MTP przejmują poznańskie wiaty

infotrans
17.04.2018 15:45

Międzynarodowe TargiPoznańskie będą zarządzać reklamami na wiatach przystankowych. Zadanie tozostało im powierzone na okres 10 lat. Tak zdecydowali we wtorek miejscy radni.Przyjęte rozwiązanie pomoże w utrzymaniu porządku i ładu przestrzennego orazułatwi wymianę i remonty istniejących wiat.

Obecnie na terenie Poznaniaznajduje się około tysiąca wiat,z czego niemal połowa jest w rękach prywatnych firm (52 proc. z nich nadzorujeZarząd Transportu Miejskiego, a 48 proc. dwa inne podmioty – AMS i ClearChannel). Wiaty nie są jednolite – obowiązuje 20 różnych modeli i typów.

Jak tłumaczyła podczas sesji Beata Kocięcka – dyrektor BiuraNadzoru Właścicielskiego, przekazanie MTP zarządu nad reklamami pozwoliuporządkować infrastrukturę i miejską przestrzeń. Obowiązywać zaczną bowiemjednakowe standardy. Wprowadzone rozwiązanie pozwoli też zwiększyć liczbę wiatprzystankowych i poprawić stan techniczny tych już istniejących.

– Zakładamy, że w czasie powierzenia MTP wymieni 500 wiat, zczego 300 do 2020 roku – mówiła Beata Kocięcka.

Właśnie na ten cel, a także usuwanie skutków wandalizmu iutrzymanie należytej estetyki wiat, będą przeznaczane pieniądze ze sprzedażypowierzchni reklamowej. Na przekazaniu wiat MTP zyskają też przedsiębiorcy. Gdymiejska spółka przejmie ich zarządzanie, firmy będą mogły ustalać kwestięrozmieszczenia reklam w całym mieście bezpośrednio z targami. Nie będzie jużpotrzeby prowadzenia rozmów z wieloma prywatnymi operatorami wiat.

Miejska spółka nie będzie stratna. Zabieg pozwoli jej też nawygenerowanie rozsądnego zysku. Z obliczeń MTP wynika, że w ciągu 10 lat Targizarobią na tym 9 mln zł. Pieniądze te zostaną w mieście.

– To Międzynarodowe Targi Poznańskie wystosowały do panaprezydenta prośbę o przejęcie nośników reklamowych – zaznaczył TomaszKobierski, wiceprezes zarządu MTP. – Targi nie są dziś wyłącznie tym, z czymsię kojarzą. Działamy w 8 sektorach. Tak jak inni najwięksi organizatorzytargów na świecie, zarządzamy też obiektami.

Jak zauważył wiceprezes zarządu MTP, przejęcie nośnikówreklamowych pomoże spółce tworzyć jeszcze lepszy produkt. Umożliwi bowiem szersząpromocje targowych wydarzeń.

Do tego, że Międzynarodowe Targi Ponańskie podołająpowierzonemu zadaniu nie ma wątpliwości prezydent Jacek Jaśkowiak. Jakpodkreślił, na decyzji radnych zyska miasto Poznań i jego mieszkańcy.

– W Radzie Nadzorczej MTP są osoby, które potrafią toocenić. Cieszę się, że zasiadają tam ludzie z takim doświadczeniem. Zachęcam dozapoznania się ze sprawozdaniami finansowymi spółki – mówił Jacek Jaśkowiak. -Dla mnie liczą się liczby i wyniki. Dlatego, wysoko oceniam kompetencję zarząduMTP. Cieszę się, że mamy udział w miejskiej spółce, która umożliwiawygenerowanie zysków w przyszłości. Musimy dbać o to, by wykorzystać potencjałtargów. Z mojego doświadczenia i wiedzy wynika, że jest to najbardziejkompetentna spółka do sprostania powierzonemu zadaniu.

Dla miasta lepiej będzie, gdy kompetencje dotyczące nośnikówreklamowych będą spoczywać na jednym podmiocie. Na zmianach zyskają teżmieszkańcy Poznania, którzy będą na bieżąco informowani o ważnych dla nichwydarzeniach. Część reklam na wiatach przystankowych zostanie oddane dodyspozycji rad osiedli.

Wiaty przystankowe to niejedyny nośnik, jakim ma zarządzaćMTP. W marcu miasto przekazało spółce w dzierżawę słupy ogłoszeniowe – po tym,jak wygasła umowa z Usługową Spółdzielnią Inwalidów, która zarządzała nimi dolutego. Na zmianie skorzystają wszystkie miejskie jednostki organizacyjne:szkoły, instytucje kultury, miejskie kluby sportowe i sami poznaniacy. Gdyuchwała wejdzie w życie, część powierzchni reklamowej słupów – nawet do 30proc. – będzie do dyspozycji mieszkańców miasta i rad osiedli. Będą oni mogliza darmo wywieszać na słupach np. informacje dotyczące życia dzielnicy ikomunikaty związane z akcjami społecznymi. Warunek jest tylko jeden: takieogłoszenia nie mogą być związane z działalnością gospodarczą. Opłatę zaumieszczenie tego typu informacji poniesie operator słupa, czyli MTP. Stawkajest jednak rekordowo niska i wynosi zaledwie 1 grosz za metr kw. powierzchni.