Miejscy przewoźnicy nie garną się do kampanii Rzecznika Praw Dziecka
Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak jeszcze raz zaapelował do włodarzy miast: promujmy dziecięcy telefon zaufania.
Kilka samorządów przyłączyło się do tej inicjatywy – jak Wrocław, Toruń, Łódź – jednak cześć nie ma … zaufania do RPD. Przykładowo Kraków zaproponował rzecznikowi wykupienie komercyjnej reklamy.
Wrocław, Toruń, Łódź
Jak wyjaśnił Mikołaj Pawlak – dzieje się to niezależnie od sympatii i antypatii politycznych prezentowanych przez lokalnych włodarzy.
-"Po Wrocławiu jeździ tramwaj oklejony plakatami popularyzującymi nasz telefon zaufania – a to bardzo ważne, bo dzieci jeżdżą do szkoły komunikacją miejską, widzą codziennie ten numer telefonu, i może w chwili kryzysu zadzwonią, zamiast zrobić sobie krzywdę" - powiedział.
Dodał, że wrocławski tramwaj promujący kampanię jeździ po mieście już drugi rok, a "to są dziesiątki tysięcy dzieci, które zapamiętały ten numer". Kolejnym miastem jest Toruń, po którym jeździ oplakatowany autobus.
"Chciałbym też podziękować prezydent Łodzi Hannie Zdanowskiej, bo także w tym mieście trwa właśnie oklejanie tramwaju" – powiedział RPD.
Inne miasta
-"Inne miasta także dostały ode mnie propozycję włączenia się do tej ratującej życie dzieci kampanii społecznej. Warszawa jeszcze nie odpowiedziała, Gdańsk także nie, natomiast Kraków zaproponował nam wykupienie komercyjnej reklamy" – podkreślił Mikołaj Pawlak, dodając, że ma nadzieję przekonać prezydenta Jacka Majchrowskiego, iż należy, dla dobra dzieci, działać wspólnymi siłami.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak zaznaczył, Rzecznik Praw Dziecka jest centralną instytucją państwa chroniącą dzieci, jednak stara się współpracować ze wszystkimi, także samorządami, które mogą go w tym wesprzeć. Powiedział, że zaimponowała mu prezydent Łodzi, która - choć jest z "odległego politycznego środowiska" – na prośbę, żeby przyłączyła się do kampanii promującej telefon zaufania RPD, odpowiedziała od razu i krótko: "robimy, dzieci nie mają barw politycznych".
-"Apeluję do lokalnych włodarzy, żeby wzięli przykład z Łodzi, Torunia i Wrocławia, żeby zamiast mówić, jak jest źle, zrobili coś dobrego dla dzieci" – powiedział RPD. "Każde wsparcie jest potrzebne, a pojazdy komunikacji miejskiej są doskonałym nośnikiem dla takiej społecznej kampanii" – dodał.
800 12 12 12
RPD rozpoczął kampanię społeczną, która ma popularyzować dziecięcy telefon zaufania – 800 12 12 12. Jak powiedział PAP: "telefon powinien dotrzeć do wszystkich dzieci w Polsce", bo wprawdzie we wszystkich 20 tys. polskich szkół jest wywieszony numer telefonu zaufania, ale to wciąż niewystarczające informacje.
W tym roku rzecznik uznał, że "musi publicznie podnieść alarm", bo "w styczniu było już 15 prób samobójczych zakończonych zgonem. "Do 9 lutego specjaliści naszego telefonu zaufania pomogli ponad 70 dzieciom, które do nas zadzwoniły z zamiarem pozbawienia się życia. Udało się nam je powstrzymać także dzięki doskonałej współpracy z wydziałem bezpieczeństwa KGP i innymi służbami. Ale te 70 prób jest tragiczną liczbą, czarnym rekordem: w ubiegłym roku tyle sygnałów o próbach samobójczych spływało do nas przez sześć miesięcy" - zaznaczył.