trasy W-Z

Ruda Pabianicka, Stare Rokicie

? linie 50 (wariant do Rzgowa i Gadki łącznie) i 62 kursować będą co 12 minut

? wprowadzenie linii autobusowej 77 wyjeżdżającej ze Starego Rokicia na północ

– przez ul. Nowe Sady do al. Jana Pawła II i dalej na Politechnikę, Księży Młyn

do pętli Wydawnicza

? z połączenia linii 63 i 61 powstanie linia w relacji dw. Łódź Chojny ? Pabianicka

? Pokładowa ? Stare Rokicie – Karpacka, ta zmiana pozwoli zachować bezpośredni dojazd do szkół rejonowych oraz dowóz do tramwaju

? skrócenie linii 68 do Ikei, obsługa ul. Przestrzennej nową linią 95

? stworzenie nowej linii wariantowej 95 z Ikei przez Ekonomiczną, z Ikei przez Przestrzenną i z Granicznej (SAPA) do dworca Łódź Chojny; na wspólnym odcinku co 12 minut

? linia 50 skrócona będzie do pl. Niepodległości (wspólna pętla dla wariantu miejskiego i podmiejskiego); pozwoli to zniwelować opóźnienia, które tworzyły się na tej linii

w godzinach szczytu

? linie 63 i 77 z ul. Świętego Franciszka pojadą przez ul. Leszczową i zatrzymają się przy stacji Łódź Pabianicka – łącznie co 12 minut

? linia 15A otrzyma osobny numer – 17, ponieważ często była mylona z linią 15, jadącą na Kurczaki

Kurak, Czerwony Rynek, Górniak, Politechniczna, Księży Młyn

? linia 5 wraca na starą trasę do dw. Łódź Fabryczna p. pl. Niepodległości

i Przybyszewskiego

? nowa linia tramwajowa nr 16 w relacji Kurczaki ? Politechnika ? dw. Łódź Kaliska ? Teofilów

? pojawi się autobus kursujący po ul. Zaolziańskiej i Karpackiej – linia 63 ze Starego Rokicia i Rudy p. Rondo Lotników Lwowskich; dzięki temu zapewnimy dojazd do zakładów chemicznych przy ul. Ciasnej i szkoły przy ul. Wiosennej.

? linia 57 zostanie skrócona do dworca Łódź Fabryczna, aby mogła kursować bardziej punktualnie

? linia 72 z Janowa pojedzie przez ul. Bednarską, co 12 minut

? rezygnujemy z obsługi linią 95 – autobusy kierujemy na linie 72, 75 i linię zmianową do zakładów Dell

? rezygnujemy z linii 16/16A do Helenówka i Zgierza; w zamian za to pojawia się dodatkowa linia 11A z pl. Niepodległości na Helenówek co 12 minut; poprawi

to punktualność i umożliwi skierowanie na Kurczaki linii 5 i nowej linii 16

? uruchomiona zostanie dodatkowa, nowa linia tramwajowa obsługująca

ul. Przybyszewskiego – 7 z Kozin, co zwiększy częstotliwość tramwaju na Przybyszewskiego

? autobus 74 kursować będzie z pl. Niepodległości przez Politechnikę, pl. Barlickiego na Złotno

? linia 55, co 12 minut obsłuży bezpośredni dojazd na Retkinię i Dąbrowę

? linia 77 wydłużona będzie do Starego Rokicia przez ul. Inżynierską, Proletariacką, Obywatelską i Nowe Sady

? linia 77 wyjedzie z Księżego Młyna na północ przez ul. Przędzalnianą do

ul. Wydawniczej

? połowa kursów linii 55 pojedzie przez ul. Tylną

? po Kilińskiego kursować będą 2 linie tramwajowe ? 1 i 5

Śródmieście, NCŁ, Stare Polesie, os. im. Lumumby

? uzupełnienie częstotliwości tramwajów na trasie ŁTR do łącznej częstotliwości

2 minut ? dodatkowe linie z Kozin i ul. Przybyszewskiego (7) oraz

z Radogoszcza (11A)

? nowa linia autobusowa łącząca najkrótszą trasą lotnisko, dworzec Kaliski, Centrum, Urząd Miasta, dworzec Łódź Fabryczna i EC1

