MZK Oświęcim przymierza się do zmiany siatki komunikacji miejskiej
Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu myśli o zmianie siatki komunikacji miejskiej. Najpierw jednak konieczne jest znalezienie firmy, która opracuje warianty i propozycje ewentualnych zmian.
W tym celu MZK podjął już kroki w postaci zaproszenia potencjalnych firm do składania ofert na zamówienie, którego przedmiotem jest modernizacji układu sieci komunikacji miejskiej obsługiwanej przez MZK realizowanej na terenie miasta Oświęcim oraz Gmin – Stron Porozumienia Międzygminnego: Oświęcim, Chełmek, Brzeszcze, Libiąż w zakresie obsługi sołectwa Gromiec, Miedźna w zakresie obsługi miejscowości Wola. Całe zamówienie ma być wykonane do dnia 30 czerwca 2020 roku.
Najpierw badania obecnej siatki
W pierwszej kolejności wykonawca ma obowiązek przeprowadzić analizę obecnego układu sieci komunikacji 13 linii komunikacji miejskiej na terenie miasta Oświęcim oraz 18 linii komunikacyjnych pozamiejskich realizowanych na terenie Gmin – Stron Porozumienia Międzygminnego: Oświęcim, Chełmek, Brzeszcze, Libiąż w zakresie obsługi sołectwa Gromiec, Miedźna w zakresie obsługi miejscowości Wola. Badania wielkości popytu na wszystkich kursach linii obsługiwanych przez MZK mają odbywać się w dniu powszednim, w sobotę i niedzielę. Badania obejmą:
– liczbę pasażerów wysiadających, wsiadających i pozostających w pojeździe po ruszeniu z każdego przystanku,
– liczbę pasażerów z uprawnieniami do przejazdów bezpłatnych i ulgowych,
– rzeczywisty czas przejazdu – przyjazdy i odjazdy z przystanków krańcowych oraz węzłowych przystanków pośrednich,
– określenie wielkości popytu ogółem i z uwzględnieniem obszaru danej gminy.
Przetworzenie danych
Do zadań firmy należeć ma również przetworzenie danych z przeprowadzonych badań marketingowych, obejmujące:
– sporządzenie zestawień wielkości popytu na usługi komunikacji miejskiej, w postaci tabel z liczbą pasażerów (z wyszczególnieniem na pasażerów z uprawnieniami do przejazdów bezpłatnych i ulgowych), w poszczególnych kursach, parach kursów „tam i z powrotem” oraz w przeliczeniu na kilometr, w przekroju poszczególnych kursów, par kursów „tam i z powrotem” oraz linii, osobno dla dnia powszedniego, soboty, niedzieli oraz w przekrojach czasowych – półtora i trzygodzinnych porach dnia,
– obliczenie średniomiesięcznej liczby pasażerów dla poszczególnych linii oraz obliczenie średniomiesięcznej liczby pasażerów w przeliczeniu na kilometr dla każdej linii,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– porównanie powyższych danych z analizą zestawień przychodów ze sprzedaży biletów za ostanie lata (analiza popytu na usługi przez użytkowników skali całej sieci komunikacyjnej) otrzymaną od MZK.
Sporządzenie opracowania
Po przeprowadzonych badaniach firma będzie zobligowania do wykonania opracowania, które winno objąć w szczególności:
– ocenę ekspercką dotyczącą popytu na usługi komunikacji miejskiej,
– propozycję zmian w podaży usług komunikacji miejskiej, stanowiące wytyczne do konstrukcji nowych rozkładów jazdy, w tym propozycję nowych linii komunikacyjnych lub zmian tras istniejących poparte uzasadnieniem realizacji proponowanych zmian (w tym opisy i schematy tras przebiegu linii), oraz propozycję uruchomienia linii nocnej wraz z analizą jej celowości (w tym opis i schemat przebiegu linii),
– ewentualne sugestie w taryfie opłat,
– komplet gotowych do wdrożenia rozkładów jazdy z podziałem na brygady i służby (preferowane służby o czasie pracy 8 godzin) dostosowanych do zasobów technicznych i osobowych MZK (pojazdy i kierowcy). Rozkłady jazdy zbudowane zostaną z uwzględnieniem specyficznych rozwiązań stosowanych przez MZK w zakresie codziennej eksploatacji sieci np. przerwy na odpoczynek oraz regulacji zawartych w ustawie o czasie pracy kierowców, z uwzględnieniem specyfiki czasu pracy w komunikacji miejskiej.
Otwarcie i ocena ofert
MZK czeka na propozycje cenowe od wykonawców do dnia 10 stycznia. Jedynym kryterium oceny ofert jest cena.
„