Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Ministerstwo tłumaczy zmiany na liście projektów kluczowych POIiŚ

infotrans
16.02.2009 22:13
O styczniowej aktualizacji listy projektów indywidualnych do Programów: Infrastruktura i Środowisko pisaliśmy już w TransInfo.pl na stronie (http://transinfo.pl/text.php?id=22590). Przypomnijmy, że na wniosek Ministra Infrastruktury z listy dla sektora transportu usunięto projekt modernizacji Dworca Warszawa Centralna. Ponadto projekt pt. „Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu – Etap II’ został przeniesiony na listę rezerwową. Natomiast na podstawowej liście transportowej POIiŚ pojawiło się 10 nowych projektów z zakresu komunikacji pasażerskiej. O przyczynach tych zmian rozmawialiśmy z Piotrem Pastuszakiem z Biura Informacji i Promocji Ministerstwa Infrastruktury. Oto zapis tej rozmowy:
TransInfo.pl: Jakie były dokładnie przyczyny usunięcia z listy projektu 'Modernizacja Dworca Warszawa Centralna’?
Piotr Pastuszak, Biuro Informacji i Promocji Ministerstwo Infrastruktury: Projekt „Modernizacja dworca Warszawa Centralna, etap I”został usunięty z Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na wniosek beneficjenta projektu. Projekt będzie realizowany przez PKP S.A. ze środków krajowych. Uzgodniono, iż w miejsce usuniętego projektu na liście zostanie umieszczony projekt zakładający przebudowę kompleksu dworcowego Gdynia Główna.
TransInfo.pl: Jakie były powody przesunięcia projektu 'Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu – Etap II’ na listę rezerwową? Kto o tym zadecydował i dlaczego?
Przeniesienie projektu „Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu –Etap II”na listę rezerwową jest wynikiem ustaleń pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury a Beneficjentem, które podjęte zostały podczas prac nad aktualizacją Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Uzgodniono, że uzasadnione będzie przeniesienie projektu „Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu –Etap II”na listę rezerwową, a uwolnione w ten sposób środki dotychczas zarezerwowane na jego dofinansowanie, zostaną przesunięte do I etapu projektu. Powodem zmiany był niski poziom współfinansowania projektu „Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu –Etap II”. Przyjęte rozwiązanie jest lepiej dostosowane do możliwości miasta, przy niezmienionej ogólnej kwocie wsparcia unijnego.
TransInfo.pl: Co dokładnie oznacza przesunięcie projektu na listę rezerwową POiIŚ? Rozumiem, że projekty z tej listy wchodzą do realizacji tylko w przypadku niewykorzystania puli środków przeznaczonych dla projektów z listy podstawowej, tak? Jaka w takim razie jest pula środków przeznaczona na dofinansowanie projektów z Działania 7.3 Transport miejski w obszarach metropolitalnych?
Zgodnie z Wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie jednolitego systemu zarządzania i monitorowania projektów indywidualnych, zgodnych z art. 28 ust 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z beneficjentami projektów rezerwowych podpisywane są pre-umowy tak jak dla projektów podstawowych. Podpisanie umowy o dofinansowanie z beneficjentem projektu rezerwowego możliwe jest w przypadku jednoczesnego uwolnienia środków działania/priorytetu w wyniku oszczędności lub rezygnacji z projektu podstawowego, pełnego zrealizowania przez beneficjenta postanowień pre-umowy oraz uzyskania przez projekt pozytywnej oceny w zakresie spełnienia kryteriów ustalonych przez komitet monitorujący.
W pierwszej kolejności przeznaczone do współfinansowania są projekty znajdujące się na liście podstawowej. Alokacja z Funduszu Spójności na Działanie 7.3 wynosi 2 014,04 mln EUR.
TransInfo.pl: Jak wygląda kwestia podpisywania pre-umów w ramach Działania 7.3 POIiŚ? Ile zostało podpisanych i do kiedy jest wyznaczony termin?
W ramach Działania 7.3. „Rozwój miejski w obszarach metropolitalnych”planowane jest podpisanie 17 pre-umów dla projektów zamieszczonych na poprzednio obowiązującej Liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dotychczas podpisano 12 pre-umów, a pozostałe 5 planuje się podpisać zgodnie z przyjętym harmonogramem tj. do 13 lutego br. Pre-umowy dla nowych projektów, umieszczonych podczas styczniowej aktualizacji listy, zostaną podpisane w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia ogłoszenia listy projektów indywidualnych.
TransInfo.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.