Nowe przystanki kolejowe w Jeleniej Górze
Dwa nowe i dwazmodernizowane przystanki usprawnią komunikację w jeleniogórskiej aglomeracji.
Mieszkańcy w grudniu 2019 r. zyskają lepszy dostęp dokolejowych połączeń w Cieplicach i Sobieszowie. Inwestycje za prawie 18 mln zł,w ramach RPO województwa dolnośląskiego, prowadzą PKP Polskie Lnie KolejoweS.A.
Realizacja przedsięwzięcia znacząco zwiększy dostęp do koleiprzy codziennych dojazdach do pracy i szkoły. Ułatwiona będzie obsługa wyjazdówpoza Jelenią Górę, w tym ruchu turystycznego. Podniesiony zostanie poziombezpieczeństwa podróżnych dzięki zastosowaniu nowoczesnych urządzeń zabezpieczającychna przejściach w poziomie szyn.
Zawarta dziś (16.04.2018 r.) umowa obejmuje zaprojektowanieoraz budowę dwóch nowych przystanków osobowych w Jeleniej Górze, w rejonie Al.Jana Pawła II i ul. Spółdzielczej. Przebudowane będą też przystanki Jelenia GóraCieplice i stacja Jelenia Góra Sobieszów. Obiekty znajdują się na 13 km odcinkulinii w obrębie miasta. Ich gęstość sprzyja rozwojowi systemu koleiaglomeracyjnej.
Nowe przystanki będą miały perony o długości 150 m.Standardowa wysokość 76 cm zapewni podróżnym wygodne wsiadanie i wysiadanie zpociągów. Dojścia na perony – za pomocą pochylni – będą dostosowane do potrzebosób o ograniczonej mobilności. Na peronach z nowym oświetleniem zostanązamontowane m.in. wiaty, ławki, gabloty informacyjne. Perony będą wyposażone wsystem oznakowania dotykowego i oznakowanie stałe. Przy dojściach będązamontowane stojaki rowerowe. Łącznie zostanie wybudowanych 6 nowych peronów.Piesi bezpiecznie przejdą przez tory na nowych przystankach, gdyż będą tamurządzenia zabezpieczające oraz system monitoringu.
Chodniki łączące teren kolejowy z istniejącymi ciągamipieszymi będą realizowane w ramach inwestycji Urzędu Miasta Jelenia Góra.Dojścia do peronów zaprojektowane zostaną w sposób umożliwiający korzystanie zinfrastruktury przez osoby o ograniczonejzdolności poruszania poprzez budowę m.in. pochylni. Zaprojektowanezostanie inteligentne oświetlenie na peronach oraz dojściach z wykorzystaniemenergooszczędnych, sterowanych opraw LED.
Ponadto w ramach projektu będą wykonane roboty torowe,zamontowane trzy rozjazdy oraz przebudowane urządzenia sterowania ruchemkolejowym i sieć trakcyjna.
Projekt realizowany jest w ramach Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych Aglomeracji Jeleniogórskiej z funduszy Regionalnego ProgramuOperacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.
Wartość robót 17 756 000 zł netto. Zakończenie planowanejest na listopad 2019 r.
Zmiany dla dobrychpodróży Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra
Budowa przystanków jest kolejnym projektem zwiększającymmożliwości podróży w województwie dolnośląskim – szczególnie miedzy miastami:Wroclaw, Wałbrzych, Jelenia Góra.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A za ponad 77 mln złprzebudowują stację Wałbrzych Szczawienko i Świebodzice oraz wybudowany będzienowy przystanek Wałbrzych Centrum. Zwiększają się możliwości trasy nr 274 m.in.dzięki 14 mln zł, które PLK przeznaczyły na modernizację sieci trakcyjnej naszlaku Mietków – Imbramowice oraz wymianę urządzeń sterowania ruchem wImbramowicach i Mietkowie. Na lata 2017-18 na inwestycje przeznaczono łącznie ok. 150 mln zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jelenia Góra Zabobrze – lokalizacja (km -2,155 LK 311) – Dwanowo projektowane perony o długości użytkowej 150 metrów i wysokości 0,76 m. Wyposażonew elementy małej architektury. Przejście w poziomie szyn zabezpieczonerogatkami oraz systemem TVu .
Dojście do peronów: chodnik od ul. Grunwaldzkiej oraz od ul.Paderewskiego.
Jelenia Góra Przemysłowa – lokalizacja (km 2,852 LK 311) – Nowy peron o długościużytkowej 150 metrów i wysokości 0,76 m. Wyposażony w elementy małejarchitektury. Przejście w poziomie szyn zabezpieczone rogatkami oraz systememTVu.
Dojścia do peronów: chodnik od strony ul. Spółdzielczej orazul. Karola Miarki.
Jelenia Góra Cieplice – lokalizacja (km 5,505 LK 311) – Nowy peron o długościużytkowej 150 metrów i wysokości 0,76 m. Wyposażony w elementy małejarchitektury. Przesunięty względem starej lokalizacji peronów w stronędrogowego przejazdu kolejowego przy ul. Lubańskiej, co skróci podróżny drogędojścia na przystanek.
Dojścia do peronów: pochylnia do ulicy Lubańskiej.
Jelenia Góra Sobieszów – lokalizacja (km 9,262 LK 311) – Nowe perony o długościużytkowej 150 metrów i wysokości 0,76 m. Wyposażone w elementy małejarchitektury. Przejście w poziomie szyn zabezpieczone labiryntem.
Dojścia do peronów: chodnik od ul. Romera.
„