MZDiK Radom podsumował 2015 rok

infotrans
11.01.2016 22:01

Przełom starego i nowego roku to okazja do podsumowańostatnich dwunastu miesięcy. MZDiK w Radomiu przypomina to, co wydarzyło się wroku 2015 w radomskim drogownictwie oraz komunikacji miejskiej.

Pod koniec lutego została dopuszczona do ruchu kołowego całapołudniowa obwodnica Radomia. Droga była gotowa jeszcze w 2014 roku, aleprocedury pozwalające na wpuszczenie na nią pojazdów skończyły się dopiero napoczątku roku 2015. Dzięki temu kierowcy mogą sprawnie przemieszczać siępomiędzy południowymi dzielnicami miasta a trasą E77. W tym roku skończył się takżeostatni etap budowy obwodnicy, czyli budowa przepustu pod torami na Południu.

Kolejną dużą inwestycją, która niewątpliwie ułatwiła ruch wmieście, była budowa wiaduktów na trasie krajowej nr 9, czyli ulicyŻółkiewskiego. Stara konstrukcja została zburzona, a w jej miejscu zostałyzbudowane dwa zupełnie nowe obiekty. Powstał również węzeł drogowy,umożliwiający dojazd i wyjazd z pobliskiej ulicy Rodziny Ziętalów, biegnącejmiędzy innymi w pobliżu jednostki straży pożarnej oraz znajdującej sięnieopodal strefy ekonomicznej. Inwestycja nie mogła obyć się bez objazdów, alepewnego rodzaju rekompensatą dla kierowców było to, że po ich zakończeniu kilkadróg w mieście otrzymało nową, równą nawierzchnię (między innymi Kozienicka,Struga, 11 Listopada, Energetyków, Brzustowska, Żółkiewskiego, Szarych Szeregówi Wernera). W tym miejscu po raz kolejny warto podziękować firmie Strabag(wykonawcy prac na trasie krajowej nr 9) za to, że udało się skończyć tę ważnąinwestycję przed terminem. – Gdy roboty ruszały, to pojawiały się obawy, że niezdążymy do końca roku i przyznane nam unijne dofinansowanie możemy stracić.Dziś już wiadomo, że wszystko się udało – cieszył się wtedy Radosław Witkowski,prezydent miasta.

Sporo działo się również na budowie nowego śladu ulicyMłodzianowskiej. W tym roku powstał praktycznie cały nowy wiadukt nad toramikolejowymi. Inwestycja wciąż trwa, lecz obiekt jest już w takim stanie, żepracownicy wykonawcy mogą przemieszczać się po nim z jednej strony na drugą.Wykonano również zjazdy dla rowerzystów w kierunku ulic Żakowickiej i Czarnej,nasypy wraz z murami oporowymi oraz nowe skrzyżowania z ulicami Jana Pawła II(instalując tam sygnalizację świetlną) i Młodzianowską. Roboty – zgodnie zharmonogramem – będą kontynuowane w roku 2016.

W minionym roku trwały ponadto prace nad koncepcją trasy N-Sna odcinku od dworca PKS do ulicy Szklanej. Sama budowa ma ruszyć w bieżącymroku. Planowana droga ma przede wszystkim odciążyć zatłoczoną ulicę 25 Czerwca.

Na Wincentów można już dojeżdżać z pominięciem ulicyWarszawskiej. W zaplanowanym wcześniej terminie zostało otwarte dla ruchuprzedłużenie ulicy Mieszka I między ulicami Ofiar Firleja a Witosa. Nowajezdnia znacznie skróciła czas dojazdu do północnej części Radomia – w tymmiędzy innymi do północnej bramy cmentarza i firm w tym rejonie. Dziękiznacznym postępom prac, jakie wykonawca osiągnął już w październiku, nowa drogabyła wykorzystywana do obsługi komunikacyjnej cmentarza komunalnego na Firlejuw dniach 31 października i 1 listopada. Wszystkie pojazdy (w tym równieżautobusy miejskie) wyjeżdżały stamtąd na skróty do centrum Radomia, bez staniaw długich korkach.

