Nowy węzeł przesiadkowy w Toruniu

infotrans
23.01.2018 10:50

Z nowym węzłemprzesiadkowym w alei św. Jana Pawła II i łącznikiem, przebudowanym układemtorowo-drogowym, nowymi chodnikami, drogami rowerowymi i oświetleniem – tak w2020 roku będzie wyglądał toruński plac Rapackiego i okolice.

23 stycznia 2018 roku podpisano umowę na realizację projektu”Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. św. JanaPawła II wraz z budową pasa tramwajowo – autobusowego w Toruniu – BiT-CityII”.

– Kilka lat temu Toruń wkroczył w nową erę komunikacjimiejskiej i konsekwentnie realizuje coraz to nowe zadania. Wybudowaliśmy nowąlinię na Bielany, zrewitalizowaliśmy dworzec Toruń Główny,przy Dworcu Miasto iw alei Solidarności powstały węzły przesiadkowe, po ulicach jeżdżą nowoczesneautobusy i tramwaje, mamy SystemInformacji Pasażerskiej, a za bilet możemy płacić za pomocą aplikacjimobilnych. Teraz przed nami kolejny projekt, który w znacznym stopniu zmienikomunikacyjne oblicze miasta – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. – Ale na tym nie koniec. Będziemy takżerealizować inne dofinansowane ze środków unijnych przedsięwzięcie, któregoistotną częścią będzie budowa linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar, a już zakilka miesięcy w mieście pojawi się 35 nowoczesnych autobusów, zaś w kolejnychlatach sześć następnych i nowy tabor tramwajowy.

Projekt „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen.Sikorskiego i al. św. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo –autobusowego w Toruniu – BiT-City II” obejmuje przebudowę jednego znajważniejszych miejsc w Toruniu – plac Rapackiego, integrującego środkikomunikacji miejskiej. Wpłynie to na poprawę stanu technicznego infrastrukturydrogowej i tramwajowej, co przełoży się na wzrost sprawności i niezawodnościkomunikacji publicznej oraz wzrost bezpieczeństwa, zmniejszenie poziomu hałasuulicznego, a przede wszystkim podniesie komfort podróży komunikacją publiczną wnaszym mieście.

Projekt jest realizowany w ramach Regionalnego ProgramuOperacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 Oś priorytetowa3 „Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie”Działanie 3.5 „Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna wramach ZIT” Poddziałanie 3.5.2 „Zrównoważona mobilność miejska ipromowanie strategii niskoemisyjnych w ramach ZIT”. Beneficjentem jestGmina Miasta Toruń, zaś realizacją zajmuje się Miejski Zakład Komunikacji w ToruniuSp. z o.o.

Wniosek o dofinansowanie projektu został złożony 21 kwietnia2017 r., natomiast umowa o dofinansowanie została zawarta 30 czerwca 2017 r.Jeszcze przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, tj. 18.04.2017 r., zostałogłoszony przetarg nieograniczony na roboty budowlane wraz z projektowaniem(inwestycja przeznaczona do realizacji w systemie „zaprojektuj i wybuduj”) dlaprojektu. Wybór oferty nastąpił 7.11.2017 roku. Zamawiający jakonajkorzystniejszą wybrał ofertę złożoną przez konsorcjum firm Balzola PolskaSp. z o.o. oraz Construcciones y Promociones Balzola S.A. Firma budowała m.in.Muzeum Guggenheima w Bilbao, hotele, szpitale oraz wiele inwestycji drogowych itramwajowych, np. linię tramwajową w Bilbao czy układ drogowy w ul. Powstańców Śląskichw Warszawie wraz z budową trasy tramwajowej.

Ze strony Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu umowępodpisał prezes spółki Zbigniew Wyszogrodzki i jego zastępca Piotr Rama, zaś zestrony wykonawcyDyrektor Generalny Balzola Andrzej Rogiński.Wartość robótbudowlanych wraz z projektowaniem wyniesie 66.872.515,89 zł (brutto).

