Nowe ceny biletów w Gdańsku
Ostatnia podwyżka cen biletówjednorazowych w Gdańsku? Czerwiec 2012 r. Ostatnia podwyżka cen biletówokresowych? 5 lat temu. Przez ten czas kilkukrotnie wzrosły kosztyfunkcjonowania komunikacji miejskiej na terenie całej metropolii, w wynikuinflacji spadła wartość przychodów z biletów. To niektóre z powodów, dlaktórych Zgromadzenie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiejpodjęło uchwałę rekomendującą podniesienie cen biletów komunikacji miejskiej naterenie wszystkich gmin wchodzących w skład Związku. Na najbliższej sesji RadyMiasta Gdańska przedłożony zostanie projekt uchwały w tej sprawie.
Według propozycjiMZKZG ceny za bilety miesięczne i 30-dniowe wzrosłyby o 4 zł za bilet(pełnopłatny) i o 2 zł za bilet ulgowy. W przypadku biletów semestralnychpodwyżka wyniosłaby między 7 zł a 10 zł. Ceny biletów jednorazowych (biletyjednoprzejazdowe, jednogodzinne, nocne) wzrosłyby o 20 gr ? pełnopłatny i o 10gr ulgowy, a bilety 24 – godzinne o 1 zł. Podwyżka miałaby obowiązywać na tereniewszystkich gmin należących do MZKZG.
Mając na uwadzekonieczność zachowania jednolitego poziomu cen biletów jednorazowych iczasowych na terenie obszaru metropolitalnego, proponuje się przyjęcie cenbiletów jednoprzejazdowych, jednogodzinnych oraz 24-godzinnych rekomendowanychprzez MZKZG. Jednak w przypadku biletów okresowychMiasto Gdańsk postuluje, by podwyżki ceny tych biletów były niższe o 50% odstawek proponowanych przez MZKZG.
– Ostatnia podwyżkacen biletów jednorazowych w Gdańsku miała miejsce w czerwcu 2012 r., natomiastceny biletów okresowych obowiązują u nas od 5 lat, dokładnie od maja 2011 r. -mówi wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak. – Podniesienie cen biletów jest uwarunkowanewieloma czynnikami, m.in. kosztami związanymi z faktem integracji, wprowadzeniawspólnych biletów w obrębie metropolii. Podczas gdy przez lata ceny biletów nieulegały zmianie, cały ciężar rosnących kosztów funkcjonowania komunikacjimiejskiej – przy jednoczesnym spadku przychodów z biletów w wyniku inflacji(wzrost wskaźnika inflacyjnego GUS o 3,7 punkty procentowe w latach 2011-2015)- został poniesiony przez budżet Miasta. Jednocześnie w ostatnich latachzrealizowaliśmy szereg inwestycji w infrastrukturę i tabor, m.in. wybudowanezostały nowe torowiska, zmodernizowaliśmy oraz zakupiliśmy nowe tramwaje iautobusy ? dodaje wiceprezydent.
Koszty funkcjonowaniakomunikacji miejskiej z poziomu ok. 244 031 tys. zł wzrosły do poziomu 285 254tys. zł, tj. o 41 223 tys. zł (+16,9%). Dopłata budżetu Miasta dofunkcjonowania komunikacji miejskiej wzrosła z poziomu 123 519 tys. zł w 2011r. do poziomu 138 937 tys. zł w 2015 r., tj. o 15 418 tys. zł (+12,5%).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co proponuje Gdańsk? -W przypadku biletów okresowych proponujemy podwyżkę niższą o 50%od rekomendowanej przez MZKZG. Tym samym ceny biletów miesięcznych i 30? dniowych wzrosłyby tylko o 2 zł ? bilet pełnopłatny oraz o 1 zł ? biletulgowy. Ceny biletów semestralnych czteromiesięcznych wzrosłyby o 4 zł, apięciomiesięcznych o 5 zł, od 1,83% do 3,27. Wzrost cen biletów jednorazowych iczasowych wyniósłby między 4,35% a 8,34%, natomiast okresowych od 1,74% do3,58% ? informuje Grzelak.
Aktualnie zarównowartość najdroższego biletu okresowego można kupić 34 najtańsze biletyjednorazowe. Według propozycji Miasta Gdańska wskaźnik ten zmaleje do poziomu32,5 (104 zł/3,20 zł). Czyli, zgodnie z założeniami taryfowymi Miasta Gdańskapreferującymi pasażerów ?stałych?, w dłuższym okresie jeszcze bardziej będziesię opłacać pasażerowi kupić bilet okresowy zamiast biletów pojedynczych.
„