Niemcy zadecydowali: Bilet na cały transport publiczny za 49 euro od 1 maja
16 marca niemiecki parlament uchwalił finansowanie ogólnokrajowego biletu na transport publiczny.
Będzie on obowiązywał od 1 maja 2023 r. w transporcie publicznym na terenie całych Niemiec. Niestety, poszczególne landy wprowadzą jednak odmienne zasady dotyczące chociażby zniżek studenckich czy ulg dla bezrobotnych. Bilet będzie sprzedawany pod nazwą „Deutschlandticket” lub „D-Ticket” i umożliwi podróże pociągami regionalnymi, podmiejskimi, metrem, autobusami i tramwajami. Jego sprzedaż ruszy 3 kwietnia.
Od maja
Jeden bilet miesięczny na praktycznie cały transport publiczny kosztować ma 49 euro. Będzie on obowiązywać w lokalnych (np. miejskich) autobusach i tramwajach, jak również w regionalnych liniach kolejowych. Nie obejmie on jednak koloru dużej prędkości (np. pociągów typu intercity express) czy dalekobieżnych autobusów, takich jak te należące do koncernu FlixBus.
W zawartej wczoraj umowie między landami potwierdzono wprowadzenie od maja ogólnokrajowych biletów, ale pozostawiono przestrzeń dla każdego landu do samodzielnego ustalania wysokości zniżek dla bezrobotnych, osób o niskim dochodzie czy studentów.
Zdaniem opozycji nie wykorzystano szansy na ujednolicenie transportu publicznego w Niemczech. „Ten cały patchwork z różnymi taryfami będzie miał miejsce nadal”, zwrócił uwagę Thomas Bareiß, rzecznik ds. transportu w opozycyjnej CDU. „Już dziś wiadomo, że niektóre landy i miasta będą oferować inne zniżki niż pozostałe”, stwierdził.
ABC D-Ticket
Najważniejsze informacje na temat Deutschlandticket
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Cena: Bilet ma kosztować 49 euro miesięcznie.
- Format: Będzie dostępny wyłącznie w formie cyfrowej jako bilet na smartfona lub w formie karty chipowej.
- Anulowanie: Co miesiąc.
- Ograniczenia: Jest niezbywalny, nie uprawnia do zabierania ze sobą innych osób, rowerów ani zwierząt.
- Aplikacja: Dostępna będzie oficjalna aplikacja Deutschlandticket.
Bilet będzie można kupić w formie abonamentu za pośrednictwem aplikacji, stron internetowych firm transportowych albo w centrach obsługi klienta. Będzie dostępny przez aplikację na smartfonie lub jako karta chipowa. Początkowo będzie także dostępny w formie papierowej. Abonament można będzie anulować co miesiąc – do 10. dnia każdego miesiąca.
W przeciwieństwie do biletów miesięcznych, na „D-Ticket” nie można będzie zabierać innych osób, rowerów czy psów. Tylko dzieci poniżej szóstego roku życia mogą podróżować bezpłatnie. Bilet będzie wystawiany na nazwisko konkretnej osoby, a osoby powyżej 16. roku życia muszą mieć przy sobie dokument tożsamości. W przypadku młodzieży uczącej się wystarczy legitymacja szkolna lub studencka.
Nowy bilet będzie dostępny również w formie „biletu do pracy” (tzw. Jobticket). W tym wypadku będzie on kosztował tylko 34,30 euro miesięcznie. Warunkiem jest pokrycie przez pracodawcę co najmniej 25 proc. wartości biletu, czyli 12,25 euro. Firmy transportowe zapewniają zniżkę w wysokości pięciu procent.
Związek niemieckich przedsiębiorstw transportowych szacuje, że w pierwszym roku bilet za 49 euro zamówi około 5,6 miliona osób, które nie posiadają obecnie biletu miesięcznego na lokalny transport publiczny. Zakłada się także, że około 11 mln osób przejdzie z dotychczasowych miesięcznych abonamentów na bilet za 49 euro.