Nowa taryfa w ramach ŚKUP
KZK GOP ogłosił szczegóły nowej taryfy, która ma zacząć obowiązywać od przyszłego roku. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zdrożeją przede wszystkim tradycyjne 'papierowe’ bilety. Z kolei wdrożenie Śląskiej Karty Usług Publicznych pozwoli na utrzymanie obecnie obowiązujących cen. Co więcej – wprowadzenie nowych rozwiązań umożliwi uzupełnienie oferty KZK GOP o tańsze od dotychczasowych nowe rodzaje biletów. Od momentu uruchomienia nowej taryfy zlikwidowana zostanie również opłata za przewóz bagażu lub zwierząt. Za pomocą karty będzie można płacić za przejazdy jednorazowe, jak i kodować na niej wszystkie rodzaje biletów okresowych. A oto szczegóły:
Taryfa odległościowa
Pasażerowie będą mieli do wyboru dwie możliwości zapłaty: zgodnie z obowiązującą obecnie taryfą strefowo-czasową lub korzystanie z nowo wprowadzanej taryfy odległościowej. Nowym rozwiązaniem, powstałym dzięki systemowi ŚKUP, będzie taryfa odległościowa. W tym przypadku koszt przejazdu uzależniony będzie od długości pokonywanej trasy. Korzystający z tej taryfy pasażerowie, którzy podróżować będą na najkrótszych odcinkach zapłacą mniej niż dotychczas. Pokonanie jednego kilometra kosztować będzie 2,40 zł, za odległość od ponad jednego do dwóch kilometrów zapłacić trzeba będzie 3 zł. Informacja dotycząca odległości między konkretnymi przystankami z odpowiednim wyprzedzeniem pojawi się na rozkładach jazdy, natomiast pasażerowie nie będą musieli znać i pilnować stref bądź pokonywanej odległości – system sam pobierze odpowiednią opłatę w zależności od wybranej taryfy. W taryfie strefowo-czasowej ceny biletów pozostaną takie same, jak obowiązujące obecnie. Za przejazd w obrębie jednego miasta (lub przez 15 minut niezależnie od liczby przejechanych stref lub dokonanych przesiadek) opłata wyniesie 3,20 zł, bilet na dwie strefy (lub 30 minut) kosztował będzie 3,80 zł, natomiast bilet na trzy lub więcej stref (lub 60 minut) – 4,80 zł. Ważne jest, aby osoby płacące za przejazdy jednorazowe pamiętały o przyłożeniu karty do czytnika przy wychodzeniu z pojazdu, ponieważ przy wejściu system będzie pobierał opłatę za przejazd do końca trasy (sumę odpowiadającą cenie najdroższego biletu), a przy wysiadaniu zwróci różnicę między kwotą pobraną a faktyczną ceną biletu za przejechany odcinek.
Korzystną dla pasażerów zmianą będzie wprowadzenie elektronicznych biletów 30- i 90-dniowych, dzięki czemu bilety okresowe nie będą ważne wyłącznie do końca danego miesiąca kalendarzowego – termin ich obowiązywania każdy pasażer będzie mógł dostosować do własnych potrzeb (od dowolnego dnia miesiąca). W systemie elektronicznym pozostaną dostępne wszystkie obecnie obowiązujące bilety okresowe, uzupełnione o nowe – tańsze od obecnych rodzaje. W systemie ŚKUP będzie można korzystać z biletów okresowych z limitem przejazdów, które będą tańszymi wersjami obecnych biletów okresowych. Dzięki temu rozwiązaniu cena jednego przejazdu wynosić może nawet 1,3 zł (w przypadku biletu 90-dniowego, obowiązującego na całej sieci, z limitem 266 przejazdów). Rozwiązanie to korzystne będzie dla osób, które z komunikacji korzystają w mniejszym stopniu – wykonując mniejszą liczbę podróży, mają możliwość kupna tańszego biletu okresowego. Osoby, które jeżdżą dużo, będą mogły kupić wybrany bilet okresowy w takiej samej jak obecnie cenie. Nowością w taryfie elektronicznej są imienne bilety krótkookresowe. Dotychczas bilety 24- i 48-godzinne oraz 5-, 7- i 14-dniowe dostępne były wyłącznie w wersji na okaziciela. Na karcie będzie można je kupić również jako bilety imienne, ale tańsze od obecnie dostępnych. Pasażerowie wybierający bilety okresowe na okaziciela do wyboru będą mieli wszystkie obecnie obowiązujące ich rodzaje – w tym przypadku również będzie można wybrać tańszą wersję z limitem przejazdów.
