Motorniczy zamiast Robin Hooda

infotrans
25.01.2017 17:05

Praski dworzec główny, popularny „hlavák”, wydaje się być korzystnie usytuowany w tkance miejskiej Pragi. Do faktycznego centrum stolicy, czyli Václavského náměstí, jest zaledwie ok. 800 m na piechotę, dworzec jest też powiązany z linią metra. Jego funkcjonalność obniża jednak brak powiązania z siecią tramwajową, całkowity brak dojścia od strony wschodniej (vinohradské), brak powiązania z Masarykovým nádražím (ruch aglomeracyjny), wreszcie zdewastowana przestrzeń wokół dworca. To ma się jednak zmienić.

Zacznijmy od tej ostatniej niedogodności. Po wyjściu z hlaváka wita nas zaniedbany, zaśmiecony parczek. Oficjalnie to Vrchlického sady, smętna resztówka po Městském velkém parku (na jego dawnym terenie stoi właśnie sam dworzec). W dzikich latach '90 przestępczość była tam tak rozwinięta, że prażacy ze swym zgryźliwym humorem nazwali go „pražský Sherwood”, z tym, że rabowano tam wszystkich jak leci, nie tylko bogatych. Dziś sytuacja jest oczywiście znacznie lepsza, lecz do wizytówki stolicy nadal daleko.

{https://www.youtube.com/watch?v=7mokF1uD34Q }

Pomóc miałby tramwaj. Byłaby to inwestycja, która miałaby na celu także odciążenie jedynej dotychczasowej linii wiążącej Vinohrady z centrum. Instytut Planowania i Rozwoju Stolicy (Institut plánování a rozvoje hlavního města) sporządził w związku z tym kilka wariantów, jak połączyć Vinohrady. Z pięciu opcji najbardziej rekomendowana jest ta, która zakłada prowadzenie tramwajów przez „lasek Sherwood”. Jej główną wadą jest konieczność znacznych nakładów na wzmocnienie (a w praktyce ? budowę od nowa) stropu nad dworcową stacją metra.

W lutym sprawą zajmie się praska rada miejska. Przyjęcie wariantu dworcowego rekomenduje Radzie wiceprymator ds. transportu Petr Dolínek z lewicowej (ČSSD). Głównym dylematem jest to, czy poprowadzić tory dalej na północ wzdłuż dworca w stronę linii na Žižkov, czy też dojść do nie na skos przez park, do Opletalovy ulice.

Oponują jednak Zieloni, z uwagi na kolejne zmniejszenie powierzchni parku. Optują oni za trasowaniem linii po stropie hali dworcowej i blisko torów kolejowych (jest to wykonalne technicznie). ČSSD odpowiada, że poprowadzenie linii przez park oznacza jego kompleksową rewitalizację (na całej powierzchni) i stworzenie reprezentacyjnej przestrzeni adekwatnej do rangi miejsca.