Kilka dróg zostało zbudowanych w ramach tak zwanychinwestycji czynowych. Powstały jezdnie dojazdowe i miejsca postojowe obokwieżowców przy ulicach Pawiej 5 i 6 oraz Limanowskiego 78, a także drogadojazdowa do bloku przy Maratońskiej 11 i w okolicach bloku Planty 16.Wybudowane były też ulice: Gomulickiego od Rodziny Winczewskich do Śniadeckich,Sołtykowska od Witkacego do Źródłowej, Źródłowa od Sołtykowskiej do Banacha,Góralska (rozpoczęta jeszcze w 2014 roku), Chłopska od Topiel do działki nr39/2 i Jarzębinowa od Idalińskiej do działki nr 52/1. 30 grudnia odbył się zkolei odbiór ostatniej czynówki, czyli ulicy Wrześniowskiego odCymerysa-Kwiatkowskiego do Fabrycznej. Nowe nawierzchnie pojawiły się także nakilku ulicach, gdzie wcześniej swoje roboty prowadziły Wodociągi Miejskie -Limanowskiego, Skłodowskiej-Curie czy Struga. Zbudowana została ponadto ulicaTerenowa (od ulicy 11 Listopada).

W ramach zapowiadanego przez władze miasta programuutwardzania dróg gruntowych nowej nawierzchni doczekali się w tym rokumieszkańcy ulic Kurpińskiego, Bacewicz, Bełżeckiego oraz Ozdobnej. To jestdopiero początek zmian. – Przed rokiem postawiliśmy tezę, że dla mieszkańcówRadomia jednym z najpoważniejszych problemów związanych z infrastrukturądrogową są nieutwardzone ulice. Niejednokrotnie zmieniają się one w rwącepotoki i błotniste bajora. Obiecywaliśmy, że znajdziemy na to sposób i dzisiajprzedstawiamy program, który w ciągu trzech lat ma w znacznej części rozwiązaćproblem. Chcemy w tym czasie utwardzić aż około 150 dróg – mówił prezydentRadosław Witkowski. Aż ośmiokrotnie, w porównaniu ze średnią z ostatnich lat,wzrosną bowiem w 2016 roku nakłady na utwardzanie ulic gruntowych w Radomiu.Jest to jedno z założeń Radomskiego Programu Drogowego, który 13 listopadaprzedstawiły władze miasta. Została równocześnie uruchomiona specjalna stronainternetowa: www.programdrogowy.radom.pl, gdzie znajduje się między innymiwykaz 237 ulic gruntowych. Zawiera on dane o tym, czy spełniają one kryteria,czyli czy mają wystarczającą szerokość oraz kanalizację. – Ma to być pewienbodziec dla mieszkańców, żeby kontaktowali się z Miejskim Zarządem Dróg iKomunikacji lub z prezydentem miasta. W niektórych przypadkach wymaganekryteria nie są bowiem spełnione. Na przykład minimalna szerokość ulicy to pięćmetrów. Ale tam, gdzie jest mniej, będziemy współpracować z mieszkańcami, bypozyskać brakujący teren – tłumaczył Konrad Frysztak, wiceprezydent Radomia.

Nowy ogólnodostępny parking został wybudowany po północnejstronie ulicy Piastowskiej na Michałowie – pomiędzy kościołem pod wezwaniemświętego Łukasza a pływalnią Delfin. W tej samej dzielnicy powstała też nowazatoczka z miejscami postojowymi i fragment chodnika w pobliżu kościołaBłogosławionej Annuarity przy ulicy Królowej Jadwigi.

