Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Obsługa osób niepełnosprawnych w MPK Kraków

infotrans
05.02.2008 20:33
Autobusy niskowejściowe i niskopodłogowe, specjalne poręcze i zapowiedzi głosowe to tylko wybrane udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, jakie stosuje krakowski operator komunikacji miejskiej.
Osoby niepełnosprawne nie mają łatwego życia w mieście. Przeszkody architektoniczne, takie jak schody, krawężniki, wąskie wejścia i wiele innych barier skutecznie utrudniają im poruszanie się po mieście. Takie przeszkody powoli znikają. Istotną rolę w pokonywaniu utrudnień dla osób niepełnosprawnych odgrywa komunikacja miejska. MPK Kraków, jako jedne z nielicznych wychodzi naprzeciw oczekiwaniom wszystkich pasażerów, bez wyjątku.
Pierwszą istotną zmianą w krakowskiej komunikacji było wycofanie z eksploatacji autobusów marki Ikarus. Zastąpiono je najnowocześniejszymi w pełni niskopodłogowymi pojazdami. Obecnie ponad 90% autobusów jeżdżących w Krakowie to wozy niskopodłogowe. 'Większość takich pojazdów ma jednocześnie możliwość obniżenia podłogi, co jeszcze bardziej ułatwia podróżowanie osobom niepełnosprawnym i niedołężnym’ – przekonuje Marek Gancarczyk z MPK Kraków. Zwiększa się również liczba tramwajów niskopodłogowych. Wkrótce po torowiskach stolicy Małopolski będzie jeździło 50 tzw. Bombardierów, co stanowi 25 proc. całego taboru. 'Żadne inne miasto w Polsce nie może się pochwalić takim wynikiem’ zaznacza rzecznik krakowskiego MPK.  Niska podłoga, specjalne poręcze i zapowiedzi głosowe to tylko niektóre udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, jakie wprowadził krakowski przewoźnik.
Oprócz niskiej podłogi, autobusy i tramwaje wyposażone są w specjalne poręcze przy drzwiach, które ułatwiają wsiadanie. Wewnątrz pojazdów jest wydzielona przestrzeń przeznaczona dla osób na wózkach, gdzie również na odpowiedniej wysokości są zamontowane poręcze z przyciskami. Aby ułatwić podróżowanie niewidomym i niedowidzącym w najnowszych krakowskich pojazdach komunikacji miejskiej wprowadza się głosowe zapowiadanie przystanków. Obecnie już w 10 pojazdach zainstalowano takie rozwiązanie. Do kwietnia głosowa będzie ich 24. Stosowane będą także rozwiązania, które ułatwią wsiadanie do pojazdów dla osób niewidzących. Pod przyciskiem otwierającym drzwi montowany będzie specjalny pionowy pasek, który ułatwi odnalezienie przycisku i łatwiejsze otwarcie pojazdu (w krakowskich pojazdach pasażer sam sobie otwiera drzwi).
Rozwiązania przyjazne niepełnosprawnym wprowadzane są także na przystankach m.in. na wyremontowanym torowisku od pętli Kamienna do Krowodrzy Górki. Jest tam umieszczona specjalna chropowata nawierzchnia, która informuje niewidomych o zbliżaniu się do krawędzi i konieczności zachowania ostrożności.
Rozwiązania ułatwiające podróżowanie osobom niepełnosprawnym będą wprowadzane w krakowskich autobusach i tramwajach także w przyszłości. 'Planujemy zaznaczać w rozkładach jazdy te linie, które obsługiwane są przez niskopodłogowe tramwaje. Dodatkowo osoby niepełnosprawne będą mogły zadzwonić pod numer informacji MPK, gdzie dowiedzą się czy linia, którą zamierzają jechać jest na pewno obsługiwana przez nieskopodłogowy tramwaj czy autobus’ wymienia Marek Gancarczyk.
Dzięki tym działaniom komunikacja miejska w Krakowie przestaje być niedostępna dla osób niepełnosprawnych. Marek Gancarczyk z MPK Kraków z dumą podkreśla: „We współpracy MPK z Bogdanem Dąsalem, prezydenckim pełnomocnikiem ds. osób niepełnosprawnych, a także Janem Ortylem, przewodniczącym Polskiego Związku Niewidomych w okręgu Małopolskim podejmujemy rozwiązania, dzięki którym nasze pojazdy przestają być zarezerwowane wyłącznie dla osób zdrowych i wysportowanych’.
Inni przewoźnicy i organizatorzy komunikacji miejskiej powinni brać przykład z krakowskiego przewoźnika. Jak to wygląda w innych miastach pokażemy w najbliższych wydaniach portalu Transinfo na przykładzie Wrocławia i Warszawy.