Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

NAIADES II – wykorzystywać drogi wodne w Europie

infotrans
12.09.2013 10:14

Dzisiaj Komisja Europejska przedstawiła nowy program działań, który ma celu zwiększenie liczby przewozów towarowych rzekami i kanałami w Europie. Barki to jedne z najbardziej przyjaznych dla środowiska i energooszczędnych form transportu, ale obecnie w ten sposób przewożonych jest jedynie 6 proc. ładunków rocznie. Nowe propozycje mają przyczynić się do lepszego wykorzystania potencjału, jaki stanowi 37 tys. km wodnych dróg śródlądowych w Europie. Dzięki temu przewóz towarów stanie się łatwiejszy i bardziej ekologiczny, wspierana będzie innowacyjność i poprawią się możliwości zatrudnienia. Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas, który odpowiada za transport, powiedział:- „Co roku rzekami i kanałami przewożonych jest 500 mln ton towarów. To równowartość 25 mln ciężarówek. To jednak wciąż za mało. Musimy wspierać rozwój sektora transportu śródlądowego, tak aby w perspektywie długoterminowej jego jakość stale rosła. Musimy usunąć wszelkie przeszkody hamujące rozwój tego sektora i zadbać o inwestycje w wykwalifikowanych pracowników.”
Teraz Komisja proponuje nowy program działań służących poprawie warunków ramowych sektora śródlądowego transportu wodnego oraz wyników tego środka transportu w zakresie gospodarki i ochrony środowiska. Program NAIADES II ułatwi wprowadzanie długofalowych zmian strukturalnych w sektorze śródlądowego transportu wodnego. Obejmuje on także krótkofalowe działania podejmowane obecnie przez Komisję w celu przezwyciężenia trudnej sytuacji gospodarczej w tym sektorze. Program NAIADES II przewiduje następujące działania:
– Poprawa jakości infrastruktury oraz wspieranie włączania śródlądowego transportu wodnego w łańcuch logistyczny. Infrastruktura dobrej jakości jest podstawowym warunkiem sprawnego funkcjonowania śródlądowego transportu wodnego. W celu pełnego wykorzystania potencjału żeglugi śródlądowej konieczne jest utrzymanie śródlądowych dróg wodnych w dobrym stanie, uzupełnienie brakujących połączeń w sieci tych dróg i zapewnienie lepszych połączeń z innymi rodzajami transportu, a także usunięcie tzw. wąskich gardeł. W ramach instrumentu „Łącząc Europę”Komisja zapewni wsparcie służące udoskonaleniu obecnej oraz tworzeniu nowej infrastruktury na użytek żeglugi śródlądowej i przyczyni się do poprawy jakości jej połączeń z innymi rodzajami transportu. Realizacja korytarzy TEN-T zapewni uwzględnienie potrzeb wszystkich rodzajów transportu w sposób skoordynowany na etapie projektowania korytarzy. Komisja dokona przeglądu uruchomionych usług informacji rzecznej1 pod kątem potrzeby zwiększenia stopnia integracji danych ze wszystkich rodzajów transportu.
– Wspieranie sprawnego funkcjonowania rynku i restrukturyzacji sektora oraz odpowiedź na potrzebę poprawy kwalifikacji i umiejętności pracowników sektora, a także jakości miejsc pracy/. Sektor śródlądowego transportu wodnego funkcjonuje w warunkach trudnej sytuacji gospodarczej. Ponieważ 80 proc. floty jest eksploatowane przez przedsiębiorstwa jednoosobowe, rozdrobnienie w sektorze utrzymuje się na wysokim poziomie. Utrudnia to dopasowanie podaży do popytu i hamuje zdolność sektora do inwestowania i wprowadzania innowacji. Szacuje się, iż w ostatnim czasie zatrudnienie w sektorze spadło o 10 proc. Ze względu na obecną strukturę wiekową pracowników w nadchodzącym dziesięcioleciu zwiększy się liczba osób przechodzących na emeryturę. W niektórych segmentach rynku połowa pracowników ma ponad 50 lat. Komisja podjęła rozmowy z przedstawicielami sektora i zainteresowanych