Tylko w marcu i kwietniu przy radomskich ulicach pojawiłosię prawie 600 nowych opraw oświetleniowych typu LED. Sukcesywnie byłaprowadzona wymiana dotychczasowych lamp sodowych na nowe, energooszczędne.Emitują one białe światło – o wiele lepiej oddające rzeczywiste kolorywszystkiego tego, co znajduje się w ich zasięgu. W ramach programu SOWAwymieniono w sumie prawie 4 tysiące opraw oświetleniowych przy ponad 160ulicach w Radomiu.

Innowacyjne rozwiązanie zostało zastosowane latem naniektórych przejściach dla pieszych. Pojawiły się tam napisy Patrz wlewo” oraz „Patrz w prawo”, przypominające pieszym wchodzącym najezdnię, że przedtem powinni upewnić się, że mogą bezpiecznie pokonać ruchliwądrogę. Była to część programu realizowanego przez mazowiecką policję. Specjalneoświetlenie, jaskrawoczerwona nawierzchnia, maty antypoślizgowe oraz systemciągle świecących „kocich oczek” to elementy, które bardzo podniosłybezpieczeństwo na przejściu u zbiegu ulic Warszawskiej i Kusocińskiego. Noweprzejście z pulsującymi diodami LED powstało poza tym w sąsiedztwie skrzyżowaniaulic Głównej i Klonowica.

Dla bezpieczeństwa pieszych na kilku niebezpiecznychprzejściach została też zainstalowana tak zwana wzbudzana sygnalizacjaświetlna. Stało się tak u zbiegu ulic Warszawskiej i Janiszewskiej, Struga iAndersa, a także Chrobrego i Sowińskiego (w tym przypadku na koszt inwestorapobliskiego marketu). W ostatnim dniu roku została uruchomiona sygnalizacja naprzejściu przez ulicę Beliny-Prażmowskiego (znajdującym się w pobliżu dworcaautobusowego PKS).

Latem strefa ograniczonej prędkości Tempo 30 zaczęłafunkcjonować na odcinkach ulic Słowackiego, Żeromskiego, Skłodowskiej-Curie iNiedziałkowskiego. W grudniu objęła następne ulice w Śródmieściu: Sienkiewicza,Mickiewicza, Wyszyńskiego, Moniuszki i Piłsudskiego. Koło katedry powstały wyniesioneprzejścia dla pieszych, zaś skrzyżowania stały się równorzędne (z dwomawyjątkami, gdzie na wlotach kończy się tak zwana strefa zamieszkania). Choćnowe rozwiązania nie wszystkim kierowcom się spodobały, to jednak znaczniepoprawiło się tam bezpieczeństwo pieszych.

Rowerzyści zyskali w minionym roku kilka nowych szlaków.Zbudowano między innymi drogę rowerową na osiedlu Ustronie (między ulicami JanaPawła II i Cymerysa-Kwiatkowskiego) oraz ciąg pieszo-rowerowy wzdłużprzedłużenia ulicy Mieszka I (między Firlejem i Wincentowem). Na fragmentachulic Słowackiego i Kościuszki zostały wyznaczone pasy rowerowe, powstał teżnowy odcinek w ramach remontu chodnika na skwerze między Traugutta iNarutowicza. Delegacja urzędników z Opola – z zastępcą prezydenta MirosławemPietruchą na czele – przyjechała 30 czerwca do Radomia, by na własne oczyprzekonać się, jak funkcjonują wprowadzone udogodnienia dla rowerów. Gościezaskoczeni byli liczbą miejsc, w których powstały takie rozwiązania. Podobnezamierzają wprowadzić także u siebie.

Prawie 140 tysięcy złotych przeznaczono w 2015 roku nalikwidację barier architektonicznych oraz wprowadzanie udogodnień dlaniepełnosprawnych. W ramach wielu inwestycji i bieżącego utrzymania dróg obniżanokrawężniki, malowano żółte linie ostrzegawcze przy przystankach oraz budowanonowe wyniesione przejścia dla pieszych.

