Nowe wiaty i tablice SDIP w Radomiu
Dziesięć podświetlanychwiat przystankowych z dużymi gablotami na rozkłady jazdy i mapy układukomunikacyjnego stoi już w centrum Radomia.
Nowe zadaszenie pojawiło się poza tym przy ulicy Witosa. Zkolei na radomskim Południu pojawiły się cztery tablice Systemu Dynamicznej InformacjiPasażerskiej, wyświetlające czasy przyjazdu autobusów.
Nowe wiaty stanęły już w następujących lokalizacjach:Malczewskiego / Kelles-Krauza 01 i 02, Traugutta / Moniuszki (po obu stronachjezdni), Traugutta / Piłsudskiego 01 i 04, Żeromskiego / Traugutta 01 i 03,Mickiewicza / Katedra 02, Sienkiewicza / Katedra 03 oraz Witosa / Cmentarz 05.Pierwsza dziesiątka tych zadaszeń ma z boku albo z tyłu duże podświetlanegabloty na rozkłady jazdy, cenniki biletów, przepisy porządkowe i schematysieci komunikacji miejskiej. Dostawę i montaż 11 nowych wiat realizowała firmaSopel z Białych Błot. Koszt zadania to około 133 tysiące złotych.
Staraliśmy się, by nowe wiaty stanęły jak najszybciej pozdemontowaniu starszych, przeznaczonych do przenosin w inne miejsca – informujeradomski MZDiK. Między innymi dlatego montaż przystanków i podłączaniezasilania trwało do późnych godzin w nocy ze środy na czwartek. Pracowniknaszego Działu Przewozów Pasażerskich skończył niezbędne procedury odbiorowe popółnocy. W czwartek brygada przystankowa wieszała natomiast w gablotachcenniki, regulaminy i rozkłady. Aktualne schematy sieci radomskiej komunikacjibędą natomiast pojawiać się w nich sukcesywnie na początku przyszłego roku.
Wybrane starsze wiaty bez gablot oraz oświetlenia zostałyprzeznaczone do postawienia w innych miejscach – tam, gdzie zadaszeń dotychczasw ogóle nie było, na przykład przy Sycyńskiej (w pobliżu bloków przy PosłówGreckich) i Paderewskiego (u zbiegu z Sempołowskiej). Pojawią się również przyWarszawskiej (od Witosa w kierunku centrum miasta) – w zamian za jeszczestarsze wiaty, nadające się z powodu znacznego wyeksploatowania już tylko nazłom.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W tym samym czasie na radomskim Południu pojawiły się nowetablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Firma R&G Plus z Mielcazainstalowała wyświetlacze na następujących przystankach: Wierzbicka /Warsztatowa 11, Wierzbicka / Czarnoleska 07, Czarnoleska / Urszuli 01 iSycyńska / Helleńska 03 (wszystkie w kierunku Śródmieścia). Wszystko to byłomożliwe dzięki inicjatywie oraz zaangażowaniu mieszkańców osiedla, którzyzgłosili taki projekt do Budżetu Obywatelskiego 2017, a następnie zagłosowalina niego. Koszt zadania wyniósł ponad 226 tysięcy złotych.
Przy okazji trzeba przypomnieć zasady działania tablic SDIP.Otóż przewidywany czas przyjazdu na dany przystanek ustalany jest na podstawieodległości, jaką ma do pokonania konkretny pojazd. W przypadku takich miejscjak te na Południu, gdzie dwie tablice są już na pierwszych przystankach odpętli końcowej, faktyczny czas przejazdu zaczyna być odliczany dopiero odmomentu ruszenia autobusu z tej pętli. Wcześniej pokazywana jest wyłącznierozkładowa godzina odjazdu. System zakłada bowiem, że autobus ruszypunktualnie, ale – tak samo jak kierowca i pasażerowie – nie jest w stanie przewidzieć,czy na przykład w chwili uruchomienia silnika nie dojdzie do jakiejś awarii.Wtedy może dojść do sytuacji, że przy ulicy Wierzbickiej lub Sycyńskiej jakiśkurs zniknie z tablicy, bo z powodu usterki odjazd nie nastąpił o wyznaczonejgodzinie. Gdy jednak taki autobus ruszy ostatecznie z pętli, na przykład zczterominutowym opóźnieniem, to na tablicach na kolejnych przystankach kurspojawi się ponownie, pokazując faktyczny czas odjazdu.
„