MPK Kraków podsumowało rok

infotrans
04.01.2016 17:12

W 2015 roku najważniejszą inwestycją MPK SA były dostawytramwajów ?Krakowiak?, które kosztowały ponad 291 mln zł netto. Pierwszytramwaj dotarł do MPK SA 28 czerwca a ostatni, 36 wagon został dostarczony 29grudnia.

Dzięki dostawom nowych tramwajów na linii nr 4 z BronowicMałych do Wzgórz Krzesławickich po raz pierwszy w historii zaczęły kursowaćwyłącznie niskopodłogowe tramwaje. Po raz pierwszy ?Krakowiaki? pojawiły się natej linii 31 października 2015 roku. Zakup nowych tramwajów umożliwił takżewycofanie z ruchu prawie 40 najstarszych i najbardziej wyeksploatowane wagonów105N.

Z punktu widzenia inwestycji infrastrukturalnych związanychz komunikacją miejską na pewno w 2015 roku najważniejszym wydarzeniem byłootwarcie estakady tramwajowej, łączącej ul. Wielicką z ul. Lipską (jednostkąodpowiedzialną za realizację tej inwestycji był ZIKiT). Warto przypomnieć, żeto właśnie na estakadzie mieszkańcy Krakowa mieli możliwość po raz pierwszypodróżować nowymi tramwajami ?Krakowiak?.

W minionym roku MPK SA nie zapomniało także o zakupieautobusów. Krakowski przewoźnik ogłosił przetargi na zakup prawie 100nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska pojazdów, w tym:

  • 60 autobusów zsilnikami Euro 6 o długości 12 metrów

  • 15 autobusów midiz silnikami Euro 6

  • 12 autobusówhybrydowych

  • 5 autobusówelektrycznych

Podobnie jak w poprzednich latach także w 2015 roku MPK SA zwielką uwagą przyglądało się wszystkim nowym rozwiązaniom dostępnym na rynkutramwajowym i autobusowym. To zainteresowanie dotyczyło przede wszystkim tychrozwiązań, które sprawiają, że pojazdy MPK SA mogą być jeszcze bardziejprzyjazne dla środowiska. Stąd właśniedecyzja, aby w 2015 roku przeprowadzić testy:

W 2015 roku MPK rozpoczęło także testy dwóch autobusów wykorzystującychenergię słoneczną do zasilania m.in. automatów, kasowników i systemu informacjipasażerskiej.

Oprócz zakupu nowoczesnego taboru w 2015 roku MPKzdecydowało o rozpoczęciu modernizacji Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie.Projekt zakłada powstanie nowoczesnej hali o długości 108.71 m, szerokości16,33m i wysokości 9,45 m, co da całkowitą powierzchnię 1 729,5 m?. W budynkutym znajdą się dwa tory, na których będzie możliwe mycie zarówno tramwajów jaki autobusów. Zaprojektowano do tego celu specjalny zamknięty systemwykorzystujący do mycia wodę pochodzącą z opadów deszczowych, którą możnaużywać wielokrotnie do mycia kolejnych pojazdów. Całość hali będzie ogrzewana,co pozwoli jej na funkcjonowanie przez cały rok, niezależnie od warunkówatmosferycznych. W ramach budowy nowej hali powstanie w niej częśćsocjalno-biurowo-magazynowa. Dzięki tej rozbudowie będzie możliwość wyburzeniastarych budynków, które dotąd pełniły funkcje biurowo-magazynowe. Na ich miejscu powstaną nowe miejscapostojowe dla pojazdów technicznych oraz rosnącej liczby obsługiwanychautobusów. Wybudowana zastanie również stacja transformatorowa dla potrzebładowania autobusów elektrycznych. Planowane są stanowiska do ładowaniastacjonarnego przy użyciu ładowarek, jakrównież ładowania za pomocą pantografu z sieci trakcyjnej.

Oprócz tych prac prowadzonych w Nowej Hucie w 2015 rokuzostała wybudowana nowa hala w Stacji Obsługi i Remontów przy ul. Brożka 3.

W 2015 roku rozpoczęła się wymiana wiat przystankowy nawielu krakowskich przystankach. Warto przy tej okazji podkreślić, że MPK SA wpaździerniku 2015 roku postawiło przy Teatrze Bagatela wiatę multimedialną ?jedyną tego rodzaju wiatę, w której pasażerowie mogą korzystać z paneludotykowego, a także słuchać komunikatów z głośników.

W 2015 roku wprowadzono także oczekiwane przez pasażerówudogodnienie na wszystkich krakowskich przystankach. Zostały tam umieszczonerozkłady jazdy z powiększoną czcionką godzin odjazdów. Dzięki temu osobystarsze i niedowidzące mogą łatwiej sprawdzić czas odjazdu poszczególnychlinii.