Nowa perspektywa transportowa dla Dolnego Śląska
infotrans
06.11.2013 16:14
Nowa perspektywa transportowa dla Dolnego Śląska
Dolny Śląsk już planuje na co wyda 2 mld euro w ramach nowego programu operacyjnego 2014-2020. –„Od nas zależy przyszłość regionu –weźmy udział w konsultacjach społecznych nowego RPO”–zachęca marszałek województwa Rafał Jurkowlaniec. Do 2020r. województwo ma do wydania ponad 2 miliardy euro z Unii Europejskiej. O tym, na co powinny zostać wydane te pieniądze, może zdecydować każdy mieszkaniec regionu. Aby tak się stało, do miliona gospodarstw domowych w województwie zostanie wysłana broszura zapraszająca do wzięcia udziału w konsultacjach społecznych oraz prezentująca wybrane inwestycje zrealizowane ze środków unijnych w latach 2007-2013. Dolnoślązacy dowiedzą się gdzie i kiedy, w ich najbliższej okolicy, odbędą się konsultacje będą też mieli szansę odesłać swoje propozycje inwestycji bezpośrednio do urzędu marszałkowskiego. Koszt tej części kampanii wynosi 468 tysięcy złotych. Projekt nowego programu operacyjnego dla Dolnego Śląska zostanie poddany przez najbliższy miesiąc konsultacjom społecznym, które odbędą się we wszystkich powiatach w naszym województwie. Pełną listę miejsc, w których odbędą się konsultacje można znaleźć tutaj.
Zgodnie z propozycją Zarządu Województwa Dolnośląskiego opartą na wytycznych Komisji Europejskiej, pieniądze unijne mogą zostać podzielone w następujący sposób:
– na transport –394,7 mln euro,
– na gospodarkę niskoemisyjną –289 mln euro,
– na przedsiębiorstwa i innowacje –ok. 338,4 mln euro,
– na technologie komunikacyjno-informacyjne –ok. 28,2 mln euro,
– na środowisko i jego zasoby –140,9 mln euro,
– na infrastrukturę spójności społecznej (tj. domy pomocy społecznej, hospicja, remonty i budowę sanatoriów, łatwiejszy dostęp do służby zdrowia, odnowę zabytkowych budynków mieszkalnych itp.) –162,1 mln euro,
– na infrastrukturę edukacyjną – 56,4 mln euro,
– na rynek pracy –256 mln euro,
– na szeroko rozumiane włączenie społeczne (tj. aktywizację osób niepełnosprawnych, poprawę jakości usług społecznych, wspieranie gospodarki społecznej itp.) –121, 9 mln euro,
– na edukację i naukę –152,4 mln euro.
Z tych danych wynika, że najwięcej pieniędzy (394 mln euro) pójdzie na transport (m.in. zakup nowych pociągów i tramwajów). Na razie jednak nie podzielono tej kwoty na drogi i kolej, choć Komisja Europejska wymaga, by minimum 40 proc. przeznaczano na kolej: remonty torów i zakup nowoczesnych pociągów. Co ważne – kupno nowych tramwajów i autobusów (hybrydowych i elektrycznych) będzie finansowane ze środków na tzw. gospodarkę niskoemisyjną. Pod tą zagadkową nazwą kryje się szereg różnorodnych działań, które sprawią, że będziemy zużywać mniej energii i silniej korzystać ze źródeł odnawialnych. Marszałek Rafał Jurkowlaniec na łamach 'Gazety Wyborczej’ w czerwcu zapowiadał, że z tej puli będą finansowane również drogi rowerowe. –„O dofinansowanie będą mogły ubiegać się projekty infrastruktury rowerowej, wspierające zrównoważoną mobilność miejską”- potwierdza Maciej Zathey, dyrektor departamentu rozwoju regionalnego w urzędzie marszałkowskim. Budowa ścieżek rowerowych poza miastami, zwłaszcza w parkach narodowych i krajobrazowych, będzie możliwa zaś dzięki funduszom przeznaczonym na ochronę przyrody.