Nowa dynamika – nowe logo Portu Lotniczego Katowice
Od chwili swojego powstania Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach nie dysponował własnym logotypem identyfikującym lotnisko. W związku z powyższym we wszystkich działaniach komunikacyjnych stosowano logotyp Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA (GTL SA), spółki zarządzającej lotniskiem. Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu rynku oraz w celu jasnej identyfikacji marki katowickiego lotniska, które jest najważniejszym produktem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, w marcu 2008 roku rozpoczęto proces zmierzające do wyboru logotypu MPL Katowice. Pierwszy etap polegał na wyłonieniu agencji reklamowej, która miała go wykonać. W przetargu wystartowały 23 agencje specjalizujące się w projektowaniu logotypów oraz szeroko pojętym brandingiem. Wygrała go warszawska agencja Mamastudio. Jednocześnie, jako ciało doradcze przy wyborze logotypu, została powołana specjalna komisja. W jej skład oprócz przedstawicieli GTL SA wchodzili także: rzecznik prasowy Urzędu Miasta Katowice, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego oraz przedstawiciel kadry naukowej Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Zaprojektowane przez Mamastudio logotypy zostały poddane badaniom jakościowym oraz ilościowym. Badania były prowadzone w Katowicach i Warszawie. Zrealizowała je firma badawcza ARC Rynek i Opinia. Pozwoliły one na wybór najlepszego logotypu spośród zaproponowanych przez agencję. W grudnia 2008 r. Zarząd Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA zatwierdził logotyp Katowice Airport. Kolory użyte w logotypie doskonale komponują się z barwami województwa śląskiego jednocześnie, jak wynika z badań, pozwalają na pozytywną identyfikację marki katowickiego lotniska. Trzy kolory użyte w logotypie nawiązują do trzech segmentów rynku przewozów lotniczych tj.: ruchu biznesowego (kolor niebieski), czarterowego (kolor żółty) i niskokosztowego (kolor zielony). Litera K w logotypie wskazuje na MPL Katowice, jako punkt docelowy, do którego się lata lub z którego się odlatuje. Element lotniczy w logotypie Katowice Airport subtelnie został zaakcentowany poprzez zakończenie skrzydłem pionowej kreski w literze K. Wprowadzenie logotypu Katowice Airport nie oznacza rezygnacji z używania logotypu GTL SA, który pozostaje znakiem graficznym spółki zarządzającej katowickim lotniskiem.
Mamy nadzieje, że nowe logo pomoże katowickiemu lotnisku w dalszym zwiększeniu liczby obsługiwanych pasażerów. Warto dodać, że Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice dogania krakowskie Balice w rywalizacji o drugie miejsce w kraju pod względem obsługi pasażerów. W roku 2008 w Katowice Airport odprawiono aż 2 426 942 pasażerów, czyli o 21,6 % więcej niż w poprzednim roku. W porównaniu z rokiem 2007 zanotowano wzrost ruchu regularnego oraz czarterowego. W ruchu regularnym odprawiono 1 804 638 pasażerów, o 18% więcej niż w roku poprzednim. Ruch czarterowy wzrósł o 39%, dzięki czemu, z 601 953 pasażerami czarterowymi katowickie lotnisko potwierdziło swoją silną pozycję Centrum Czarterowego Polski Południowej i drugiego w kraju, po Porcie Lotniczym Warszawa, lotniska pod względem obsługi tego rodzaju ruchu. Wzrost liczby pasażerów naturalnie przełożył się na większą liczbę operacji lotniczych, których zostało wykonanych 27 030, o 10% więcej niż w roku 2007. Najwięcej pasażerów w minionym roku 301 691 odprawiono w lipcu, był to także najlepszy miesiąc w liczbie odprawionych pasażerów czarterowych, których obsłużono 124 211. W ubiegłym roku 71,9% pasażerów odprawiono na katowickim lotnisku w ruchu regularnym, a 26,1% w czarterowym, pozostałe 2% to m.in. O dynamice wzrostowej katowickiego lotniska świadczą dane z grudnia, kiedy odprawiono w Pyrzowicach 142 806 pasażerów, co przełożyło się na 7,5% wzrost w porównaniu z grudniem 2007 roku. W ruchu regularnym odprawiono 132 374 pasażerów, czyli o 7,6% więcej niż w analogicznym okresie 2007 roku. W całkowitej liczbie odprawionych pasażerów 8 368 stanowili pasażerowie czarterowi.
Miniony rok to także dalszy rozwój siatki połączeń lotniczych z Katowice Airport. Lotnisko wzbogaciło się o sześć nowych tras regularnych oraz osiem czarterowych. Trzy połączenia regularne do: Shannon, Birmingham i Londynu-Stansted otworzyła irlandzka linia lotnicza Ryanair. Z kolei Wizz Air uruchomił regularne połączenie do Bolonii, a operująca
z Katowice Airport od 1 kwietnia 2008 roku linia lotnicza Germanwings zainaugurowała trasy do Stuttgartu i Kolonii. Z połączeń czarterowych w roku 2008 nowościami były: Costal del Sol, Faro, Paphos, Kalabria, Bodrum, Taba, Amman i Fuertaventura.
Plany na przyszłość
– „Bylibyśmy szczęśliwi, gdyby udało nam się osiągnąć w tym roku poziom 3 milionów obsłużonych pasażerów – mówi portali wnp.pl Artur Tomasik, prezes GTL – Wiemy, że w dobie kryzysu na świecie będzie to trudne do zrealizowania, ale… Powiem tylko, że MPL Katowice może przyjąć rocznie blisko cztery miliony osób, byle było tylu pasażerów chętnych do skorzystania z naszych usług.”Dalsze plany inwestycyjne MPL Katowice są dość ostrożnie i dostosowane do aktualnej sytuacji ekonomicznej. Dlatego GTL przesunął w czasie (do 2015 r.) moment budowy nowego terminalu i przygotowuje się obecnie do budowy nowych płyt postojowych i nowej drogi startowej o długości 3600 m (obecna ma 2800 i w przyszłości będzie drogą kołowania).