MIB: dobre praktyki dostępności w infrastrukturze

infotrans
05.12.2016 15:38

5 grudnia 2016 r. na Politechnice Warszawskiej MIB, fundacjaIntegracja i Wydział Budownictwa PW zorganizowały konferencję”Infrastruktura dostępna”.

Jej celem było uwrażliwienie publicznychzamawiających na problematykę projektowania uniwersalnego. Wydarzenia nawiązujedo Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych, obchodzonego corocznie 3grudnia, ustanowionego przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1992 r.

– Powinniśmy się starać, by środki finansowe, które sąprzeznaczone na rozwój, budowę, przebudowę i powstawanie nowych inwestycji,uwzględniały również wymogi dostępności dla każdego – mówił prezes fundacjiIntegracja Piotr Pawłowski.

Wiceminister Żuchowski zadeklarował, że MIB zależy nakomplementarnym traktowaniu prawnych wymogów dostępności i zaleceń specjalistówod projektowania uniwersalnego. Dlatego też konferencja została zorganizowanana uczelni, gdzie młodzi projektanci będą mogli poznać najlepsze wzorce. MIB maprzygotować poradnik – kodeks dobrych praktyk, gdzie zostaną przedstawionenajlepsze rozwiązania projektowe, także w formie graficznej.

– Chcemy mówić o dostępności przestrzeni oraz przewozów.Chcemy zwrócić uwagę na to, co jest w infrastrukturze dla ludzi najważniejsze,żebyśmy wszyscy mogli się poczuć jej równoprawnymi użytkownikami – zauważył T.Żuchowski.

Zagadnienie dostępności infrastruktury i projektowaniauniwersalnego jest dla MIB bardzo istotne, dlatego podejmowane są zarównodziałania o charakterze legislacyjnym, jak i pozalegislacyjnym. Przykłademtakich działań jest m.in. rozpoczęcie prac nad stworzeniem wytycznych wzakresie dostępności infrastruktury, których odbiorcami będą zarównoprojektanci, jak i osoby odpowiedzialne za przygotowywanie zamówień publicznychw zakresie infrastruktury („publiczni zamawiający”).

Podczas konferencji prezentowano m.in. praktykę stosowaniaprzepisów w zakresie dostępności dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Jednym zprzykładów jest ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, któradaje upoważnienie dla gmin do wprowadzania zakazów dotyczących ogrodzeń, wdrodze uchwał, będących aktami prawa miejscowego. Takie ograniczeniaprzyczyniają się do usprawnienia systemu komunikacyjnego i w wielu przypadkachznacząco skracają niezbędny do pokonania dystans i drogi dojścia pomiędzyposzczególnymi obiektami.

Uczestnicy omawiali skuteczność ostatnio zrealizowanychzmian legislacyjnych, w tym wprowadzonych ustawą o rewitalizacji. Wprowadziłaona obowiązek dla samorządów prowadzących proces rewitalizacji stosowania zasadprojektowania uniwersalnego (dostępnego dla osób o ograniczonej mobilności).Podczas spotkania mówiono także o dostępności w środkach transportu drogowego,lotniczego i kolejowego.