Obywatelu: myśl o innych i czuj się bezpiecznie
infotrans
19.10.2012 15:58
Obywatelu: myśl o innych i czuj się bezpiecznie
ZTM Warszawa ruszył z serią obywatelskich kampanii: pierwsza potrwała do 17 października. Kolejne dwie rozpoczną się 18 października (głośne słuchanie muzyki i rozmowy przez telefon) oraz 25 października (nieustępowanie miejsca potrzebującym współpasażerom). Pierwsza rozpoczęła się 11 października. W sondzie „Co Państwu najbardziej przeszkadza w zachowaniu innych pasażerów w komunikacji miejskiej”, którą ZTM przeprowadził na stronie internetowej, najwięcej pasażerów skarżyło się na blokowanie wyjścia z pojazdu. Wpływ na jakość komunikacji miejskiej ma nie tylko nowoczesny tabor, dostępność oferty komunikacyjnej, zachowanie kierowców czy włączona klimatyzacja/ogrzewanie. To, jak się podróżuje, zależy również od samych pasażerów. Dlatego w prawie 1200 pojazdach komunikacji miejskiej pojawiły się plakaty zawierające przerysowaną negatywną scenkę rodzajową, na stacji metra. Na zdjęciu grupa pasażerów tworzy swoisty mur blokując pasażerce wyjście z pociągu. Na plakacie został umieszczony tekst odnoszący się sytuacji przedstawionej w scence: Qin Shi Huang, pierwszy cesarz Chin rozpoczął budowę Wielkiego Muru Chińskiego, osłaniając północne Chiny przed najazdami ludów z Wielkiego Stepu. Jedną z największych podziemnych fortyfikacji Europy jest Międzyrzecki Rejon Umocniony, wybudowany w latach trzydziestych XX w. Miał stanowić barierę przed oczekiwanym atakiem armii polskiej w razie wybuchu wojny z Francją. Nie grożą nam najazdy obcych ludów w komunikacji, dlatego nie twórz fortyfikacji przed pojazdem, tylko stań z boku wejścia i poczekaj, aż wszyscy wysiądą. Pomyśl o innych, nie jesteś tu sam.
Obywatelu, to nie dyskoteka
Głośne zachowanie w komunikacji miejskiej przeszkadza prawie 40 proc. pasażerów, którzy wzięli udział w naszej sondzie. Do tego typu zachowań zaliczane jest m.in. głośne słuchanie muzyki, gra na instrumentach muzycznych oraz rozmowy przez telefon komórkowy. Właśnie tym zachowaniom poświęcona jest druga odsłona kampanii „Pomyśl o innych, nie jesteś tu sam”. Niestety, dla wielu osób autobus, tramwaj czy metro stały się miejscem do sprawdzenia się jako didżej, muzyk czy gawędziarz opowiadający barwne historie swojego życia, nie zważając przy tym na innych pasażerów, którym hałas np. po dniu pracy może przeszkadzać. Dlatego Zarząd Transportu Miejskiego, w ramach kampanii edukacyjnej „Pomyśl o innych, nie jesteś tu sam”postanowił poruszyć ten problem. Celem kampanii jest wyrobienie i utrwalenie w osobach korzystających z transportu publicznego pozytywnych nawyków, czyli uwrażliwienie ich na potrzeby i komfort podróży współpasażerów. Od 18 października w prawie 1200 pojazdach komunikacji miejskiej pojawią się plakaty przedstawiające przerysowaną negatywną scenkę rodzajową w tramwaju. Na zdjęciu grupa pasażerów zatyka uszy, nie chcąc słuchać głośnej muzyki. Na plakacie został umieszczony tekst odnoszący się sytuacji ze scenki: Muzyka już w starożytności obejmowała dwie sfery życia – sacrum (kiedy prowadziła do poszerzania świadomości i kontemplacji piękna) i profanum (pełniąc funkcję rozrywkową).Pitagoras grecki matematyk i filozof uważał, że muzyka ma funkcję oczyszczającą i także jako mistyk leczył nią. Muzykę publicznie prezentowano w kościołach i klasztorach oraz na zamkniętych pokazach aż do pierwszych publicznych otwartych koncertów, które odbyły się w Londynie w XVII wieku. Pierwszy koncert rockowy odbył się 21 marca 1952 roku w Cleveland w Ohio, wykonany przez zespół Moondog Coronation Ball. Niezależnie czy dotyczy to sfery sacrum czy profanum –lepiej pójść na Torwar lub do Opery Narodowej, niż słuchać muzyki w komunikacji miejskiej. Cisza też jest muzyką. Konwencja graficzna plakatu jest podobna do tej, wykorzystanej w odsłonie kampanii pod hasłem „Obywatelu, nie stój murem”. Druga odsłona kampanii potrwa do 24 października. Kolejna rozpocznie się 25 października (nieustępowanie miejsca potrzebującym współpasażerom).
Obywatele, bądźmy razem bezpieczni!
Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego nie zapomina także o bezpieczeństwie swoich pasażerów i po raz czwarty został partnerem organizowanej przez Tramwaje Warszawskie kampanii społecznej „Bądźmy razem bezpieczni”. Promuje ona bezpieczeństwo w ruchu drogowym a zwłaszcza w ruchu tramwajowym. Uczestnicy ruchu drogowego zapominają o przestrzeganiu podstawowych zasad bezpieczeństwa. Dotyczy to zarówno pieszych przechodzących przez jezdnię w niedozwolonym miejscu jak i kierowców zajeżdżających drogę tramwajom na skrzyżowaniach. Jak się okazuje w Warszawie dochodzi do wielu groźnych wypadków, przy czym aż 97 proc. wypadków z udziałem tramwajów powodują piesi i kierowcy samochodów. Mimo, że tramwaj posiada aż 4 rodzaje hamulców, to przy prędkości 50 km/h jego droga hamowania wynosi ok. 60 m. Jest to ponad dwukrotnie więcej niż droga hamowania samochodu. W zderzeniu z tramwajem samochód, a tym bardziej pieszy nie ma żadnych szans. Żeby się o tym przekonać, podczas inaugurującej kampanię konferencji prasowej, Tramwaje Warszawskie zorganizowały pozorowany wypadek z udziałem samochodu i tramwaju. Jadący z niewielką prędkością tramwaj uderzył w bok stojącego samochodu. Żeby uwolnić uwięzione w środku manekiny strażacy musieli pociąć niemal na kawałki cały wrak auta. Aż strach pomyśleć co by się stało gdyby w środku byli żywi ludzie…
W ramach inauguracji kampanii odbyło się również ogólnopolskie seminarium „Rola inżynierii, prawa i edukacji w kształtowaniu bezpieczeństwa ruchu tramwajowego”. Wśród ekspertów występujących na seminarium była m.in. posłanka Beata Bublewicz z Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przedstawiła szereg propozycji w polskim prawie, które mają podnieść poziom bezpieczeństwa na polskich drogach. Poruszano również temat uprzywilejowania komunikacji tramwajowej w ruchu miejskim, a eksperci z ZTM omówili kwestię organizacji ruchu tramwajowego w trosce o bezpieczeństwo pasażerów podczas EURO 2012.