Nowe Park&Ride w Poznaniu

infotrans
05.09.2017 10:06

Zakończyły siękonsultacje społeczne projektu „Budowa zintegrowanych węzłówprzesiadkowych Starołęka i Górczyn, a także parkingu P&R Miłostowo”. Wnajbliższych dniach podpisana zostanie umowa o dofinansowanie ze środków UE nakolejnych trzech lokalizacji parkingów typu „parkuj i jedź”.

Od 17 do 31 lipca 2017 roku odbyły się, prowadzone przezWydział Transportu i Zieleni Urzędu Miasta Poznania, konsultacje społeczne,dotyczące projektu „Budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych Starołękai Górczyn, a także parkingu P&R Miłostowo”. Był to kolejny etap działańmających na celu stworzenie w Poznaniu systemu parkingów typu „parkuj ijedź”.

Głównym celem zarówno poddanego konsultacjom społecznymprojektu, jak i całości prowadzonych przez Miasto działań w obszarze budowykolejnych parkingów Park & Ride, jest zachęcenie użytkowników samochodówosobowych do zmiany swoich zachowań komunikacyjnych, pozostawienia samochodu wodpowiednio przygotowanym, bezpiecznym i wygodnym miejscu i kontynuowaniepodróży do centrum przy użyciu środków transportu publicznego.

Pierwszy, pilotażowy parking P&R przy ul. Szymanowskiegojest aktualnie budowany, zaś dla kolejnych trzech – przy ul. św. Michała, przyrondzie Starołęka oraz przy przystanku PKP Strzeszyn w najbliższych dniachpodpisana zostanie umowa o dofinansowanie ze środków UE, co umożliwirozpoczęcie prac projektowych.

Zakończone konsultacje społeczne miały na celu przedewszystkim zapoznanie wszystkich zainteresowanych z planowanymi zakresamiposzczególnych zadań oraz z proponowanymi zmianami w zakresie zagospodarowaniaprzestrzeni węzłów komunikacyjnych Górczyn, Starołęka i Miłostowo.

W ramach konsultacji odbyły się trzy spotkania:

– 18 lipca 2017 r. o godz. 17.00 – na terenie OsiedlaGórczyn,

– 19 lipca 2017 r. o godz. 17.00 – na terenie Osiedla Starołęka- Minikowo – Marlewo,

– 20 lipca 2017 r. o godz. 17.00 – na terenie Osiedla Antoninek- Zieliniec – Kobylepole,

podczas których przedstawiono ogólne założenia i celeprojektu, a także szczegółowo omówiono uwarunkowania dotyczące realizacjiinwestycji w lokalizacjach danego osiedla, koncentrując się na kwestiach zmianyorganizacji ruchu, środowiskowych (m.in. ingerencja w istniejącą zieleń), atakże ewentualnych utrudnień i niedogodności dla mieszkańców i przedsiębiorców.

Łącznie w spotkaniach wzięło udział ok. 100 osób; ponadto 44osoby (podmioty) zgłosiły swoje uwagi drogą korespondencyjną. Łącznie w tokukonsultacji zgłoszono do rozpatrzenia szereg zagadnień, które pogrupowano do 72uwag. Wiele z nich zostało uwzględnionych już na obecnym etapie prackoncepcyjnych, natomiast część zostanie przyjęta do realizacji na etapie pracprojektowych.

W odniesieniu do poszczególnych lokalizacji najwięcej emocjiwywołały obawy związane z wpływem planowanych inwestycji na istniejące wprzestrzeni węzłów Górczyn i Starołęka lokale handlowe i usługowe, jak równieżkwestia proponowanego wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Wandy, wrejonie pętli tramwajowej Miłostowo.

W przypadku pierwszej lokalizacji wprowadzono drobne korektydo opracowanej koncepcji, tak aby pawilon znajdujący się obecnie przyprzystanku dla wysiadających z tramwaju pozostał w obecnej lokalizacji. Wramach dokumentacji koncepcyjnej dotyczącej węzła Starołęka podjęto próbędokonania korekty geometrii planowanego układu drogowego w celu zwiększeniapowierzchni pod przyszły obiekt, który miałby łączyć funkcje dworcakomunikacyjnego i obiektu handlowo-usługowego. Uwaga dotycząca ul. Wandyzostała przyjęta w związku z czym zakres projektu został uzupełniony o jejprzebudowę w celu umożliwienia zachowania ruchu dwukierunkowego.

Równocześnie z prowadzonymi konsultacjami prowadzone byłyintensywne starania w zakresie rozpoznania możliwości realizacji przez PKP wkolejnych latach inwestycji infrastrukturalnych na obszarze funkcjonalnymMiasta Poznania, mających kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania idalszego rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, w tym także rozbudowy węzłakolejowego od stacji Poznań Starołęka do dworca Poznań Główny. Inwestycja ta,polegająca przede wszystkim na budowie trzeciego toru swoim zakresem obejmowaćmiałaby także istotną przebudowę obszaru stacji kolejowej Poznań Starołęka, wtym m.in. budowę wiaduktu drogowego.

Uwzględniając powyższe okoliczności, jak również mając nauwadze wyniki konsultacji – głównie w zakresie uwag krytycznie odnoszących siędo zadania planowanego do realizacji w rejonie Starołęki – podjęta zostaładecyzja o wstrzymaniu prac w przedmiotowym zakresie. Kontynuowane będąnatomiast starania o uzyskanie dofinansowania ze środków UE dla budowy węzłaprzesiadkowego Górczyn oraz parkingu P&R Miłostowo.

Szczegółowy raport z konsultacji społecznych, zawierającyszczegółowe odniesienie się do wszystkich podniesionych podczas konsultacjikwestii znajdziecie w poniższym linku.