Nie marudzić – działać. Komunikacyjny Projekt Września!

infotrans
15.10.2019 07:30

3 października stowarzyszenie ProjektWrześnia zorganizowało debatę poświęconą tematowi transportu publicznego. Wprzeciągu dwóch i pół godziny padło wiele pomysłów i koncepcji, które na pewnowarto rozważyć i wdrożyć we Wrześni.

Sama debata składała się z dwóch części. Wpierwszej głos zabrali zaproszeni eksperci i goście, a w drugiej częścidyskutowano i zadawano pytania. W pierwszej części wystąpili naukowcy: drMichał Beim (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu) oraz mgr inż. Błażej Matuszak(autor koncepcji dotyczącej komunikacji publicznej we Wrześni). Dodatkowopojawili się radni z sąsiednich miast: Tomasz Dzionek (Radny Rady Miasta wGnieźnie) oraz Mateusz Czaplicki (Radny Rady Miejskiej w ŚrodzieWielkopolskiej).

Poprawna siatka

Pierwszy z prelegentów – dr Michał Beim,wygłosił wystąpienie na temat transportu publicznego w małych miastach. Wtreści odnosił się wielokrotnie do przykładu Wrześni i potencjalnych kierunkówrozwoju transportu publicznego. Warto wspomnieć, że dr Michał Beim omówiłmiędzy innymi poprawnie zbudowaną siatkę linii komunikacji publicznej (przecinającesię w jednym miejscu), standardy i wygląd autobusów i przystanków, aplikacjepasażerskie do śledzenia położenia autobusów oraz do otrzymywania komunikatówod organizatora, a także możliwości zorganizowania telebusów (autobusów natelefon, które dopasowują przebieg swoich tras do aktualnego zapotrzebowania).

W dalszej kolejności wystąpili radny TomaszDzionek, który opowiedział o komunikacji w Gnieźnie oraz radny MateuszCzaplicki, który z kolei opowiedział, jak funkcjonuje komunikacja w ŚrodzieWielkopolskiej. Obaj zwrócili uwagę na współczesne trendy w podejściu dokomunikacji publicznej, a także na wyzwania przed jakimi stoją ich samorządy waspekcie transportowym.

Volkswagen bazą

Następnie głos zabrał mgr inż. BłażejMatuszak, który omówił przygotowaną przez siebie koncepcję transportupublicznego we Wrześni i okolicy. Koncepcja ta została opracowana w głównejmierze na podstawie około 1 500 ankiet wypełnianych przez mieszkańców ipracowników zakładu Volkswagen. Na podstawie odpowiedzi respondentów mgr inż.Błażej Matuszak wyznaczył 5 linii miejsko-podmiejskich oraz kierunki rozwojukomunikacji na terenach wiejskich. W efekcie powstała bardzo wartościowakoncepcja, która z powodzeniem może posłużyć za punkt wyjścia w debacie natemat rozwoju komunikacji publicznej we Wrześni i gminie.

W drugiej części debaty głos zabraliprzybyli mieszkańcy. Jedno z głównych pytań dotyczyło możliwości „wywalczenia”komunikacji publicznej w naszej gminie.

Cel: szersza komunikacja

-„Takie debaty służą stworzeniu atmosferyspołecznej akceptacji dla rozwoju lokalnej komunikacji publicznej. Poza tymjako stowarzyszenie od dłuższego czasu namawiamy lokalne władze do rozwinięciakomunikacji publicznej. Nie bez znaczenia jest również wizyta burmistrzaWrześni w pobliskiej Środzie Wielkopolskiej celem rozmawiania z tamtejszymiwłodarzami o komunikacji publicznej. To wszystko to efekt publicznegopodnoszenia tego tematu. Mamy nadzieję, że debata i wnioski z debaty posłużą dostworzenia we Wrześni i gminie całościowego transportu publicznego – podkreśla DamianStaniszewski, prezes Stowarzyszenia Projekt Września.

Poniżej filmowy zapis debaty: