Nowa strona internetowa Transport for London
infotrans
04.04.2014 15:39
Nowa strona internetowa Transport for London
Nowa strona internetowa organizatora komunikacji miejskiej w stolicy Wielkiej Brytanii, Transport for London (TfL), jest dostosowana do wygodnego przeglądania w szczególności przy pomocy urządzeń mobilnych –smartfonów, tabletów i laptopów. Oferuje znacznie więcej możliwości prezentując bardziej spersonalizowane informacje, wiadomości uwzględniające aktualny ruch pojazdów i wszelkie zmiany w czasie rzeczywistym. Wygodna jest także funkcja „Nearby”(w pobliżu), pokazująca wszystkie połączenia w pobliżu aktualnej lokalizacji pasażera.
Potrzeba zoptymalizowania istniejącej strony internetowej zrodziła się z radykalnego rozwoju technologii w ostatnich latach, pociągającego za sobą wyraźne zmiany sposobów zdobywania informacji przez Londyńczyków. Obecnie 70% mieszkańców miasta korzysta ze smartfonów, a niemal 90% przez Internet ogląda mapy lub korzysta z aplikacji nawigujących. Dotychczasowa strona internetowa TfL miała 250 milionów odwiedzin rocznie, a profile TfL na Facebooku i Twitterze mają już ponad milion obserwujących.
Podstawowe elementy nowej strony internetowej, testowanej w wersji beta przez ostatnich osiem miesięcy, to:
– funkcja „Nearby”, umożliwiająca pasażerom zobaczenie na mapie wszystkich pobliskich połączeń komunikacji miejskiej (nie tylko autobusy, tramwaje, metro, różne systemy kolejowe, ale także promy czy punkty wypożyczalni rowerowych) oraz aktualnych informacji o nich, w tym rzeczywistego czasu odjazdu, ilości wolnych miejsc na promie czy rowerów dostępnych w wypożyczalni;
– ulepszone mapy oparte o Google Maps, włącznie z Google Street View;
– rzeczywisty czas przyjazdów, odjazdów i informacje o utrudnieniach w ruchu dla przystanków wszystkich środków transportu, poszerzone o linie lotnicze Emirates;
– informacje o ruchu drogowym, uwzględniające aktualne utrudnienia i obrazujące płynność ruchu na poszczególnych ulicach;
– bardziej intuicyjny Planer Podróży , wzbogacony o funkcję centrowania początku podróży w aktualnej lokalizacji, poszerzony o możliwości podróży pieszej i rowerowej;
– dział z pełniejszymi informacjami o funkcjonowaniu Transport for London, włącznie z zawieranymi umowami z innymi podmiotami, zwiększający przejrzystość formalnej struktury organizatora komunikacji;
– ulepszone funkcje wyszukiwarki, pozwalające na łatwe filtrowanie informacji, aktualności, dokumentów i raportów.
Komentarz Phila Younga, dyrektora działu Online w Transport for London:
„Nasza nowa strona internetowa zwiększa klientom możliwości kontroli nad informacjami, oferując dane o podróży w czasie rzeczywistym i opcje czyniące planowanie i podróżowanie po Londynie prostsze niż kiedykolwiek. Bardzo uważnie słuchaliśmy sugestii i oczekiwań naszych klientów wobec strony internetowej, wykorzystując je do ukształtowania takiego serwisu informacyjnego, jaki oferujemy. W szczególności zaprojektowaliśmy stronę tak, by łatwiej korzystać z niej na smartfonach, tabletach czy laptopach, bowiem większość pasażerów sprawdza i planuje podróż w ruchu. Będziemy rozwijać stronę internetową bazując na opinii klientów, by wciąż być istotnym towarzyszem w podróżach po Londynie.”
Ostatnia tak wielka aktualizacja strony internetowej TfL miała miejsce w 2007 roku. Specjaliście działu TfL Online intensywnie pracowali także przy okazji Olimpiady Londyn 2012, uważnie śledząc sposób przekazywania informacji o komunikacji pasażerom i zbierając dane do ulepszenia wyglądu i funkcjonalności strony. Od uruchomienia w trybie beta w lipcu 2013, nową stronę internetową odwiedziły ponad 2 miliony klientów, testując nowe możliwości i przesyłając opinie oraz sugestie. Odebrano około 6 tysięcy opinii, które zostały wykorzystane do ulepszenia witryny. O efektach świadczy uhonorowanie nowej strony TfL prestiżowymi nagrodami „Best User Experience of 2013”i „Best Information”, przyznawanymi innowacyjnym i wygodnym dla użytkowników produktom online. Doskonałe przygotowanie nowego serwisu internetowego nie jest jedynym przykładem tego, jak Transport for London dba o marketing w sieci. TfL jest liderem wśród podmiotów udostępniających dane źródłowe, oferując programistom nieodpłatnie szereg danych o rzeczywistym czasie podróży pojazdami londyńskiej komunikacji miejskiej. Korzysta z nich ponad 5 tysięcy programistów, tworząc około 200 aplikacji używanych przez miliony klientów.
Jak widać, Internet z odpowiednika drukowanej ulotki stał się niezwykle dynamicznym medium, w które warto inwestować. Niestety w naszym kraju nie wszyscy przewoźnicy i organizatorzy komunikacji miejskiej nadążają za zmianami technologicznymi. Dostęp do informacji w sieci wciąż jest niepełny, a nawet najbardziej funkcjonalne strony internetowe wiodących operatorów komunikacji publicznej wydają się dość anachroniczne w porównaniu z nowoczesnymi kanałami informacyjnymi.