Nowy system biletu elektronicznego w Lublinie
Już w 2021 r. będzie możliwość zakupienia biletu okresowegona dowolną liczbę dni, zapłaty za dokładną liczbę przejechanych przystanków lubgromadzenia środków na przejazdy za pośrednictwem elektronicznej portmonetki.
Wszystko to będzie możliwe w ramach nowego systemu biletuelektronicznego. Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie oraz konsorcjum firmMera Systemy sp. z o.o. i R&G Plus sp. z o.o., podpisali umowę na zaprojektowanie, dostawę, konfigurację i wdrożeniesystemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej. Wartość kontraktu toponad 15 mln zł brutto.
Nowy system projektowany będzie w zakresie dotyczącymobsługi transportu – głównie sprzedaży biletów. Natomiast zakłada się wprzyszłości możliwość integracji innych usług miejskich z systemem, w tym takżesprawnej identyfikacji osób rozliczających w Lublinie PIT, co ma znaczenie wkontekście planów miasta w stworzeniu projektu dającego dodatkowe korzyściosobom, które ten PIT rozliczą w Lublinie.
W ramach nowego systemu uruchomione zostaną nowoczesne,niedostępne dotychczas w lubelskiej komunikacji miejskiej metody pobieraniaopłat.
Pasażerowie będą mogli skorzystać z nowej oferty taryfowej.Możliwe będzie wprowadzenie m.in.degresywnej taryfy przystankowej (check in/out). W praktyce oznacza to, żepasażer zapłaci za tyle przystanków, ile przejechał. Ponadto zostanieuruchomiona możliwość zakupu biletów okresowych na dowolną, zadaną liczbę dni.Z kolei rozwiązanie w postaci elektronicznej portmonetki pozwoli na gromadzenieśrodków w celu zakupu biletów.
Specjalnie dla pasażerów zostanie zaprojektowana aplikacjamobilna, tzw. „karta w komórce”. Dzięki aplikacji pasażer będzie miał możliwośćsprawdzenia wszelkich danych dotyczących jego konta (historia transakcji, standoładowania), skorzystania z „planera podróży”, który będzie sugerowałnajkorzystniejszy bilet dla danego przejazdu, czy zakupu biletów z nowej ofertytaryfowej.
Nowy system uwzględnia również zakup na własność GminyLublin tzw. „infrastruktury twardej”, m.in. 55 biletomatów stacjonarnych orazdoposażenie 50 pojazdów w biletomatymobilne. Pojazdy komunikacji miejskiej zostanąrównież wyposażone w czytniki zbliżeniowych kart płatniczychumożliwiające proste pobranie opłaty za przejazd bezpośrednio z karty bankowej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowy system będzie mieć tzw. „budowę kontocentryczną” cooznacza, że każdy użytkownik będzie miałswoje konto i wszelkie operacje, takie jak: zakup biletów, usług, płatności,skasowania, ewentualne punkty w programie lojalnościowym, zapisywane będąon-line w systemie centralnym. Karta, aplikacja nie będą fizycznym nośnikiem, abędą jedynie identyfikatorem użytkownika.
Uruchomienie systemu planowane jest na sierpień 2021 r.
Zamówienie jest współfinansowane ze środków EuropejskiegoFunduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia2014-2020 z projektu „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnejczęści LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacjiaglomeracyjnej”
„