Mikołów z nowym węzłem przesiadkowym
Kosztem ponad 21 mlnzł w miejscu obecnego dworca autobusowego w Mikołowie powstanie węzełprzesiadkowy, umożliwiający podróżnym dogodną przesiadkę z samochodów czyrowerów na pociąg lub autobus.
Dofinansowana z unijnych środków inwestycja będzie gotowa do2020 roku.
„Zasadniczą płynącą z tej inwestycji korzyścią dlamieszkańców jest stworzenie dogodnej alternatywy w przemieszczaniu się zMikołowa do innych miast. Efektem, który uzyskamy dodatkowo, będzie poprawajakości powietrza. Warto też podkreślić, że inwestycja uzyskała najwyższe w ciąguostatnich czterech lat unijne dofinansowanie, ponad 13 mln zł” –powiedział w środę wiceburmistrz Mikołowa Mateusz Handel.
Budowa centrum przesiadkowego to obecnie największainwestycja w tym ok. 40-tysięcznym mieście, którego władze przeznaczyły w tymroku na inwestycje ponad 35 mln zł. Przedsięwzięcie zostało podzielone na trzyetapy. Pierwszy już się rozpoczął i polega na budowie nowego łącznika drogowegopomiędzy ulicami Kolejową i Waryńskiego, co pozwoli rozładować wzmożony ruch naul. Prusa, gdzie często tworzą się korki.
Wzdłuż nowej ulicy powstaną chodniki dla pieszych,oświetlenie uliczne i kanalizacja deszczowa. Do węzła przesiadkowego będzie teżwiodła ścieżka rowerowa, ponadto powstanie parking na ponad 200 samochodów. Wdrugim etapie powstanie nowy dworzec autobusowy, złożony z pięciu zadaszonychperonów. Park obok obecnego dworca zostanie odrestaurowany, a teren wokółzagospodarowany. Węzeł będzie zlokalizowany tam, gdzie dziś znajduje siędworzec autobusowy, choć nowe perony zostaną o kilkanaście metrów przesunięte zpowodu przebudowy układu drogowego w tym rejonie.
W trzecim etapie – w 2020 r. – nastąpi modernizacja dróg wokolicach dworca – istniejące rondo u zbiegu ulic Prusa i Miarki zostanieprzesunięte i powiększone, tworząc tzw. dwupasmowe rondo turbinowe. Dodatkoweronda planowane są w miejscach istniejących wysepek na skrzyżowaniachpobliskich ulic. Efektem ma być odkorkowanie centrum miasta i upłynnienieruchu, a tym samym ograniczenie emisji spalin – podstawowej przyczyny powstawaniasmogu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Samorządowcy podkreślają, że węzeł przesiadkowy połączytransport prywatny z publicznym – będzie tu można przesiąść się z roweru,motocykla, samochodu czy autobusu na pociąg i kontynuować podróż. Na tereniecentrum przesiadkowego znajdzie się infrastruktura obsługi podróżnych, miejscapostojowe, przystanki komunikacyjne, punkty sprzedaży biletów czy systemyinformacyjne dla pasażerów.
Wiceburmistrz Mikołowa jest przekonany, że dzięki węzłowiprzesiadkowemu podróżowanie po metropolii stanie się dla mieszkańców miastawygodniejsze. Jako przykład wskazał np. wyjazd z Mikołowa do popularnegocentrum handlowego, zlokalizowanego tuż przy katowickim dworcu kolejowym.
„Kiedy wybieramy się np. na zakupy do GaleriiKatowickiej, upłynie kilka minut zanim znajdziemy tam miejsce parkingowe.Jeszcze gorzej jest z wyjazdem z parkingu – często tworzą się długie korki ibywa, że upłynie 20 minut zanim parking opuścimy. To dokładnie tyle, ile trwapodróż pociągiem z Mikołowa do Katowic. Zatem wygodniej w takiej sytuacjibyłoby dojechać samochodem do węzła przesiadkowego w Mikołowie, tu zaparkować,wsiąść w pociąg i wysiąść w galerii” – tłumaczył wiceburmistrz MateuszHandel.
„