? rezygnacja z kursowania autobusu po al. Kościuszki ? linia 99 pojedzie przez Stare Polesie, pl. Hallera i Koziny

? wprowadzenie linii kursujących na wprost po ul. Żeromskiego (74) i Kasprzaka ? Żeligowskiego (99); linie 65 i 74 połączą obiekty Uniwersytetu Medycznego na

al. 1 Maja ze Szpitalem im. WAM na Żeromskiego

? ulica Kopernika będzie obsługiwana dodatkowo przez nową linię tramwajową 16 na Politechnikę i Teofilów zamiast rzadko kursującego autobusu linii 50

? autobus 57 zostanie skrócony do dworca Łódź Fabryczna, co poprawi jego punktualność

? po ulicach Tuwima i Nawrot kursował będzie autobus aż z Widzewa (wydłużona

linia 80)

? autobus 65 z Radogoszcza, Żubardzia i Kozin dojedzie do szpitala im. WAM przez

pl. Barlickiego

? linia 96 pojedzie, co 6 minut

? powstanie linia wariantowa 53 wyjeżdżająca z dworca Fabrycznego w kierunku Dołów co 12 minut

? nowa linia w zastępstwie 57 w kierunku północnym; autobus z dworca Łódź Fabryczna pojedzie przez Źródłową, dw. PKS Północny, Franciszkańską na Marysin; otrzyma numer 85

? dojazd z Dworca Łódź Fabryczna do Zgierza i Skotnik odbywał się będzie

z gwarantowaną przesiadką w Łagiewnikach

? linia wariantowa 60 ze Strykowa, Dobrej, Imielnika i z ul. Tęczowej pojedzie łącznie, co 12 minut do pętli Wydawnicza

? pod numerem 87 pojawi się nowa linia autobusowa jadąca ul. Karskiego, Ogrodową, Północną i dalej pod WORD na ul. Smutnej i pod zajezdnię Telefoniczna; w jednym kierunku autobus pojedzie ulicą Tamka

? na trasie Telefoniczna ? Radogoszcz będzie można jeździć bezpośrednimi

tramwajami 45 i 46

? dla uproszczenia przejazdu w węźle przy dw. Łódź Kaliska pojawi się autobus jadący al. Mickiewicza do ul. Żeromskiego – linia lotniskowa 88

? po Kilińskiego kursowały będą 2 linie tramwajowe 1 i 5; na północ od dworca Fabrycznego także linia 4

? linia 70 połączy Rondo Powstańców 1863 r., Rondo Solidarności i Centrum Zdrowia Matki Polki

Od 15 lat nie był modyfikowany model transportu zbiorowego w Łodzi, a w tym czasie zaszły znaczące zmiany i nadszedł już najwyższy czas aby dostosować do nich siatkę połączeń MPK-Łódź.

Reforma jest konieczna, a jej efekty mają przede wszystkim służyć mieszkańcom – poprawić punktualność i komfort podróżowania. Na przygotowanie i wdrożenie nowego systemu mamy niecałe 3 miesiące, bo zmiany zostaną wprowadzone od 2 kwietnia – zapowiedziała prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

Jak podkreślił dyrektor Biura Strategii UMŁ Tomasz Jakubiec, prace nad nowym systemem, poprzedzone szerokimi konsultacjami społecznymi, trwały od wielu miesięcy, a brali w nich udział przedstawiciele wielu instytucji i organizacji: MPK, ZDiT, Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, a także eksperci i naukowcy. Finalnie, rewolucyjne zmiany mają przynieść wyraźne usprawnienie w ruchu tramwajów i autobusów, np. wspólna częstotliwość dla taboru MPK wyniesie 12 minut, a w głównym punkcie systemu, czyli na przystanku Centrum, łączącym trasę W-Z z ŁTR pojazdy będą podjeżdżać co 3 minuty.

Łódź została podzielona na 12 obszarów komunikacyjnych z dokładnym rozpracowaniem możliwych połączeń autobusowych i tramwajowych, na kilkunastu nowych ulicach pojawią się autobusy, a szereg linii ulegnie zmianie. W sumie o 40 km wydłużą się trasy MPK, a – jak powiedział prezes MPK Zbigniew Papierski – zwiększy się również tabor tramwajowy.

