Na przełomie 2018 r. i 2019 r. przetarg na centrum przesiadkowe w Gliwicach
Na przełomie 2018 r.i 2019 r. gliwicki samorząd zamierza przeprowadzić przetarg na budowętamtejszego Centrum Przesiadkowego. Pod koniec tego roku miasto zamierzawystąpić o 130 mln zł unijnego wsparcia do inwestycji szacowanej obecnie na ok.250 mln zł.
Centrum Przesiadkowe, nazywane też wcześniej Zachodnią BramąMetropolii, ma powstać w latach 2019-2020 na kupionych przez miasto dawnychterenach kolejowych po północnej stronie dworca kolejowego. Ma skupić wszystkieśrodki transportu miejskiego, łącząc nowoczesny, zintegrowany system stacjiautobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, z parkingami dlasamochodów i rowerów czy lokalami gastronomicznymi i punktami z prasą.
Centrum Przesiadkowe będzie częścią modernizowanego wGliwicach systemu komunikacyjnego, którego drugim kluczowym elementem jestotwarty w grudniu 2016 r., po remoncie, gliwicki dworzec kolejowy.
Projektanta Centrum Przesiadkowego miasto wyłoniło w lutym2017 r. Została nim firma PAS Projekt z Nadarzyna, która zaprojektowała m.in.przebudowę dworców kolejowych w Gliwicach i Gdyni.
W czwartek gliwicki samorząd podał w swoim biuletynie, żechoć firma przedstawiła już projekty wstępne, nadal prowadzi uzgodnienia zzarządcami infrastruktury technicznej, które w przypadku uzgodnień dotyczącychprojektu teletechnicznego i elektrycznego „znacząco się przedłużają”.
„Miasto poczyniło kroki w celu przyspieszenia dokonywaniatych uzgodnień, jednakże termin przekazania dokumentacji, ustalony na 30 lipcabr., może nie zostać dotrzymany” – zastrzegło biuro prasowe gliwickiego urzędumiasta. „Jako że projekt zawiera innowacyjne rozwiązania w zakresie zadaszeniadworca autobusowego, miasto zwróciło się również do naukowców z PolitechnikiŚląskiej, którzy zweryfikują przyjęte założenia i rozwiązania konstrukcyjne” -dodano.
Zamawiana dokumentacja projektowa miała zostać oparta nawybranej w 2016 r. wstępnej koncepcji projektowej biura An Archi Group. Jejzaletą miała być – jak przekonywali urzędnicy – „wyrazista formazadaszenia” głównego obiektu, z „wytrzymałą, efektowną i funkcjonalną”konstrukcją z drewna klejonego. Plusem przyjętego rozwiązania miał być m.in.”brak podpór pośrednich, co umożliwi swobodny ruch pojazdów i pieszychwewnątrz dworca autobusowego”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dworce i parkingi wchodzące w skład Centrum Przesiadkowegomają zostać włączone do układu komunikacyjnego miasta poprzez skrzyżowanie przyul. Tarnogórskiej i rondo im. L. Kaczyńskiego. Zmodernizowany zostanieokoliczny układ komunikacyjny, m.in. przebudowana zostanie ul. Bohaterów GettaWarszawskiego. Plac Piastów, będący dotąd węzłem autobusów miejskich, ma zyskaćnową aranżację (m.in. powstaną parkingi).
W czwartek miasto podało, że szacunkowy całkowity kosztrealizacji projektu może wynieść nawet ok. 250 mln zł. Część mają pokryć środkieuropejskie z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata2014-2020, dostępne w rozdzielonej przez samorządy lokalne subregionucentralnego województwa puli tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych(ZIT).
Gliwicki samorząd zasygnalizował, że zamierza wystąpić okwotę ok. 130 mln zł z ZIT pod koniec bieżącego roku.
„