Nysa chce zaktualizować transportowy plan plus AKK

infotrans
08.09.2021 11:00
Gmina Nysa chce zaktualizować dwa dokumenty dotyczące transportu publicznego.

Chodzi o „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich na obszarze gmin Nysa i Otmuchów” oraz „Analizę kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych w komunikacji miejskiej na terenie Gmin Nysa i Otmuchów”. Urzędnicy zaprosili wykonawców do składania ofert w tym przedmiocie. Aktualizacja dokumentów ma nastąpić do 30 listopada.

PLAN ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU

Aktualizacja „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Gminy Nysa” powinna zawierać m.in.:

  • rozszerzenie dokumentu o linie komunikacyjne, na których przewidywane jest wykorzystanie pojazdów elektrycznych lub pojazdów napędzanych gazem ziemnym oraz planowany termin rozpoczęcia ich użytkowania,
  • wskazanie planowanej sieci komunikacyjnej, na której jest planowane wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej,
  • rozszerzenie dokumentu o postanowienia obecnie obowiązujących dokumentów strategicznych oraz planów transportowych wyższego rzędu (krajowego i wojewódzkiego planu transportowego),
  • rozszerzenie dokumentu o rentowność linii komunikacyjnych,
  • aktualizację wszystkich danych dotyczących zagadnień społeczno-gospodarczych z 2010 – 2014 na okres 2017 – 2020, w tym wzajemnych korelacji ze strefą płatnego parkowania,
  • wszystkich modyfikacji w ofercie przewozowej nyskiej komunikacji miejskiej, wprowadzonych po 2014 r., w tym przede wszystkim nowego rozkładu jazdy funkcjonującego od 2019 r. oraz uruchomienie nowej linii E,
  • sporządzenie ogłoszenia o konsultacjach społecznych do Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Nysie,
  • opracowanie formularza do składania uwag i wniosków w trybie konsultacji społecznych,
  • odniesienie się do wniosków wynikających z konsultacji społecznych w zakresie przygotowywanego projektu planu transportowego,
  • przedstawienie ostatecznej wersji projektu dokumentu po konsultacjach społecznych,
  • sporządzenie raportu z konsultacji społecznych,
  • przygotowanie wniosków o uzgodnienie projektu planu transportowego z właściwymi organami sąsiednich gmin w zakresie linii komunikacyjnych przebiegających na obszarze ich właściwości; uwzględnienie ewentualnych zmian w projekcie planu transportowego.

AKK

Z kolei aktualizacja analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych powinna zawierać co najmniej:

  • szczegółową analizę uwarunkowań technicznych i prawnych wykorzystania autobusów zeroemisyjnych w komunikacji miejskiej w Nysie,
  • pogłębioną analizę eksploatacyjną przewozów w komunikacji miejskiej w Nysie,
  • charakterystykę sieci komunikacyjnej w Nysie uwzględniającą: założenia i wymagania płynące z umowy wykonawczej o powierzeniu podmiotowi wewnętrznemu (MZK) Gminy Nysa wykonywania zadań własnych gminy w zakresie publicznego transportu zbiorowego; koszty eksploatacyjne; projekty wymiany taboru – przedsięwzięcia realizowane i planowane,
  • charakterystykę floty operatora komunikacji miejskiej w Nysie uwzględniającą: normy emisji spalin autobusów wykorzystywanych w komunikacji miejskiej; strukturę wieku pojazdów,
  • analizę parametrów eksploatacyjnych sieci komunikacyjnej, z uwzględnieniem: liczby wozokilometrów liniowych i technicznych w przekroju linii oraz całej sieci na każdy typ dnia rozkładu jazdy (dni robocze w roku szkolnym, dni robocze w ferie i wakacje, soboty, niedziele), wskaźnika wykorzystania taboru – liczba pojazdów w ruchu oraz rezerw czynnych w poszczególne typy dni, w przekroju na klasy pojemności pojazdów; prędkości komunikacyjnej i eksploatacyjnej, w przekroju sieci i linii komunikacyjnych; poziomu zróżnicowania realizowanej liczby wozokilometrów przez poszczególne zadania (brygady); analizy rozkładów jazdy ukierunkowanej na zinwentaryzowanie długości postojów na przystankach początkowo – końcowych; długości kursów oraz liczby pojazdów w ruchu do obsługi poszczególnych linii lub grup linii, uwzględniając zadania wieloliniowe obejmujące rozkłady jazdy w nowym układzie linii funkcjonujące od 2019 r.,
  • analizę ekonomiczno-finansową możliwości rozpoczęcia eksploatacji autobusów zeroemisyjnych w komunikacji miejskiej w Nysie, z uwzględnieniem dedykowanych dokumentów oraz aktów prawnych,
  • ocenę wprowadzenia do eksploatacji w komunikacji miejskiej w Nysie autobusów elektrycznych z wodorowymi ogniwami paliwowymi, z uwzględnieniem: charakterystyki parametrów eksploatacyjnych autobusów elektrycznych z wodorowymi ogniwami paliwowymi; kosztów inwestycyjnych zakupu taboru; kosztów inwestycji w infrastrukturę do tankowania pojazdów,
  • ocenę wprowadzenia do eksploatacji w komunikacji miejskiej w Nysie autobusów o napędzie elektrycznym, z uwzględnieniem: charakterystyki parametrów eksploatacyjnych autobusów o napędzie elektrycznym; kosztów inwestycyjnych w modelu opartym o ładowanie pojazdów wyłącznie metodą plug-in (tabor, infrastruktura, lokalizacja stacji ładowania); kosztów inwestycyjnych w modelu opartym o ładowanie pojazdów wyłącznie metodą ładowarek pantografowych (zarówno dla pantografu zamontowanego na pojeździe, jak i dla tzw. odwróconego pantografu) w optymalnych lokalizacjach (tabor, infrastruktura, lokalizacja stacji ładowania z uwzględnieniem struktury własności gruntu, występowanie infrastruktury elektroenergetycznej); kosztów inwestycyjnych w modelu opartym o ładowanie pojazdów metodą plug-in uzupełnianą o ładowarki pantografowe (zarówno dla pantografu zamontowanego na pojeździe, jak i dla tzw. odwróconego pantografu) w optymalnych lokalizacjach (tabor, infrastruktura, lokalizacja stacji ładowania z uwzględnieniem struktury własności gruntu, występowanie infrastruktury elektroenergetycznej),
  • ocenę wprowadzenia do eksploatacji w komunikacji miejskiej w Nysie trolejbusów, z uwzględnieniem: charakterystyki parametrów eksploatacyjnych trolejbusów; kosztów inwestycyjnych zakupu taboru; kosztów inwestycji w infrastrukturę sieciową (sieć trakcyjna) oraz punktową (podstacje trakcyjne) niezbędną do prowadzenia ruchu trolejbusów,
  • ocenę utrzymania w eksploatacji w komunikacji miejskiej w Nysie w oparciu na flocie autobusów o napędzie spalinowym oraz obecnie zakontraktowanych autobusów elektrycznych, uzupełnianych ewentualnie o autobusy inne niż zeroemisyjne,
  • analizę ekonomiczno-finansową, w oparciu o wytyczne wspólnotowe i krajowe dla wariantów inwestycyjnych odnowy taboru eksploatowanego w komunikacji miejskiej w Nysie,
  • analizę społeczno-ekonomiczną uwzględniającą wycenę kosztów związanych z emisją szkodliwych substancji,
  • oszacowanie efektów środowiskowych związanych z emisją szkodliwych substancji dla środowiska naturalnego i zdrowia ludzi, w tym określenie liczby osób (mieszkańców) narażonych na emisję w bezpośrednim otoczeniu projektu w pasie o szerokości 250 m, z każdej strony od osi jezdni bezpośrednio otaczającym linie autobusowe objęte elektryfikacją, przypadające na 1 km linii objętych elektryfikacją,
  • analizę czynników ryzyka,
  • rekomendacje dotyczące strategii wymianu taboru używanego w komunikacji miejskiej w Nysie, z uwzględnieniem różnych rodzajów napędów autobusów, w perspektywie do 2028 r.,
  • wskazania dotyczące konieczności aktualizacji planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gminy Nysa,
  • ponadto zamawiający wymaga dokonania analizy umożliwiającej ocenę zasadności wprowadzenia nowych linii wyłącznie na terenie miasta Nysa, na których przewozy wykonywałaby jedynie autobusy o napędzie elektrycznym.

FORMALNOŚCI

Jedynym kryterium oceny ofert jest cena. Gmina czekała na oferty od wykonawców do dnia 31 sierpnia. Niestety nie mamy dostępu do złożonych ofert? Może ktoś je zna?