ZDiT opracował propozycje nowych taryf biletowych, w których podstawowe bilety 20- i 40-minutowy zdrożeją o 20 groszy, a nieznacznie również wzrosną ceny biletów okresowych, które i tak należą do najtańszych w Polsce – np. przy rocznej migawce dzienny koszt przejazdów wyniesie 2 zł, a kwartalnej – 2,50 zł.

Proponowane zmiany są znaczące i wymagają dobrego przygotowania całej operacji, która potrwa przez kolejne dwa miesiące. Jak zapewnia koordynator projektu Tomasz Bużałek, komunikacja miejska w Łodzi ma być sprawniejsza i bardziej przyjazna, jak nigdy dotąd.

A oto szczegóły:

Miasto podzielono na 12 rejonów, ze wspólną komunikacją:

1. Retkinia, Karolew, Nowy Józefów, Nowe Sady, Pienista

2. Teofilów, Żabieniec, Wielkopolska, Zdrowie, Złotno, Mania

3. Radogoszcz Wschód i Zachód, Liściasta

4. Żubardź, Koziny, Stare Bałuty, Julianów

5. Marysin, Doły, Łagiewniki, Arturówek

6. Stoki, Sikawa, Podgórze, Nowosolna, Wzniesienia Łódzkie, Mileszki, Wiączyń

7. Widzew Wschód, Stary Widzew, Janów, Olechów, Andrzejów

8. Chojny, Kurczaki, Komorniki, Wiskitno

9. Dąbrowa, Zarzew, Dąbrowa Przemysłowa

10. Ruda Pabianicka, Stare Rokicie

11. Kurak, Czerwony Rynek, Górniak, Politechniczna, Księży Młyn

12. Śródmieście, NCŁ, Stare Polesie, os. im. Lumumby

Retkinia, Karolew, Nowy Józefów, Nowe Sady, Pienista

? wspólna częstotliwość wszystkich linii do centrum i na inne duże osiedla (12 minut)

? wzmocnienie komunikacji tramwajowej – linia 14 z Dąbrowy do pętli Bratysławska

(w weekendy do Wyszyńskiego)

? dodatkowa linia autobusowa z Retkini: 55 pojedzie przez Nowe Sady, Politechnikę, Księży Młyn na Dąbrowę; linia zapewni też bezpośredni dojazd na Retkinię dla mieszkańców ul. Obywatelskiej

? linia 76 będzie służyć także jako linia dowozowa do tramwaju na wspólnym przystanku przy Retkińskiej; korzystać będzie z wewnętrznej Maratońskiej i ul. Armii Krajowej

? autobus 68 przejedzie przez os. Smulsko ul. Łyżwiarską i Kolarską, a od Chocianowic skieruje się do Ikei

? nowa linia 88, obsługująca lotnisko i os. Pienista, pojedzie z rekordową częstotliwością – co 12 minut w szczycie; będzie jeździć prostą trasą do dworca Łódź Fabryczna przez dworzec Łódź Kaliska

? możliwa będzie wygodna przesiadka pomiędzy linią z lotniska (88) oraz 55 i 69 na węźle Waltera-Janke/Maratońska/Pienista

? dojazd do strefy przemysłowej na Nowym Józefowie zapewniony będzie liniami dowozowymi oznaczonymi literą G do węzła przesiadkowego na pętli Wyszyńskiego; rozkład ułożony pod godziny zmian w zakładach (uzgodniony z firmami); rezygnacja z obsługi strefy na Nowym Józefowie przez wydłużone warianty linii miejskich pozwoli na uruchamianie większej liczby kursów w okolicy godzin zmian

? korekta trasy linii 99 ? autobus pojedzie krótszą trasą przez Koziny zapewniając dojazd do szpitala i kampusu Uniwersytetu Medycznego przy pl. Hallera zamiast

do al. Kościuszki; zmiana trasy pozwoli też skrócić czas dojazdu na Radogoszcz i Julianów

? dojazd do CZMP możliwy będzie z przesiadką przy dworcu Łódź Kaliska ? zmodyfikowaną linią 93 podjedzie się łatwiej pod szpital

? linia 80 zostanie wydłużona na Widzew Wschód al. Piłsudskiego, Niciarnianą

i Przybyszewskiego do pętli „Czajkowskiego”

