Ocenili polską kolej
W lutym Urząd Transportu Kolejowego zorganizował na katowickim dworcu Dzień Pasażera. Przy stoisku Urzędu podróżni zasięgali informacji na temat przysługujących im praw oraz wypełniali anonimowe ankiety dotyczące oceny usług oferowanych w pociągach i na dworcach. Przedstawiamy ich wyniki. UTK przeprowadził ankiety na losowo wybranej grupie osób. Najwięcej pytanych (35 proc.) stanowiły osoby podróżujące koleją 1-3 razy w miesiącu, głównie w celach służbowych i edukacyjnych. Poszczególne rodzaje usług kolejowych podróżni oceniali w trójstopniowej skali (dobrze / źle / przeciętnie). Najwięcej pozytywnych wskazań dotyczyło łatwości zakupu biletów (66 proc.), komfortu podróży pociągiem (60 proc.), poczucia bezpieczeństwa na dworcu (59 proc.) oraz oceny jakości usług handlowych i udogodnień na dworcu (54 proc.) W dwóch ostatnich kwestiach prawdopodobnie dużą rolę pozytywnych ocen odegrał fakt, że katowicki dworzec, po jego ubiegłorocznym udostępnieniu dla podróżnych, jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w kraju. Stosunkowo dobre oceny odnotowano też w kwestiach dotyczących dostępności drużyn konduktorskich w czasie podróży (56 proc.) czy wystarczającej ilości miejsca w pociągu (46 proc.) Wyraźnie złe oceny otrzymały kwestie: integracja kolei z innymi usługami transportowymi, np. wspólny bilet z komunikacją miejską (41 proc. wskazało odpowiedź „źle”, a 39 proc. –„przeciętnie”), system rozpatrywania skarg przez przewoźników kolejowych (źle i przeciętnie odpowiednio 29 i 41 proc.), częstotliwość kursowania pociągów (odpowiednio 28 i 45 proc.).