5% rabat za odbijanie przy wyjściu
W przypadku biletów elektronicznych należy pamiętać o każdorazowym zarejestrowaniu wejścia do pojazdu. Osoby, które chciałyby płacić za bilety okresowe jeszcze mniej powinny pamiętać o przyłożeniu karty również przy wyjściu. Odnotowana na karcie taka sama liczba wejść i wyjść pozwoli na zakup kolejnego biletu na analogiczny okres z 5-procentową zniżką, co pozwoli na zaoszczędzenie do kilkudziesięciu złotych w skali roku. Mimo uruchomienia systemu elektronicznego, przez jakiś czas w sprzedaży pozostaną wszystkie rodzaje obecnie dostępnych biletów papierowych zarówno jednorazowych, jak i okresowych, jednak pasażerowie, którzy będą woleli z nich korzystać, zrezygnują z preferencyjnych cen, które będą obowiązywać w wersji elektronicznej. Jedynym rodzajem biletu, dla którego przewidziano taką samą ceną w wersji papierowej, jak i elektronicznej będzie najpopularniejszy bilet jednorazowy na jedno miasto – w dotychczasowej cenie 3,20 zł. Pozostałe bilety papierowe nieznacznie podrożeją – średnia podwyżka cen tych biletów wyniesie ok. 3 proc. Bilety jednorazowe będą sprzedawane zarówno w stacjonarnych automatach, jak i przez kierowców. Od chwili uruchomienia nowej taryfy w pojazdach dostępne będą wszystkie rodzaje biletów strefowo-czasowych.
Wybór karty
Do wyboru będą dwa rodzaje kart: spersonalizowane oraz niespersonalizowane. Aby otrzymać kartę spersonalizowaną, należało będzie wypełnić odpowiedni wniosek (w stacjonarnych punktach obsługi lub przez Internet), a kartę odebrać w wybranym przez siebie punkcie. W przypadku karty niespersonalizowanej nie trzeba będzie spełniać żadnych dodatkowych kryteriów, jednak jej otrzymanie wiązać się będzie z koniecznością uiszczenia kilkunastozłotowej kaucji (która zostanie zwrócona, jeśli użytkownik zrezygnuje z karty). Na karcie spersonalizowanej będzie można kodować wszystkie bilety imienne oraz zakodować na niej uprawnienie do ulgi. Dzięki temu podczas kontroli nie będzie konieczne pokazywanie żadnych dodatkowych dokumentów. Na karcie niespersonalizowanej będzie można kodować wyłącznie bilety na okaziciela. Ceny przejazdów jednorazowych pozostaną takie same niezależnie od rodzaju karty.
Jak wybrać bilet?
Przykładowe porównanie cen biletów okresowych w zależności od ich rodzaju (zgodnie z przesłanym do konsultacji projektem taryfy) przedstawia zdjęcie powyżej. Poniżej szczegóły projektu nowej taryfy:
– Bilety papierowe jednorazowe:
Jedno miasto lub 15 minut: 3,2 zł (bez zmian)
Dwa miasta lub 30 minut: 4 zł (drożej o 5,27 proc.)
Trzy miasta i więcej: 5 zł (drożej o 4,17 proc.)
– Bilety papierowe okresowe
Jedno miasto, autobusy albo tramwaje (SM) 116 zł (drożej o 5,46 proc.)
Jedno miasto, autobusy i tramwaje (SM/AT) 132 zł (drożej o 4,77 proc.)
Sieciowy, autobusy albo tramwaje (SC) 140 zł (drożej o 4,48 proc.)
Sieciowy, autobusy i tramwaje (SC/AT) 156 zł (drożej o 4 proc.)
– Bilety elektroniczne odległościowe (karta ŚKUP)
Do 1,0 km: 2,4 zł
1,1 km – 2,0 km: 3 zł
2,1 km – 5,0 km: 3,6 zł
5,1 km – 9,0 km: 4 zł
9,0 km – 14,0 km: 4,4 zł
14,1 km – 20 km: 4,8 zł
Powyżej 20 km: 5 zł