Nagrodzeni na TRANSEXPO 2008: elgeba za system ticoMonitor
Podczas targów TRANSEXPO 2008 niemiecka firma elgeba GmbH została wyróżniona za system ticoMonitor. Poniżej przedstawimy rozmowę z Robertem Szymańskim, dyrektorem handlowym elgeby na Polskę.
TransInfo.pl: Proszę w skrócie opisać na czym polega działanie programu ticoMonitor? Jakie są jego zalety dla firm zarządzających sprzedażą biletów w mieście?
Robert Szymański, dyrektor handlowy elgeby na Polskę: W związku z coraz szerszym zastosowaniem automatów do sprzedaży biletów pojawiła się konieczność zastosowania centralnego miejsca zbierania danych oraz sterowania i kontrolowania automatów na odległość. Tak pojawiła się idea automatów połączonych w sieć. I to właśnie zadanie realizuje program ticoMonitor firmy elgeba, który zarządza danymi automatów typu ticomat oraz ich konfiguracją, rozliczeniami i edytowaniem. Program ten skonstruowany został w Web-technologii i pracować może w środowisku systemów operacyjnych Windows NT, Windows 2000/2003, oraz Windows XP. Jego otwarta architektura programu ticoMonitor uniezależnia użytkownika od konieczności zainstalowania specjalistycznych produktów. Jego najważniejsze funkcje to: centralne zarządzanie urządzeniami do sprzedaży biletów;zbieranie na odległość danych o sprzedaży;ustawianie parametrów automatów np. listy taryf, zmiany związane z przejściem na czas letni/zimowy;zdalne przekazywanie komunikatów do centrali w przypadku braku monet do wydawania reszty lub innych usterek;zarządzanie biletami elektronicznymi (czarne/białe listy, sporządzanie i przekazywanie czarnych list kart bankowych) oraz wbudowanie funkcji alarmowych w przypadku aktów wandalizmu. Wówczas system może automatyczne przekazywać sygnały alarmowe na określone numery telefonów komórkowych. Kolejną ważną rzeczą jest możliwość dołączenia modułu ticoMonitor mobile. Udostępnia on telefonom komórkowym specjalnie zmodyfikowaną stronę internetową za pomocą, której jest możliwe wysyłanie zapytań o stan urządzeń podłączonych do ticoMonitora. To także znacząco poprawia obsługę serwisową automatów.
TransInfo.pl: Kiedy pierwsze biletomaty elgeby z ticoMonitorem zostały wprowadzone na europejski rynek? I kiedy po raz pierwszy pojawiły się w Polsce?
Pierwsze biletomaty elgeby z tego typu rozwiniętym i kompleksowym ticoMonitoringiem pojawiły się równolegle na rynku europejskim i polskim w 2007 roku. Pierwszym naszym klientem w Polsce było MPK Kraków.
TransInfo.pl: Ile obecnie biletomatów Elgeby w Polsce jest wyposażonych w ticoMonitory i w jakich miastach się one znajdują?
Obecnie w Polsce działają w biletomaty z ticoMonitoringiem w następujących firmach:
– MPK Kraków 63 stacjonarne automaty ticomat 945 oraz 7 stacjonarnych automatów ticomat 815
– SKM Gdynia 21 stacjonarnych automatów ticomat 945
– MPK Poznań 40 stacjonarnych automatów ticomat 945
– ZTM Kielce 40 mobilnych automatów ticomat 810. I tutaj mamy również ciekawy przykład innego rozwiązania właścicielskiego. Generalnie w większości przypadków automaty mobilne komunikują się z kierowcą przy pomocy przyłącza IBIS i autokomputera. W przypadku Kielc automaty zakupił Zarząd Transportu Miejskiego, a nie przewoźnik i dlatego ticoMonitor kontaktuje się bezpośrednio z siedzibą ZTM.
TransInfo.pl: Jak wygląda obecnie kwestia ceny ticoMonitora – ile procentowo wynosi wartość tego modułu do całkowitego kosztu biletomatu?
Opłata za korzystanie z ticoMonitora składa się z jednorazowej kwoty za program centralny 'ticomonitor-serwer’ oraz również jednorazowej kwoty za licencję 'ticomonitor-client’ za każde urządzenie. Ceny niestety nie mogę podać, jest tajemnicą handlową.
TransInfo.pl: Jak Pana zdaniem będzie wyglądała przyszłość automatów z Ticomoiotrem w Polsce? Czy już niedługo będzie to standard, który będą kupować wszyscy klienci?
Generalny trend jest taki, żeby wszystkie urządzenia wyposażać w monitoring. W tej chwili nasza firma wyposaża w tą aplikację również kasowniki, zwłaszcza te funkcjonujące poza pojazdami (np. metro czy dworce).
TransInfo.pl: Bardzo dziękuję za informację.