mpT vs. Siemens w walce o tablice SDIP dla Poznania
Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu otworzył oferty w postępowaniu przetargowym, którego przedmiotem jest dostawa wraz z instalacją tablic informacji pasażerskiej i kamer oraz wykonanie projektu wraz z budową przyłącza światłowodowego.
Do ZTM wpłynęły dwie oferty, pochodzące od:
-
Siemens Mobility Sp. z o.o. – cena 2 272 634,10 PLN, skrócenie terminu realizacji zamówienia o 5 dni,
-
mpTechnology Sp. z o.o. – cena 1 595 802,00 PLN, skrócenie terminu realizacji zamówienia o 30 dni.
Tak wycenione propozycje wykonawców, przekraczają jednak budżet ZTM przeznaczony na to zadanie, który wyniósł 1 480 000,00 PLN.
Mimo wszystko najbliżej zwycięstwa jest mpTechnology, bowiem wykonawca ten przedstawił ofertę znacznie tańszą od konkurencji. Czas więc na analizę ofert i szukanie dodatkowych środków przez ZTM. To, jaki będzie finał, przekonamy się zapewne za kilka tygodni. Jeśli nastąpi akceptacja – to tablice i kamery pojawią się w Poznaniu już w listopadzie.
O co walczy Siemens z mpT?
Przypomnijmy, że przedmiotem zamówienia, o które walczą Siemens i mpT, jest:
-
dostawa 19 tablic informacji pasażerskiej oraz 3 kamer na przystanki komunikacji publicznej na terenie miasta Poznania wraz z budową przyłączy energetycznych i światłowodowych oraz wykonanie projektów wykonawczych i dokumentacji powykonawczej dla dostarczonych kamer oraz 20 tablic informacji pasażerskiej (19 sztuk dostarczanych w ramach zamówienia i 1 sztuki będącej w posiadaniu zamawiającego),
-
wykonanie projektu wraz z budową przyłącza światłowodowego oraz przecisku pod ulicą zabezpieczającego budowę przyłącza do budowy systemu parkingów Park & Ride w Poznaniu.
Lokalizacja tablic i kamer
Tablice z informacją pasażerską mają pojawić się na następujących przystankach: Krańcowa (2 sztuki), Łomżyńska, Ogrody, AWF (3 sztuki), Rondo Solidarności (3 sztuki), Os. Pod Lipami (3 sztuki), Os. Kosmonautów, Wrocławska (2 sztuki), Fredry (2 sztuki), Górczyn, Ogrody. Z kolei kamery zostaną zamontowane na przystankach: Krańcowa, Łomżyńska, Termalna.
Specyfikacja tablic
Na przystankach zostaną zamontowane tablice 4-wierszowe z dodatkowym wierszem na komunikaty (4+1) lub 8-wierszowe z dodatkowym wierszem na komunikaty (8+1) – w zależności od lokalizacji.
Tablice będą posadowione na słupach wolnostojących, ocynkowanych. Zamawiający wymaga, aby tablice były kompatybilne z systemem ITS Poznań, a to znaczy, że mają one komunikować się z systemem MUNICOM (dostarczony w ramach projektu ITS Poznań) za pomocą tego samego protokołu komunikacyjnego co pozostałe tablice, dostarczone w ramach ITS Poznań (wymagana pełna zgodność i kompatybilność z interfejsem systemu MUNICOM).
Wyświetlacze tablic mają być wykonane w technologii LED w kolorze bursztynowym. Będą one wyposażone w czujnik natężenia światła zewnętrznego, który automatycznie dobiera jasność świecenia w zależności od występujących warunków oświetlenia i pory dnia. Wszystkie tablice powinny być wyposażone w moduł zapowiedzi głosowych informujący osoby niedowidzące i niewidome o numerze linii, kierunku oraz pozostałym czasie do przybycia pojazdu na przystanek podawanym zawsze w minutach, nawet gdy na tablicy wyświetlana jest rozkładowa godzina przyjazdu.
Komunikaty powinny być wyzwalane po wciśnięciu przycisku zamieszczonego na słupie tablicy lub ewentualnie przy wykorzystaniu dedykowanego pilota. Tablice będą wyświetlać czas pozostały do odjazdu pojazdu z przystanku. W przypadku braku możliwości poboru danych o bieżącym położeniu pojazdu na tablicy powinien być wyświetlany rozkładowy czas odjazdu pojazdu. Tablice muszą umożliwiać ponadto wyświetlanie dowolnie zdefiniowanych piktogramów, w tym m. in. oznaczeń kursów pojazdów niskopodłogowych lub pojazdów z obniżonym członem środkowym.
„