? uruchomiona będzie nowa linia 94 do Konstantynowa Łódzkiego ? ulicami Maratońską, Sanitariuszek

? linia 98 będzie wycofana, ponieważ nie zapewniała punktualnego dojazdu do tramwaju i kursowała zbyt rzadko; dojazd do tramwaju dzięki niewielkiej korekcie trasy zapewni autobus 76; na Widzew z Retkini wydłużona będzie linia 80, zaś na Politechnikę bezpośrednio pojedzie linia 55; dojazd do strefy przemysłowej na Nowym Józefowie zapewni linia zmianowa G, lepiej dopasowana do godzin zmian w zakładach pracy

Teofilów, Żabieniec, Wielkopolska, Zdrowie, Złotno, Mania

? linia 96 kursować będzie co 6 minut; docelowo połowa kursów pojedzie przez

ul. Bielicową i Łanową, co pozwoli wzmocnić obsługę tego rejonu

? linia 5 wróci na starą trasę przez Kilińskiego do pętli Kurczaki; linia zacznie trasę na pętli Żabieniec

? nowa linia 16 zapewni bezpośredni dojazd z Teofilowa na Politechnikę, do Szpitala Kopernika i na Chojny z pętli Szczecińska do pętli Kurczaki; na Żabieńcu zastąpi ona linię 14

? linia podmiejska 78 pojedzie do dworca Żabieniec najkrótszą, najszybszą trasą

? linia 81 kursować będzie co 12 minut dzięki przejęciu autobusów z linii 87

? testowa trasa linii 89 przez Okulickiego i Nastrojową zostanie utrzymana, zgodnie

z głosami mieszkańców

? linie 84 i 84A zostaną skierowane do Rojnej przez Rydzową, w okolicach funkcjonującego tam ryneczku

? pojawi się nowa linia autobusowa z centrum, kończąca trasę na ul. Żubardzkiej przy Inowrocławskiej; otrzyma numer 87

? linia 2 będzie skrócona z Chochoła do pętli Szczecińska

? linia 74 w zmienionej relacji umożliwi bezpośredni dojazd na Politechnikę Łódzką

i do pl. Niepodległości, kursy realizowane będą co 12 minut tylko z Huty Jagodnicy oraz Złotna; zmiana trasy pozwoli uniknąć sytuacji, gdy autobus w godzinach szczytu tkwił w korkach

? obecne warianty podmiejskie linii 74 (Aleksandrów i Niesięcin) stworzą nową linię 97 jadącą do dworca Łódź Kaliska przez Podchorążych, Konstantynowską,

al. Włókniarzy; zmiana trasy wpłynie na zwiększenie punktualności; ulice Podchorążych i Biegunowa zyskają autobus co 24 minuty

? wycofanie wariantu linii 9 do Konstantynowa, linie 43 i 43A do Konstantynowa

i Lutomierska z pętli „Północna”

Radogoszcz, Liściasta

? oparcie obsługi na komunikacji tramwajowej i linii 59 dowożącej do tramwaju co

6 minut z obu części osiedla (zmiana wejdzie w życie w III/IV, po zatrudnieniu dodatkowych motorniczych)

? wzmocnienie komunikacji tramwajowej ? linia 11 co 6 minut do pl. Niepodległości, linia 4 na Dąbrowę i dworzec Łódź Fabryczna, linie 45 i 46 na Lumumbowo przez

pl. Wolności

? zmiana przebiegu trasy 99 ? skierowanie jej na Retkinię i do dworca Łódź Kaliska przez Koziny kosztem rezygnacji z kursowania wzdłuż ŁTR. Ta zmiana pozwoli skrócić trasę i ominąć korki na Zachodniej

? linia 65 pojedzie częściej – co 12 minut, ale zakończy trasę przy Szpitalu im. WAM przy ul. Żeromskiego. Przesiadka na linię do lotniska zapewniona będzie na wspólnym przystanku; mimo przesiadki dojazd na Lotnisko będzie szybszy

? nowa linia 79 pojedzie ze Świtezianki do pl. Wolności przez al. Włókniarzy, Żubardź

i Manufakturę; będzie to także dodatkowe połączenie Radogoszcza Wschodu

i Zachodu

? rezygnacja z linii 59 wzdłuż ŁTR do pl. Wolności (zmiana wejdzie w ż”