Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

O przyszłości transportu publicznego na EKG 2019

infotrans
17.05.2019 08:30

Jednym z tematów podjętych podczas XI Europejskiego KongresuGospodarczego w Katowicach był „Zrównoważony transport w miastach”. Jakorganizować transport publiczny w przyszłości, żeby był jak najmniej emisyjny?Czy może w tym pomóc elektromobilność? Między innymi na takie pytanie staralisię odpowiedzieć prelegenci panelu „Zrównoważony transport w miastach”.

Wśród nich znaleźli się m.in.: Michał Woś, członek zarząduwojewództwa Śląskiego; Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego wKrakowie; Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych orazprezydent Jaworzna Paweł Silbert. Przysłuchujący się tej dyskusji mieli okazjępoznać szczegóły organizacji komunikacji miejskiej w Warszawie, Krakowie iJaworzna.

Paweł Silbert przypomniał najczęstsze reakcje sprzed dekady,kiedy pierwszy raz mówił o konieczności zakupu elektrycznych autobusów. Dzisiajsą one jednym ze znaków rozpoznawczych Jaworzna. Z kolei reprezentant Krakowazwrócił uwagę na wpływ na jakość powietrza zwykłego transportu drogowego, który– jego zdaniem – w Polsce nie ma najlepszej kondycji.

Samochody vs. komunikacja

-„Niestety brakuje świadomości ekologicznej w Polsce.Jesteśmy jedynym krajem w Europie, gdzie dopuszczamy do ruchu tak staresamochody. Do naszego kraju sprowadzamy „trupy samochodowe”. Zalewamy Polskęautami, które kosztują 3-4 tys. złotych – argumentował Łukasz Franek.

WgMarcina Korolca w perspektywie 10 lat jest szansa, by elektryczny transportpubliczny był darmowy. Ale musi być spełniony podstawowy warunek: funduszeunijne. Reprezentujący województwo śląskie Michał Woś podkreślił koniecznośćwspółpracy samorządów i organizatorów transportu.

-„W województwie śląskim jest dobra sytuacja, bo mamy bogatąsieć kolejową. Przedstawiciele Metropolii także zauważyli konieczność oparciatransportu o sieć kolejową. Problemem jest rozproszenie decyzyjności międzyposzczególnymi szczeblami i samorządami. Główny postulat dotyczy tego, jak wracjonalny sposób zorganizować współpracę między samorządami, a organizatoramitransportu – zwrócił uwagę Michał Woś.