Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Nie samym transportem firmy żyją, czyli wyjść poza ramy

infotrans
17.03.2009 17:37
Czy przedsiębiorstwa zajmujące się zbiorowym transportem pasażerskim skazane są tylko na jeden rodzaj działalności? Czy nie mogą się rozwijać zdobywając nowe rynki? Okazuje się, że nie. Przykłady takich firm jak MPK Łódź, Grupa PKP, Polfferies, LOT, Wizz Air czy Emirates jednoznacznie pokazują, że poprzez wchodzenie w inne, sąsiadujące, segmenty rynku można rozwijać swoje przedsiębiorstwo tym samym zwiększać dochody i przewagę konkurencyjną na rynku
MPK Łódź –wykorzystać szansę
Jako jedne z nielicznych przedsiębiorstw działających w komunikacji miejskiej MPK Łódź postanowiło wyjść poza dotychczasowe ramy działania, czyli organizowania i realizowania usług zarówno autobusami jak i tramwajami w obrębie miasta. W momencie gdy rozpoczął się uciążliwy remont torów kolejowych do Warszawy, a czas podróży pociągiem zwiększył się do 3 godzin,  łódzkie MPK otworzyło Ekskluzywną Linię Autobusową –ELA. 30 października 2006 roku na trasę wyjechały dwa komfortowe autobusy Mercedes Travego, wyposażone w barek, toaletę i wideo, specjalnie zakupione do obsługi pasażerów jeżdżących pomiędzy Warszawą i Łodzią. Co ciekawe, w trakcie jazdy, podróżni byli obdarowywani kawą i herbatą przez uśmiechnięte stewardesy. Swoją ofertę MPK Łódź kierowała przede wszystkim do mieszkańców Łodzi pracujących na co dzień w Warszawie, dlatego też rozkład jazdy został ukształtowany następująco: autobusy do Warszawy od poniedziałku do piątku, o 5.05 (na Okęcie) oraz 14.15 (na plac Defilad), z przystanku na Dworcu Łódź Kaliska. Kursy do Łodzi realizowane były o 9.45 (na Lotnisko im. Władysława Reymonta) oraz o 17.30 (na Dworzec Łódź Kaliska). Zamierzeniem było również przejęcie pasażerów korzystających z połączeń lotniczych –autobus zatrzymywał się bowiem w obu kierunkach na lotnisku Okęcie, a podczas jednego z kursów kończył trasę przy porcie lotniczym w Łodzi. Pierwszym kursem do Warszawy jechało siedem osób, natomiast na powrotny kurs zabrała się tylko jedna osoba. Linia ELA odjeżdżała. Niestety, po zakończeniu remontu torowiska PKP, linie ELA nie wytrzymały konkurencji z pociągami –co kiedyś było atutem autobusów teraz przyczyniło się do porażki –niezmienny czas przejazdu podczas drastycznego jego skrócenia dla korzystających z kolei. Autobusy pozostały na stanie miejskiego przewoźnika i są wynajmowane zewnętrznym podmiotom.
Polfferies –zapewnić wypoczynek
Polska Żegluga Bałtycka SA, występująca pod marką Polferries, kojarzy się przede wszystkim z przewozem pasażerów i towarów drogą morską. Dziś na stanie tego operatora są cztery promy („Scandinavia”, „Baltivia”, „Pomerania”i „Wawel”), wykonujące rejsy na czterech trasach: Gdańsk –Nynashamn, Świnoujście –Kopenhaga, Świnoujście –Ystad a także w sezonie letnim Świnoujście –Ronne. Jednakże przewoźnik ten nie pozostaje tylko w tym obszarze działalności –oferuje rejsy specjalne (jak np.: zabawa sylwestrowa na promie) jak i również…organizując wycieczki i wypoczynek w krajach docelowych. I tak korzystając z usług Polfferies możemy udać się na wycieczkę do Królewskiej Kopenhagi, szlakiem Duńskich Zamków, zwiedzić Sztokholm czy obejrzeć skandynawskie Fiordy. Jeżeli wolimy pobyty stacjonarne przewoźnik zorganizuje nam je –w swojej ofercie ma organizację wczasów w domkach kempingowych, ośrodkach i pensjonatach. Dzięki kompleksowej usłudze przewoźnik z roku na rok odnotowuje wzrost przewożonych pasażerów.
