NFOŚ sfinansuje 100 pierwszych samorządowych planów ekomobilności
Narodowy FunduszOchrony Środowiska sfinansuje pierwszych 100 strategii rozwoju niskoemisyjnegotransportu w miastach i gminach – poinformował w środę wiceprezes NFOŚ ArturMichalski. W jego ocenie, w grę może wchodzić nawet 10 mld zł.
Michalski poinformował, że zarząd NFOŚ podjął uchwałę osfinansowaniu 100 pierwszych samorządowych strategii. W pierwszej kolejnościFundusz zamierza sfinansować tworzenie planów takich strategii, na coprzeznaczono 10 mln zł, ale potem – jak podkreślił – Michalski – już nakonkretne inwestycje trafią dużo większe pieniądze. Całość ma być sfinansowanaz Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, który utworzony został niedawnąnowelizacją ustawy o biopaliwach oraz ze środków własnych NFOŚ.
FNT ma być zasilany opłatą emisyjną w wysokości 80 zł od1000 litrów paliwa, które trafia na rynek. 15 proc. z tych pieniędzy będzietrafiać do NFOŚ. Michalski podkreślił, że cały program jest rozpisany na 10 lati szacuje, że rocznie będzie do dyspozycji ok. 1 mld zł, ale nie wykluczył, żebędzie to więcej, ponieważ wpływy do FNT mogą być wyższe.
W ramach strategii NFOŚ ma finansować przede wszystkim takieinwestycje jak infrastruktura ładowania czy tankowania wodorem oraz zakupniskoemisyjnych autobusów dla transportu publicznego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Program zamierzamy uruchomić w ciągu 2-3 miesięcy,wybierzemy najciekawsze projekty zgłoszone przez miasta i gminy – podkreśliłwiceprezes NFOŚ. Chodzi o to, żeby pieniądze wydawać w jak najbardziejefektywny sposób, tak by osiągać jak największe efekty w stosunku do kosztudanej strategii – tłumaczył Michalski. Zaznaczył, że co prawda programfinansowania strategii ekomobilności jest już zatwierdzony, to na szczegółytrzeba jeszcze poczekać.
„