MR: Polska liderem w wykorzystaniu środków CEF na transport
44 projekty z zakresuinfrastruktury transportowej są realizowane w Polsce z pomocą instrumentu”Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF).
Ich wartość to prawie 24 mld zł, z czego ponad 18 mld zł todofinansowanie CEF. O dotychczasowych efektach CEF, dalszych działaniach,rozmawiali dziś w Warszawie przedstawiciel rządu, Komisji Europejskiej, państwczłonkowskich UE oraz beneficjentów i partnerów społecznych. Konferencjęotworzył wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński i komisarz UE ds. transportuVioleta Bulc. O rezultatach instrumentu opowiedział wiceminister rozwoju WitoldSłowik.
CEF wspiera rozwój trzech obszarów – sieci transportowej,energetycznej oraz telekomunikacyjnej. Unia Europejska przeznaczyła w swoimbudżecie na ten cel odrębną pulę środków. Funduszami na transport zarządzaMinisterstwo Rozwoju.
– Zapewnienie funkcjonowania zrównoważonego, multimodalnego,innowacyjnego systemu transportowego jest procesem długotrwałym, złożonym ibardzo kosztownym. Planujemy to osiągnąć dzięki mądremu inwestowaniu wszystkichdostępnych źródeł finansowania – krajowych i unijnych, w tym także CEF, którydla rozwoju sieci staje się strategicznym instrumentem inwestycyjnym UniiEuropejskiej – podkreślił wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński.
– Cieszę się, że Unia Europejska odgrywa tak istotną rolę wrozwoju infrastruktury w Polsce. W oparciu o ten rozwój będziemy mogli sprostaćwyzwaniom transportowym i inwestycyjnym w przyszłości – mówiła komisarz VioletaBulc.
– Budżet CEF Transport w większości został wykorzystany.Dedykowane tylko Polsce, w ramach tzw. koperty narodowej środki,zakontraktowane są w całości. Obecnie czekamy na rozstrzygnięcie konkursu CEFBlending, do którego też zgłosiliśmy projekty. W przypadku ogłoszenia nowychkonkursów, jesteśmy gotowi złożyć kolejne wnioski o dofinansowanie. Prowadzimyaktywny dialog z Komisją Europejską w zakresie nie tylko obecnego, ale iprzyszłego programu oraz wspieramy beneficjentów w realizacji projektów –zaznaczył wiceminister rozwoju Witold Słowik.
Rezultaty
Dotychczas odbyły się 4 konkursy (CEF Transport 2014, 2015,2016 i CEF Synergy 2016). W sumie 44 przedsięwzięcia otrzymały 18 mld zł. Ichwartość to niemal 24 mld zł. W wyniku rozstrzygnięcia konkursu CEF Transport2016, polska koperta narodowa została zakontraktowana w całości. Polskaotrzymała też część środków, których nie były w stanie wykorzystać inne kraje.
Fundusze CEF zostały przeznaczone na realizację inwestycji wsektorze kolejowym, drogowym, morskim, lotniczym, intermodalnym, transportumiejskiego oraz na budowę infrastruktury paliw alternatywnych. Tym samym,jesteśmy liderem w wykorzystywaniu środków CEF w całej Europie – Polsceprzyznano 17% środków z CEF Transport 2014-2020, którego budżet dla całej UE to24,1 mld euro.
Największym beneficjentem CEF w Polsce oraz w UniiEuropejskiej są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które realizują 23 projekty (wtym 20 modernizujących linie kolejowe) o wartości ok. 18,9 mld zł i wsparciu zCEF ok. 15 mld zł. Wśród rodzimych beneficjentów znajdują się m.in. GDDKiA, ZMPGdańsk S.A., ZMPSiŚ S.A., PAŻP, PKP CARGO S.A., Grupa LOTOS S.A.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dzięki realizacji projektów CEF:
· zmodernizowanych zostanie ponad 990 km linii kolejowych(wraz z infrastrukturą towarzyszącą), np. linie E20, E30, E59, E75;
· ponad 1200 km linii kolejowych zostanie wyposażonych wsystem ERTMS (linie kolejowe E 20, E 59, E30, E75), a na ponad 1100 km dróg wsystem ITS (m.in. część autostrad A1, A2, A4; dróg ekspresowych S1, S6, S7,S8);
· powstanie 107 km nowych dróg ekspresowych (S61 odc.Szczuczyn – Budzisko);
· rozbudowane zostaną porty morskie wraz z infrastrukturą dostępową(drogi i linie kolejowe) – porty w Szczecinie, Świnoujściu, Gdyni i Gdańsku;
· wdrożony zostanie nowoczesny systemu zarządzania ruchemlotniczym (SESAR).
„