Nowelizacja PTZ: Arriva głównie z kolejowymi uwagami
infotrans
01.02.2023 16:03
Nowelizacja PTZ: Arriva głównie z kolejowymi uwagami
Ministerstwo Infrastruktury ciągnie temat nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (PTZ). Przestawiamy uwagi zgłoszone w ramach konsultacji.
Na stronach Ministerstwa pojawił się najnowszy projekt, co do którego 23 podmioty funkcjonujące w systemie transportowym złożyły swoje uwagi. Przyglądamy się jakie propozycje do nowelizacji mają zgłaszający uwagi. Na początek poddajemy analizie uwagi przedstawione przez Arriva RP sp. z o.o. i Arriva Bus Transport Polska sp. z o.o.
kolejowy akcent
Arriva podniosła szereg uwag do projektu nowelizacji ustawy o PTZ. Najważniejsze z nich to:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- postulat zmiany definicji „przewoźnika”, bowiem według Arrivy w proponowanym przez Ministerstwo brzmieniu - przewoźnikiem kolejowym jest również operator. Arriva zwraca uwagę, że pojęcia te nie są tożsame w transporcie drogowym. Pozostawienie definicji w obecnym brzmieniu będzie oznaczać, że przewoźnik w odniesieniu do przewoźnika kolejowego jest pojęciem szerszym i obejmuje również operatora. Według Arrivy brak zmian tej definicji w obecnym projekcie spowoduje, że przewoźników kolejowych wykonujących przewozy osób na infrastrukturze kolejowej, funkcjonalnie wydzielonych z systemu kolei UE nie będzie można uznać za przewoźnika w rozumieniu ustawy PTZ. Przewoźnicy ci będą zatem dyskryminowani względem przewoźników, do których stosuje się przepisy o wolnym dostępie i przewoźników funkcjonujących w innych dziedzinach transportu,
- propozycja zmiany w zakresie wydawania decyzji o otwartym dostępie wobec przewoźnika wykonującego przewozy na infrastrukturze kolei wąskotorowej i przewoźników wykonujących przewozy po infrastrukturze, którą zarządzają np. WKD i inne systemy wydzielone. W tym przypadku, podobnie jak powyżej Arriva zarzuca dyskryminację względem przewoźników, do których stosuje się przepisy o wolnym dostępie i przewoźników funkcjonujących w innych dziedzinach transportu,
- konieczność zmiany w zakresie wyboru operatora kolejowego przez zamawiających. Według Arrivy proponowane brzmienie przepisu art. 19 ust. 1 i ust. 4 PTZ wyłącza obowiązek stosowania ustawy PZP przy wyborze operatora transportu w sektorze kolejowym. Firma zwraca również uwagę na to, że brak jest określenia szczegółowych warunków przeprowadzenia procedury przetargowej,
- art. 56 ust. 1 PTZ wymaga zmiany, bowiem według opiniującego przewoźnika jest bardzo ogólny i niejasny. Projektowany przepis stanowi, że „ceny biletów przewoźnik określa proporcjonalnie do poniesionych przez niego kosztów świadczenia usług przewozowych”. Arriva podkreśla, że przypadki stwierdzenia stanu faktycznego, który jest niezgodny z tym przepisem mogą być bardzo dotkliwe, dlatego też konieczna jest zmiana, która wyeliminuje niejasności i związane z nimi arbitralne i uznaniowe decyzje.