MIB: Pojawi się plan budowy dróg krajowych

infotrans
28.02.2016 20:15

Za kilka tygodni ministerstwo infrastruktury i budownictwama przedstawić wstępne wyniki prac nad optymalizacją budowy dróg krajowych iautostrad w Polsce oraz informację o dofinansowaniu Krajowego FunduszuDrogowego – poinformował wiceminister Jerzy Szmit.

W miniony piątek po raz pierwszy obradował powołany w tymministerstwie zespół, który – jak powiedział Szmit – zajmuje się ocenątechnologii, ale też prawa związanego z całym procesem budowy dróg w kraju, wramach Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023.

„Myślę, że na koniec marca, raczej na początkukwietnia, będziemy mogli już pokazać propozycje. To będą propozycje ustawowe,propozycje zmiany rozporządzeń, propozycje zmiany norm wykonawczych” -powiedział Szmit PAP w sobotę w Łomży (Podlaskie), gdzie brał udział wwyjazdowym posiedzeniu klubu parlamentarnego PiS.

Dodał, że w tym samym czasie będzie przedstawiona informacjao możliwościach dofinansowania Krajowego Funduszu Drogowego. Z tego funduszufinansowane są głównie inwestycje na drogach krajowych w Polsce. „Nie takszybko” – odpowiedział pytany, czy również wtedy będzie ogłoszona nowalista inwestycji, które będą w programie budowy dróg.

Wiceminister dodał, że chodzi o to, by przed podejmowaniemdecyzji o budowie dróg, móc ocenić, ile naprawdę będzie to kosztować.”Wszyscy eksperci to podkreślają, wszyscy się zgadzają, branża zgadza się,że my w Polsce budujemy za drogo, jeśli chodzi o budownictwo drogowe? ?powiedział Szmit.

Jedną z propozycji w ramach optymalizacji kosztów ma być np.- jak to określił – katalog budownictwa mostowego. Wyjaśnił, że chodzi owypracowanie uniwersalnych, powtarzalnych projektów do realizacji, bo torozwiązania tańsze.

„Dzisiaj jest taka sytuacja, że każdy most projektowanyna przebiegu drogi ekspresowej czy autostrady jest projektowany na nowo,indywidualnie. Chcemy wprowadzić typowe projekty, tak jak w budownictwiejednorodzinnym. Jest katalog projektów, to szalenie uprości budownictwo, to teżprzyspieszy budowanie” – powiedział Szmit.

Dodał, że rozważenia wymaga też kwestia, czy zostawiać przybudowie dróg, tzw. trzeci wolny pas, bo podraża to koszty inwestycji. „Teżpadła taka propozycja i będziemy to rozważać, czy rzeczywiście trzeba zostawiaćtrzeci, rezerwowy pas w sytuacji, gdy – powiedzmy – na przestrzeni 30 latraczej prognoza ruchu nie wskazuje, że będzie taka potrzeba” – dodał.

Ograniczenia kosztów mają też być związane z budową np.ekranów akustycznych czy przejść dla zwierząt.

Klub PiS przyjął w Łomży stanowisko ws. przyspieszenia pracnad kluczową w Podlaskiem drogą – trasą S61 Via Baltica. Trwają przygotowaniado budowy. Szmit powiedział PAP, że na razie zapewnione jest finansowanie tejdrogi na odcinku od granicy państwa z Litwą do Szczuczyna.

„Musimy na nowo zbilansować cały program budowy drógkrajowych, pozostawiony przez poprzedników. Zakładał, że koszt całego programuto 207 mld zł, a po tej stronie finansowania jest 107 mld zł” – powiedziałSzmit.

Zapewniał, że zarówno trasa S61 jak i planowana droga S19 napodlaskim odcinku (z Białegostoku w stronę Lublina) – jak to ujął – „niesą zagrożone”, bo są ważne z punktu widzenia spójności komunikacyjnejkraju. Przyznał, że w kwestii S19, zaawansowanie prac przygotowawczych,środowiskowych, zwłaszcza na odcinku Białystok-Lublin, jest małe, a prace te są?trudne?.