WARS –zjeść nie tylko w pociągu
Przez wiele lat Wars swoje usługi oferował tylko i wyłącznie w pociągach. Jego pracownicy odpowiedzialni byli za wagony sypialne i restauracyjne. Od pewnego czasu firma ta stara się odmienić swój wizerunek. Wyremontowała wagony, wprowadziła nowe menu i nowe usługi, a także…zamierza otworzyć miejskie restauracje i bary kanapkowe. Powstaną nie tylko na dworcach kolejowych, ale również w dużych centrach handlowych. Docelowo będzie ich 20, pierwsze rozpoczną funkcjonowanie w Warszawie i w Krakowie. Dzięki temu Wars otwiera nowe możliwości dla swoich usług oraz chce zerwać ze stereotypem, który utożsamia Wars ze schabowym, bigosem i kiełbasą z patelni.
Linie lotnicze –zarezerwujemy nocleg, damy samochód i zorganizujemy spotkanie ze św. Mikołajem
Polskie Linie Lotnicze LOT dla swoich pasażerów, oprócz oferty przewozu, wprowadziły nową usługę –możliwość rezerwacji hotelowej niezależnie od transakcji zakupu biletu lotniczego. Wystarczy wejść na stronę internetową przewoźnika. Baza danych systemu obejmuje ponad 230 000 hoteli na całym świecie. Co jeszcze LOT ma do zaoferowania na swojej stronie internetowej? Okazuje się, że można także wykupić ubezpieczenie na czas podróży, wynająć samochód czy prześledzić drogę zagubionego bagażu.
Linie lotnicze Emirates postanowiły natomiast uprzyjemnić swoim pasażerom podróż na lotnisko, zapewniając im tranzyt limuzyną (BMW 520 lub Mercedes E-class). Wystarczy wykupić bilet w klasie pierwszej lub biznes aby na chwilę poczuć się jak milioner. Niestety, dodatkowa usługa jest płatna, jednakże podróż jest tańsza niż taksówką i wynosi tylko 10 euro w obie strony. W Polsce z oferty można skorzystać tylko w Warszawie, jednakże już wkrótce usługa będzie dostępna również w Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Poznaniu oraz Wrocławiu.
Tanie linie lotnicze Wizz Air proponują swoim pasażerom pełen wypoczynek. W sezonie zimowym, wspólnie z portalem turystycznym, przewoźnik zorganizował pobyt w Alpach i Pirenejach. Co ciekawe, przewoźnik nie zapomniał o dzieciach i specjalnie dla nich w Mikołajki przygotował specjalną ofertę –wycieczkę do Laponii i spotkanie z prawdziwym Świętym Mikołajem. Program imprezy obejmował: przelot, przejazd zaprzęgiem reniferów i psów husky, uczestnictwo w ceremonii z lapońskim szamanem, safari na skuterach śnieżnych oraz spotkanie ze Świętym Mikołajem i zwiedzanie jego wioski.
A PKP wybuduje Ci dom
PKP SA nie tylko remontuje i zarządza dworcami kolejowymi. Okazuje się, że także zamierza budować biurowce, nowoczesne kompleksy przesiadkowe jak również…mieszkania. W Katowicach na terenach kolejowych powstają nowoczesne biurowce. W Warszawie kolejarze wspólnie z PKO Inwestycje zamierzały zbudować duże osiedle na Odolanach. W tym celu powołano spółkę celową, kolejarze przekazali grunty, deweloper miał przekazać niezbędne fundusze na prowadzanie inwestycji. Niestety, załamanie rynku i kryzys finansowy może pokrzyżować ambitne plany PKP SA.
Wyjście poza swoją dotychczasową działalność, wyjście do klienta z dodatkowymi usługami przysporzyć może przewoźnikowi tylko samych korzyści. Dzięki temu pasażerowie, czując wsparcie i opiekę na każdym etapie podróży, a więc nie tylko w trakcie przewozu, będą chętnie korzystali z usług danej firmy. Czy się uda? Niewątpliwie wkrótce sami odpowiemy sobie na te pytania wstając w mieszkaniu PKP SA, jedząc w restauracji WARS, jadąc na lotnisko limuzyną Emirates aby udać się w podróż i wypocząć w domkach Polfferies. Ciekawe czy w tym samym czasie nowa konkurencja zaoferuje swoim klientom przewozy?