Rozpoczął się też montaż najważniejszego elementu SystemuInformacji Miejskiej w Radomiu – tabliczek z nazwami ulic. Pojawiały się one wróżnych częściach miasta – przede wszystkim tam, gdzie stare informacje byłyjuż znacznie zniszczone albo gdzie w ogóle ich brakowało. Przy około 50skrzyżowaniach powieszono ponad 100 nowych tablic!

1 lipca weszła w życie nowa – częściowo zmieniona – taryfabiletowa za przejazdy autobusami komunikacji miejskiej. Najważniejsza zmiana toniższa cena bardzo popularnych sieciówek. Bilet miesięczny normalny nawszystkie linie do tej pory kosztował 88 złotych, a ulgowy 44 złote. Od 1 lipcasą one tańsze – kosztują odpowiednio 80 i 40 złotych. Druga zmiana dotyczyłaobniżenia cen biletów jednorazowych w wersji elektronicznej (czyli na karcie),dotyczących przejazdów na odcinku do dwóch przystanków – z poprzednich 2,40 złi 1,20 zł odpowiednio do 2 złotych i 1 złotego.

Bilety miesięczne i okresowe przestały być sprzedawane wwersji papierowej, z przystawianymi na nich pieczątkami. Obecnie pasażerowiekupujący takie bilety korzystają już wyłącznie z Radomskiej Karty Miejskiej.Stała się ona dość popularna, o czym świadczą chociażby statystyki – do końca2015 roku wyrobiono bowiem już około 33 tysięcy kart.

Kilka linii autobusowych zmieniło w 2015 roku swoje trasy. Wlutym linia 25 pojechała wszystkimi kursami do pętli na Potkanowie – przy ulicyStalowej. Było to możliwe dzięki oddaniu do ruchu całej południowej obwodnicyRadomia. Na korekcie skorzystali przede wszystkim mieszkańcy oraz pracownicylicznych firm w tej części miasta. Od kwietnia do nowej pętli w Golędzinie(gmina Zakrzew) pojechały wariantowe kursy autobusów miejskich linii 8. Z koleipod koniec sierpnia bliżej do komunikacji zaczęli mieć mieszkańcy częściIdalina (linia 3 pojechała przez ulicę Wiertniczą) i Borek (tam linia 13została skierowana przez Kosowską). Autobusy linii 5 i 14 zaczęły dojeżdżać teżprzed Port Lotniczy. W kilku miejscach zostały poza tym ustawione noweprzystanki (na przykład koło cmentarza przy ulicy Limanowskiego). Sukcesywnieustawianoy też nowe wiaty przystankowe (między innymi przy Mariackiej,Okulickiego oraz Wernera).

Ogromnym wyzwaniem logistycznym było przygotowanie miejscparkingowych oraz obsługa komunikacyjna pokazów lotniczych Air Show 2015, któreodbyły się w Radomiu pod koniec sierpnia. Autobusy miejskie miały przez te dwadni wykonać rozkładowo prawie 1900 kursów do lotniska i tyle samo z powrotem. Wpraktyce zrobiły ich trochę więcej, ponieważ na bieżąco – w razie potrzeb -były uruchamiane również pojazdy rezerwowe. Komunikacja funkcjonowała wtedy”na pełnych obrotach”, dzięki czemu wszyscy goście mogli bezwiększych problemów poruszać się po mieście.

Aż siedem ofert zostało złożonych w przetargu na świadczenieusług przewozowych w radomskiej komunikacji przez najbliższe 10 lat. Powyłonieniu najkorzystniejszej oferty pasażerowie korzystający z linii miejskichbędą mogli jeździć dwudziestoma trzema nowymi wozami niskopodłogowymi,wyposażonymi między innymi w klimatyzację i monitoring. Sprawdzanie ofert wciążtrwa, dlatego zwycięzcę tego postępowania poznamy dopiero na początku bieżącegoroku.