Nad morzem chcą stawiać na elastyczny transport
Nadmorski autobusturystyczny, systemowe parkingi połączone z wypożyczalniami rowerów, a nawettransport wodny. To tylko niektóre z pomysłów jak dowieźć mieszkańców iturystów na ich ostatnim etapie podróży nad morze.
Tzw. „ostatnia mila”, nie musi bowiem być pokonywana wsamochodzie. 11 września 2017 r. o godzinie 13.30 marszałek Olgierd Geblewiczpodpisze list intencyjny w ramach projektu „Last Mile”, by wraz z samorządamiDziwnowa, Międzyzdrojów, Kamienia Pomorskiego i Wolina opracować działania,które przybliżą nas do nowoczesnych rozwiązań transportowych.
Dobry plan,sprawdzenie wszelkich możliwości, wnikliwe przeanalizowanie problemu, topodstawa późniejszego sukcesu. Prace nad „ostatnią milą” mogą przynieść nietylko realne udogodnienie dla mieszkańców Pomorza Zachodniego, ale i wyjśćnaprzeciw potrzebom przebywających u nas turystów. To szansa na zbudowanierównież spójnej i bardzo bogatej oferty turystycznej, nie tylko jednej, aleprzynajmniej 4 gmin – powiedział marszałek województwa zachodniopomorskiegoOlgierd Geblewicz.
Ponad rok Regionalne Biuro Gospodarki PrzestrzennejWojewództwa Zachodniopomorskiego prowadził głębokie i wnikliwe analizy obecnejsytuacji w dziedzinie transportu na terenie gmin Międzyzdroje, Wolin, KamieńPomorski i Dziwnów. Teraz przyszedł czas na opracowanie tzw. planu działania.Instytucja wskaże jak pomóc w opracowaniu elastycznych systemów transportowychna obszarze wymienionych gmin. Dokument wypunktuje niezbędne zmiany organizacyjnei legislacyjne, a także przedstawi potencjalne źródła finansowania rozwiązań.Podpisanie listu intencyjnego pomiędzy gminami nadmorskimi a WojewództwemZachodniopomorskim zapewni przede wszystkim zaangażowanie i współpracę zestrony partnerów projektu. Dokument pozwoli również na wskazanie możliwychrekomendacji do dokumentów strategicznych na poziomie lokalnym i regionalnym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wstępna koncepcja możliwych działań przewiduje, żezrównoważoną mobilność na obszarze ostatniej mili w regionach turystycznych(tak brzmi pełna nazwa projektu) można osiągnąć m.in. poprzez powołaniewspólnego koordynatora transportowego, którego głównym zadaniem było bykoordynowanie i zarządzanie transportem zbiorowym. Najbardziej efektywnym dlanadmorskich gmin rozwiązaniem wydaje się być uruchomienie turystycznej liniiautobusowej jeżdżącej po zapętlonej trasie Wolin – Kamień Pomorski – Dziwnówek– Międzyzdroje, w obu kierunkach. Znaczącym ułatwieniem mogą być równieżparkingi typu Park&Ride czy Park&Bike umiejscowione w pobliżuprzebiegających przez te gminy linii kolejowych. Ich oferta z pewnościąograniczyła by nadmierne zatłoczenie nadmorskich miejscowości, czy problemy zmiejscami parkingowymi. Specyfika położenia gmin wskazuje również na rozważeniewykorzystania potencjału jaki niesie transport wodny, którym mógł by być np.tramwaj wodny kursujący z Kamienia Pomorskiego do Dziwnowa czy Międzywodzia.Oprócz potencjału transportowego, była by to również spora atrakcja dlaodwiedzających Pomorze Zachodnie turystów. Na wstępnych etapach tworzeniakoncepcji, zakłada się, że każdy z projektów mógł by być realizowany zarównoprzez same samorządy, jak i we współpracy z podmiotami prywatnymi.
„