– Zakres projektu nie ogranicza się do placu Rapackiego,lecz jest znacznie szerszy. Obejmie przebudowę istniejących torowisktramwajowych wzdłuż ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiegooraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiskałączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturątowarzyszącą. W al. św. Jana Pawła II powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowyintegrujący transport autobusowy z tramwajowym. Przeprowadzona zostanie równieżkompleksowa przebudowa układu drogowego w obrębie przebudowywanych torowisk–mówi prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. -Inwestycja będzie prowadzona w centralnymobszarze miasta i przy jej realizacji nie obejdzie się bez okresowych utrudnieńw ruchu drogowym. Jednakże już w roku 2021 mieszkańcy Torunia i nie tylko będąmogli w pełni korzystać z nowo wybudowanej infrastruktury drogowo-tramwajowej.Nowo powstały odcinek torowiska pozwoli także na wprowadzenie dodatkowychpołączeń tramwajowych. Dzięki temu tramwaje będą mogły przejąć część pasażerówkorzystających dotąd ze środków komunikacji indywidualnej i autobusowej.

– Cieszę się, że będziemy realizować tak ważną dla Toruniainwestycję i mam nadzieję, że wszystko będzie przebiegało zgodnie z założeniami– powiedział przy podpisaniu umowy Dyrektor Generalny Balzola Andrzej Rogiński.

Dzięki realizacji projektu uzyskamy przestrzeń publiczną owyższej jakości oraz wyższy poziom bezpieczeństwa dla pasażerów. Zostanieuporządkowana przestrzeń miejska w bezpośrednim sąsiedztwie zespołustaromiejskiego wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.

Prace projektowe rozpoczną się w momencie podpisania umowy,natomiast koniec tego etapu przypadnie na luty 2019 roku, kiedy to planowanejest uzyskanie wszelkich niezbędnych uzgodnień oraz decyzji o zezwoleniu narealizację inwestycji drogowej. Roboty budowlane potrwają od lutego 2019 roku,a zakończą się w lipcu 2020 roku.Warto dodać, że prace będą powiązane zmodernizacją mostu drogowego im. J. Piłsudskiego, które będzie prowadzićMiejski Zarząd Dróg.

Projekt w liczbach:

Całkowita długość nowych lub zmodernizowanych liniitramwajowych– 1,25 km;

Liczba wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych – 1szt.;

Długość wyznaczonych bus-pasów – 0,55 km;

Długość przebudowanych dróg dla rowerów – 1 km

Koszt całkowity projektu: 72 407 217,26 zł

Wydatki kwalifikowalne: 58 953 518,10 zł

Kwota dofinansowania: 36 808 082,10 zł (62,44%)

Źródło finansowania: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Zakres rzeczowyprojektu obejmuje:

1. przebudowęukładu torowo – drogowego w ul. Chopina od skrzyżowania al. 500-lecia Toruniado skrzyżowania z al. św. Jana Pawła II;

2. przebudowęukładu drogowego al. św. Jana Pawła II od zjazdu z mostu drogowego do PlacuNiepodległości;

3. budowę węzłatramwajowo – autobusowego w al. św. Jana Pawła II wraz z pasem dla transportuzbiorowego;

4. przebudowęukładu drogowego ul. Wały gen. Sikorskiego od pl. Artylerii Polskiej

do skrzyżowania z al. Solidarności;

5. budowę pasatramwajowo – autobusowego w osi ul. Wały gen. Sikorskiego od pl. ArtyleriiPolskiej do skrzyżowania z al. Solidarności;

6. przebudowęukładu drogowo-torowego na pl. Niepodległości oraz krótkich odcinków torowiskaw ul. Kraszewskiego oraz w ul. Czerwona Droga;

7. budowęłącznika torowego w al. św. Jana Pawła II od pl. Artylerii Polskiej do pl.Niepodległości;

8. przebudowęistniejącej sieci trakcyjnej wzdłuż modernizowanego torowiska w ul. Chopina, al.św. Jana Pawła II, Wałach gen. Sikorskiego, ul. Kraszewskiego oraz CzerwonaDroga;

9. budowę nowejsieci trakcyjnej w al. św. Jana Pawła II na odcinku od pl. Artylerii Polskiej dopl. Niepodległości;

10. budowęoświetlenia ulicznego;

11.budowę/przebudowę chodników, ścieżek rowerowych, zjazdów oraz peronów, atakże przejść i przejazdów przez torowisko;

12. przebudowęistniejących sygnalizacji świetlnych oraz budowę sygnalizacji świetlnejwzbudzanej przez tramwaj na wszystkich przejazdach tramwajowych i przejściachprzez torowisko;

13. przebudowęsieci i przyłączy wodnokanalizacyjnych, gazowych, ciepłowniczych,elektroenergetycznych oraz teletechnicznych;

14. przebudowę izabezpieczenie kanału „B” Strugi Toruńskiej.