Morawiecki: Centralny Port Lotniczy uczyni z Polski węzeł komunikacyjny
Polska dzięki wybudowaniu Centralnego Portu Lotniczego (CPL)ma szansę być kluczowym węzłem komunikacyjnym dla układu gospodarczego ihandlowego na europejskim kierunku Północ-Południe – powiedział 17 marca wBaden -Baden wicepremier Mateusz Morawiecki.
Wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawieckiprzebywa w niemieckim Baden-Baden na dwudniowych spotkaniach ministrów finansówi prezesów banków centralnych G20, gdzie toczą się rozmowy o najważniejszychkwestiach związanych z finansami i gospodarką światową.
Morawiecki, podczas konferencji prasowej mówił m.in. oplanach związanych z budową Centralnego Portu Lotniczego, którego budowazostała pozytywnie zaopiniowana na ostatnim posiedzeniu Komitetu EkonomicznegoRady Ministrów.
-„Mówiłem w kilku miejscach, kilku ministrom ocentralnym porcie komunikacyjnym. Takim sercu komunikacyjnym Polski, co oczywiście,wzbudziło ogromne zainteresowanie. Polska staje się takim bardzo liczącym sięgraczem Europy Środkowej w szeroko rozumianym znaczeniu tego słowa” -powiedział Morawiecki w Baden-Baden.
Jak dodał, jego zdaniem polskie plany gospodarcze, także tedotyczące rozwoju infrastrukturalnego są „doceniane”.
W ocenie Morawieckiego, CPL jako główny, centralny hubkomunikacyjny między Niemcami a Rosją, byłby na drodze Jedwabnego Szlaku.”Dzisiaj, za pięć lat, za siedem lat jak ten port zacznie powstawać, mamy szansębyć kluczowym węzłem komunikacyjnym dla całego tego układu gospodarczego,handlowego Północ-Południe Europy” – powiedział wicepremier.
W środę na konferencji prasowej w Warszawie Morawieckimówiąc o planach budowy CPL powiedział: „to będzie taki wielkicywilizacyjny projekt dla nas, bijące komunikacyjne serce Polski”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Morawiecki wyjaśnił , że decyzja została podjęta napodstawie wieloletnich analiz. „Te analizy (…) sprowadzają się do tego,że tu, w tym miejscu, między Warszawą a Łodzią powinno być duże lotniskomiędzynarodowe, które ma szanse nie tylko obsługiwać loty nazwijmy to lokalneczy regionalne, ale również być wielkim hubem międzynarodowym” – mówiłMorawiecki.
Według niego, CPL może stać się „współczesnym dużymprojektem infrastrukturalnym, logistycznym, rozwojowym”. Wskazał też, żefinansowanie projektu ma opierać się na inżynierii finansowej, bez środkówbudżetowych lub z bardzo niewielkim udziałem środków budżetowych, żeby zapewnićinwestycji profil komercyjny.
W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mlnpasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 r. będzie to już60 mln osób. (PAP)
„