państw członkowskich na temat odpowiednich środków umożliwiających przezwyciężenie trudnej sytuacji i wsparcie restrukturyzacji sektora. Komisja rozważa również możliwość podjęcia różnego rodzaju działań ustawodawczych w celu poprawy obecnej sytuacji. Podda ona ponownej analizie wymagania techniczne dotyczące statków oraz będzie zachęcać do jak najszybszego zwiększenia zastosowania ciekłego gazu ziemnego (LNG) jako paliwa zastępczego. Komisja przedstawi propozycję działań mających na celu ograniczenie liczby przeszkód w dostępie do pracy i mobilności, waloryzację kwalifikacji i karier zawodowych w sektorze, a także zapewnienie równości szans.
– Podniesienie poziomu ekologiczności w sektorze poprzez ograniczenie emisji i stymulowanie innowacyjności. W porównaniu z innymi rodzajami transportu śródlądowego transport wodny jest energooszczędny, bezpieczny, niemal pozbawiony zatorów i cichy. Jednakże postęp w ograniczaniu zanieczyszczeń powietrza nie wpisuje się w tę pozytywną tendencję. Wykorzystanie paliw alternatywnych, takich jak LNG, może pomóc sektorowi w osiągnięciu poziomów emisji porównywalnych z innymi rodzajami transportu. Komisja dokona przeglądu dopuszczalnych wartości emisji dla nowych silników okrętowych oraz rozważy zmianę odnośnych wartości dla silników będących już w użyciu. Wprowadzi ona również zmiany w przepisach umożliwiające stosowanie LNG jako paliwa w żegludze śródlądowej. W sektorze śródlądowego transportu wodnego regularnie powstają nowe usługi i rynki. Jednakże ogólny poziom innowacyjności jest niski i wymaga intensywnych działań stymulujących. Komisja wzywa przedstawicieli sektora do opracowania planu działania na rzecz badań, rozwoju i innowacji. W ramach programów „Horyzont 2020”i „Łącząc Europę”Komisja zapewni wsparcie na rzecz podniesienia poziomu ekologiczności i wprowadzania innowacji w sektorze. Jako część pakietu NAIADES II przedłożyła ona wniosek dotyczący wykorzystania funduszu rezerwowego sektora w celu wsparcia inwestycji w zakresie ograniczania emisji. Państwa członkowskie mogą uzupełnić działania Komisji na poziomie krajowym, tworząc w tym celu stosowne programy.
Nowe podejście do zarządzania
W ramach programu NAIADES II podjęte zostaną kroki przeciwdziałające nakładaniu się ram prawnych i kompetencji w sektorze żeglugi śródlądowej. Obejmą one działania administracyjne i ustawodawcze służące zapewnieniu bardziej ukierunkowanej współpracy z innymi organizacjami międzynarodowymi w celu uniknięcia powielania uregulowań. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest porozumienie administracyjne między służbami Komisji a Centralną Komisją Żeglugi na Renie oraz nowy wniosek będący częścią pakietu NAIADES II, dotyczący dyrektywy mającej zastąpić dyrektywę 2006/87/WE ustanawiającą wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i pozwalającej na wcielenie w życie jednolitych norm. Jakie przyniesie to korzyści? Lepsze wykorzystanie śródlądowych dróg wodnych odbije się korzystnie na wszystkich gałęziach gospodarki w Europie. Operatorom żeglugi śródlądowej przyniesie ono korzyści w postaci bardziej przejrzystych ram prawnych, poprawy warunków pracy, ramowych uregulowań stymulujących innowacyjność oraz zwiększenia możliwości wykorzystania zasobów finansowych zgromadzonych przez sektor w funduszu rezerwowym. Natomiast przemysł i użytkownicy żeglugi śródlądowej będą mogli korzystać z wysokiej jakości usług w tym sektorze. Zwiększenie atrakcyjności gospodarczej śródlądowej żeglugi transportowej i poprawa jej osiągnięć w zakresie ochrony środowiska przyniesie mieszkańcom Europy lepsze warunki zdrowotne i poprawę stanu środowiska naturalnego.