Po posiedzeniu klubu Szmit powiedział dziennikarzom, że w2016 r. ruszy program likwidacji na drogach miejsc niebezpiecznych.Remontowanych będzie kilkadziesiąt takich miejsc, modernizowane też będą drogipowiatowe w ramach wcześniej przyjętych programów. „To wszystko madoprowadzić do tego, że obszar polski północno-wschodniej, Łomży, Podlasia,przestanie być obszarem wykluczonym komunikacyjnie. To naprawdę jest możliwe,jeżeli będziemy konsekwentnie realizowali nasz program, a będziemy gorealizowali” – dodał. (PAP)

Mazowsze: Metro i linie tramwajowe w KT

Woj. mazowieckie chce 39 nowych inwestycji w KontrakcieTerytorialnym

2016-02-28 09:25:06

Samorząd woj. mazowieckiego chce renegocjować KontraktTerytorialny i wpisać do niego 39 nowych projektów, w tym m.in. energetycznych,środowiskowych i transportowych, na łączną kwotę ok. 4 mld zł – poinformowałPAP dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego Piotr Brzeski.

Budowa 11 stacji metra, obwodnicy śródmiejskiej, nowychodcinków dróg S7, S8, linii kolejowych, sieci tramwajowych, ElektrociepłowniPruszków to m.in. inwestycje, które znalazły się w podpisanym pod koniec 2014r. Kontrakcie Terytorialnym dla woj. mazowieckiego. Projekty uwzględnione wdokumencie szacowano na ponad 49 mld zł.

„Zarząd Województwa Mazowieckiego zwrócił się doMinisterstwa Rozwoju o renegocjację Kontraktu Terytorialnego dla województwamazowieckiego z 39 projektami z obszaru energetyka, środowisko, społeczeństwo,kultura, transport oraz badań i rozwoju, na łączną kwotę około 4 mld zł” -podkreślił dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie.

„Przeglądamy źródła finansowania poszczególnychprzedsięwzięć w Kontrakcie Terytorialnym, ale również możliwości finansowewojewództwa dotyczące wkładu własnego dla inwestycji wskazanych w kontrakcie, arealizowanych z regionalnych programów operacyjnych” – zaznaczył.

Dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnegozauważył, że dla samorządu Kontrakt Terytorialny to inwestycje priorytetowe dlarozwoju regionu. „Strona rządowa ma listę przedsięwzięć krajowych, ale dokońca nie jest przekonana, które są kluczowe dla poszczególnych regionów.Niezbędny jest ponowny przegląd planowanych projektów, ponieważ potrzeby sądużo większe niż możliwości finansowe” – ocenił.

„Chcemy, by kluczowe inwestycje dla Mazowsza byłyfinansowane z funduszy unijnych, zarządzanych przez Ministerstwo Rozwoju, czyliprogramów operacyjnych” – dodał.

Brzeski zwrócił uwagę, że wpisane do KontraktuTerytorialnego inwestycje są często ponadregionalne, realizowane na stykuwojewództw. Są one wówczas – podkreślił – finansowane przez stronę rządową. Jakmówił, dobrym tego przykładem są linie kolejowe.

Wpisane do kontraktu inwestycje są teraz przygotowywane odstrony „operacyjnej”. „Sprawdzamy, na ile postępują prace wdanym projekcie. Jeśli nie ma szans na ich sfinansowanie z funduszy unijnych wramach obecnej perspektywy finansowej, to zachodzi konieczność renegocjacjiKontraktu” – zaznaczył.

Brzeski wyjaśnił, że w obecnej unijnej perspektywiefinansowej kładzie się nacisk na inwestycje zintegrowane. Chodzi o wspólneprojekty miast wojewódzkich i przylegających do nich gmin z pieniędzy UE, m.in.dotyczące budowy dróg, transportu publicznego, edukacji i zdrowia. Pytany, czypotrzebna jest zmiana formuły Kontraktów, ocenił, że „rozmowy na ten tematbędzie można rozpocząć dopiero po pierwszych doświadczeniach z realizacjiKontraktów w obecnej perspektywie finansowej”.

Kontrakty Terytorialne to umowy zawierane pomiędzy rządem asamorządem województwa ws. finansowania kluczowych inwestycji w regionach wlatach 2014-2020. Są one współfinansowane z pieniędzy unijnych oraz środkówkrajowych. Kontrakt jest dokumentem otwartym, a to umożliwia wprowadzanie w nimzmian. (PAP)

dol/ jzi/