MPK Wrocław i trzy lata unijnych inwestycji

infotrans
27.09.2013 10:28

20 września br. wrocławski przewoźnik podsumował wszystkie zadania zrealizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, których łączna wartość wyniosła prawie 50 mln zł. To nowe tramwaje, monitoring, supernowoczesny pojazd ratowniczy, system informacji pasażerskiej czy internetowy serwis pasażera. Okazją do podsumowań była dostawa 50-tonowego dźwigu do podnoszenia tramwajów, który w ostatnich dniach trafił do zajezdni MPK. Było to zwieńczeniem projektu trwającego we Wrocławiu od trzech lat.Co udało się zrealizować, aby pasażerom podróżowało się lepiej i bezpieczniej? Przede wszystkim do Wrocławia trafiło osiem nowych tramwajów Protram 205 WrAs, które cieszą się uznaniem podróżujących. Pojazdy są częściowo niskopodłogowe, a ich zakup pochłonął 24 mln. zł. Za pieniądze z Unii Europejskiej we wrocławskich tramwajach i autobusach pojawiło się również ponad 2000 kamer, które chronią pasażerów przed niebezpieczeństwem. Trafiły do 251 pojazdów i pracują 24h na dobę. Często z zapisów monitoringu korzysta wrocławska policja, zarówno wyjaśniając zdarzenia drogowe, jak i przestępstwa kryminalne. Kamery skutecznie osłabiły także aktywność wandali, którzy niszczyli pojazdy MPK Wrocław. Podróżujący z miejskim przewoźnikiem zyskali także system informacji pasażerskiej. Na ponad 500 monitorach w autobusach i tramwajach pojawiają się informacje o wydarzeniach w mieście. System pozwala także w trakcie awarii opublikować krótki komunikat Hot News z informacją o objazdach. MPK wydało na wprowadzenie tego rozwiązania 1,4 mln. zł. Większość tej sumy zrefundowała UE.

1_760

To jednak nie wszystkie nowinki techniczne zakupione za unijne dotacje. W ramach projektu powstał SERWIS stworzony specjalnie z myślą o pasażerach. Znajdą tam wszystkie niezbędne informacje o funkcjonowaniu komunikacji, a dzięki specjalnej mapie pozycji pojazdów, mogą przez internet zobaczyć, gdzie dokładnie jest tramwaj, czy autobus, na który czekają. –„Mapa cieszy się ogromnym zainteresowaniem wrocławian. Udostępniliśmy też pozycje GPS naszych pojazdów młodym twórcom aplikacji na telefon, tak aby z mapy pozycji mogło skorzystać jak najwięcej podróżnych”–mówi Patryk Wild, Dyrektor Inwestycji i Rozwoju w MPK Wrocław. Poza tym miejski przewoźnik zakupił systemy, które ułatwiają funkcjonowanie komunikacji zbiorowej. MPK posiada też instalację, która umożliwia monitorowanie napełnieni pojazdów. Dane mogą posłużyć do wyznaczania kierunków rozwoju sieci komunikacji zbiorowej.
Poza tym we Wrocławiu powstaje profesjonalny system zarządzania flotą dla dyspozytorów, którzy kierują ruchem komunikacji miejskiej. Nowoczesny system pozwoli im jeszcze szybciej reagować na sytuacje awaryjne. Pracownicy centrali ruchu będą mieli dostęp do kamer w pojazdach i jednym przyciskiem myszy będą mogli za ich pomocą przenieść się na miejsce wypadku lub awarii. Projekt w tej chwili jest realizowany. W sytuacjach kryzysowych pomoże też nowoczesny pojazd pogotowia technicznego, który na miejscu wypadku z łatwością podniesie nawet najcięższe wrocławskie tramwaje typu Skoda. Dźwig jest wyposażony również w sprzęt do ratownictwa drogowego, m.in. w różne maty, nożyce do cięcia blachy i zestawy do podnoszenia różnego typu pojazdów. To jeszcze nie wszystkie zadanie zrealizowane przez MPK. Firma za unijne pieniądze wymieniła kilkaset kasownikóww pojazdach, a także wyposażyła kontrolerów biletów w elektroniczne urządzenia do kontroli, zintegrowane z drukarkami.
Wszystkie te zadania zostały realizowane w ramach projektu pn. „Poprawa jakości i bezpieczeństwa systemu komunikacji publicznej Wrocławia poprzez działania podejmowane przez MPK Sp. z o.o.”, współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013. Całkowita wartość projektu to 45 161 494, 20 zł, natomiast poziom dofinansowania z UE wynosi 85% wartości.