Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MIR: rozmowy o transporcie między Polską a Litwą

infotrans
09.05.2015 17:14

Realizacja  inwestycji na szlaku drogowym i kolejowym w ramach europejskiego korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Północne – Bałtyk”,  a  także kwestie socjalne w transporcie drogowym to główne tematy  posiedzenia  Podkomisji  ds.  transportu w ramach Polsko-Litewskiej Komisji  Międzyrządowej  ds.  Współpracy  Gospodarczej.  W spotkaniu, które odbyło   się   7   maja   2015  r.  w  Wilnie,  uczestniczyli  wiceminister infrastruktury  i  rozwoju  Sławomir Żałobka oraz wiceminister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Arijandas Šliupas.

?  Polska  i  Litwa aktywnie uczestniczą w procesie tworzenia nowej jakości dla transeuropejskiej sieci transportowej ? powiedział podsekretarz stanu w MIiR  Sławomir  Żałobka.  Jak  dodał, konieczne jest konsekwentne wdrażanie zaplanowanych  projektów infrastrukturalnych w ramach korytarza sieci bazowej TEN-T „Morze Północne – Bałtyk”, które stanowią priorytet Unii Europejskiej. Podkreślił również, że Polsce zależy na współpracy ze stroną litewską przy opracowywaniu i popieraniu wniosków o dofinansowanie inwestycji w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). ?   Naszym   celem   jest,  aby  rozwój  spójnej  sieci  transportowej  był zrównoważony  pod  względem poszczególnych rodzajów transportu i odpowiadał obecnym oraz przyszłym potrzebom wynikającym z prognoz ruchu. Jednocześnie znacząca rola w tym rozwoju przypada infrastrukturze terminali logistycznych. Chcemy, aby ich dogodna lokalizacja kształtowała kompleksową i  konkurencyjną  ofertę  przewozową  dla  operatorów zarówno w transporcie kolejowym, jak i drogowym ? podkreślił wiceminister.

Wiceminister S. Żałobka podczas posiedzenia Podkomisji  ds.  transportu 

Strona polska w bieżącej perspektywie finansowej UE przystąpi do realizacji modernizacji szlaku kolejowego oraz budowy drogowego komponentu korytarza ?Morze  Północne  ?  Bałtyk?  na  odcinku  łączącym  z  Litwą. Obecnie trwa modernizacja I etapu linii kolejowej E75; w przygotowaniu jest kolejny etap, pomiędzy Warszawą a Białymstokiem oraz między Białymstokiem a granicą państwa z Litwą. Jak podkreślił wiceminister Żałobka, ważne jest, aby inwestycje na odcinkach przygranicznych realizowane były równolegle, co pozwoli obu stronom na skuteczne pozyskanie na ten cel niezbędnych środków finansowych z instrumentu CEF i Funduszu Spójności.

Równolegle do kontynuowanej modernizacji szlaku kolejowego trwa budowa szlaku drogowego w ramach korytarza ?Morze  Północne  ?  Bałtyk?. Na całym planowanym odcinku transgranicznym nastąpi budowa po nowym śladzie nowej drogi ekspresowej S61, która połączy Polskę i Litwę.

? Logistyka jest dziś główną siłą napędową usług transportowych. Decyduje o optymalizacji wykorzystania infrastruktury transportowej i kalkulacji zaplanowanych i zrealizowanych inwestycji w infrastrukturę transportową ? podkreślił wiceminister Sławomir Żałobka. Podczas pobytu na Litwie polska delegacja  wizytowała nowy terminal intermodalny w Kownie, gdzie zapoznała się z jego wyposażeniem i możliwościami przeładunkowymi. Wiceminister Żałobka zaznaczył, że obiekt ten z pewnością będzie miał wpływ na kształtowanie potoków ruchu na polskim odcinku szlaku kolejowego korytarza ?Morze  Północne  ?  Bałtyk?.

Wiceminister S. Żałobka podczas wizytacji terminalu intermodalnego w Kownie

W  latach 2014-2020 Polska będzie realizowała projekty finansowane z Funduszu Spójności i instrumentu CEF, których celem jest rozbudowa i modernizacja bazy logistycznej. W ramach Programu Infrastruktura i Środowisko Polska zrealizuje przedsięwzięcia dotyczące modernizacji i rozbudowy terminali  intermodalnych ? dotyczy to 21 obiektów położonych na sieci TEN-T.

Wiceministrowie dyskutowali również na temat kwestii socjalnych w transporcie drogowym. Obie strony prezentują w  tym zakresie zbieżne stanowisko, zgodnie z którym działania protekcjonistyczne na europejskim rynku przewozów międzynarodowych, podejmowane w ostatnim okresie przez niektóre państwa  członkowskie, utrudniają  osiągnięcie  celów  polityki transportowej  UE.  Ograniczanie  wolnego  rynku transportu drogowego, przy jednoczesnym  wprowadzaniu  takiej  liberalizacji  w  pozostałych  branżach transportu lądowego, jest nieuzasadnione i szkodliwe  dla  zachowania integralności   rynku   wewnętrznego   UE, co  będzie  skutkowało  spadkiem konkurencyjności gospodarki UE wobec państw trzecich.

Wiceministrowie Sławomir Żałobka oraz Arijandas Šliupas spotkali się również z koordynatorem Europejskiego Korytarza Sieci Bazowej TEN-T ?Morze Północne – Bałtyk? Catherine Trautmann.  Podczas spotkania rozmawiano o planach dotyczących realizacji korytarza „Morze Północne ? Bałtyk”.