Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowoczesne perony przystankowe to komfort

infotrans
23.04.2017 13:58

Nowoczesna infrastruktura drogowa to większy komfort i bezpieczeństwo uczestników ruchu. Remontując drogi ZDM Warszawa wprowadza rozwiązania, które ten komfort podnoszą. Dobrym przykładem są nowoczesne perony przystankowe.

Właśnie takie prace ? pierwsze w tym roku ? prowadzone są na ul. Radzymińskiej. W ramach przygotowań do wymiany nawierzchni jezdni wymieniane są krawężniki i przystanki. Stosowane rozwiązania poprawiają komfort korzystania z komunikacji miejskiej przez pasażerów, zwłaszcza tych z ograniczoną mobilnością.

Oprócz nowej nawierzchni, na przystankach instalowane są systemowe krawężniki peronowe. Posiadają one zaokrąglony u podstawy kształt, ułatwiający autobusom podjazd do krawędzi peronu. Zaokrąglony profil oraz zwiększona wysokość (16 cm) pozwalają autobusom precyzyjnie zatrzymać się jak najbliżej krawędzi peronu. Dzięki temu wszystkim pasażerom zdecydowanie łatwiej wsiąść lub wysiąść z niskopodłogowego pojazdu.

Krawężniki najczęściej wykonywane są na zamówienie z granitu, co zwiększa ich trwałość oraz podnosi walory estetyczne. Górna powierzchnia w trakcie produkcji poddawana jest procesowi płomieniowania lub piaskowania, dzięki czemu krawężniki peronowe charakteryzują się zwiększoną szorstkością także w przypadku opadów śniegu lub ujemnej temperatury. Krawężniki peronowe stosuje się na całej długości linii zatrzymania. Pierwszy i ostatni element to krawężnik przejściowy, który umożliwia płynną zmianę wysokości oraz szerokości pomiędzy standardowym krawężnikiem drogowym, a elementem granitowym.

Standardowo montowane są także specjalne żółte płyty (pasy ostrzegawcze), które informują o zbliżaniu się do krawędzi chodnika. W przypadku przystanków autobusowych instalowany jest pojedynczy pas ostrzegawczy o szerokości 30 cm, na całej długości krawędzi zatrzymania, na przystankach zaś płyty o zwiększonej wytrzymałości, posiadające specjalnie określony rozstaw i wysokość wypustek.

Żółte płyty z wypustkami wyznaczają również pole oczekiwania na wysokości środkowych drzwi autobusu. Dzięki temu pasażerowie o ograniczonej mobilności, w tym osoby poruszające się na wózkach lub z wózkami dziecięcymi, a także osoby niewidome, mają ułatwione wsiadanie i wysiadanie z pojazdów. Tam, gdzie remontowane są chodniki, wyznaczane są ponadto pasy prowadzące ułatwiające dotarcie do pola oczekiwania.

W ubiegłym roku w krawężniki peronowe i pola oczekiwania wyposażono ponad 60 przystanków. Łącznie specjalne oznaczenia oraz krawężniki peronowe posiada ponad 80 przystanków autobusowych i autobusowo-tramwajowych w stolicy Mazowsza.

W tym roku takie rozwiązania pojawią się w kilkudziesięciu kolejnych lokalizacjach, przede wszystkim w ramach frezowań jezdni oraz remontów chodników. ZDM działa wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego, wdrażając jeden spójny standard wyposażenia remontowanych peronów. Takich samych rozwiązań wymaga także od pozostałych inwestorów prowadzących prace w naszym pasie drogowym.