Metropolia to też wspólny transport
Przed planowaną na 29sierpnia pierwszą sesją zgromadzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii(GZM) folder informujący o niej mieszkańców przygotował Górnośląski ZwiązekMetropolitalny, który jeszcze do końca roku będzie zrzeszał największe miastaregionu.
Już wcześniej ta istniejąca od ponad dekady organizacja,którą zastąpi nowa metropolia, przygotowała krótki film pod tytułem „MamyMetropolię. Co to oznacza dla Ciebie?”. Teraz, w nowym folderze, Związekm.in. zamieścił podstawowe dane o nowej GZM, wymienił ustawowe zadania tejorganizacji, a także wskazał płynące z niej korzyści. Wskazuje przy tym napostulaty, których dotąd w regionie nie udało się w pełni zrealizować.
Odnosząc się do ustawowych zadań związanych z publicznymtransportem zbiorowym i zrównoważoną mobilnością wskazano, że „dobrzezorganizowany transport to nie tylko jeden bilet na pociąg, autobus i tramwaj,szybka i tania komunikacja, pozwalająca na sprawne dotarcie do pracy, szkoły,na zakupy, do kina”. „To także rozwój infrastruktury rowerowej i nowoczesnakolej” – podkreślono.
Opisując zadania związane z polityką kształtowaniem ładuprzestrzennego wyjaśniono, że chodzi o „planowanie na rzecz zrównoważonego rozwojumetropolii, działania rewitalizacyjne, dbałość o estetykę przestrzenipublicznej, współpracę na rzecz rozwoju systemów komunikacji, w tym trasrowerowych”.
W zakresie promocji folder wymienia cele związane z”upowszechnianiem w kraju i za granicą wszelkich walorów metropolii –gospodarczych, kulturalnych, turystycznych, przyrodniczych, przyciąganieturystów, inwestorów, studentów i potencjalnych mieszkańców”.
Hasło rozwoju społeczno-gospodarczego Górnośląski ZwiązekMetropolitalny rozwija w „kompleksowe i wszechstronne działania na rzeczpoprawy jakości życia w metropolii oraz inne zadania zlecane przez gminy uznaneza ważne dla wspólnego dobra”.
Autorzy folderu przekonują, że „razem można lepiej i taniej,a duży może więcej”, że „związek metropolitalny to sposób, by wspólnie zrobićto, co niemożliwe w pojedynkę”, że „wspólne działanie gmin w strukturachmetropolitalnych powinno przynosić wielostronne korzyści”, a także żerealizację zadań zawsze będzie poprzedzać identyfikacja potrzeb.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Mając mapę całości – zarówno zasobów, jak i deficytów,będzie można wspólnie decydować o rozmieszczeniu poszczególnych funkcji, owdrożeniu konkretnych rozwiązań, o usytuowaniu inwestycji” – wskazano. Jakpodkreślono „to poszczególne gminy będą decydować, które rozwiązania,proponowane przez związek, będą dla nich dogodne i w jakim zakresie, które zzadań zechcą przerzucić na poziom metropolitalny, a które zachować”.
Przed zaplanowaną na 29 sierpnia pierwszą sesją zgromadzeniaGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, swoich kandydatów do jej zarząduuzgodniły dwa z pięciu podregionów metropolii. Na 28 sierpnia planowane sąkolejne konsultacje w tej sprawie. Jeżeli nie przyniosą skutku, do czasu wyboruzarządu jego kompetencje będzie miał nadal prezydent Katowic.
Górnośląski Związek Metropolitalny powstał w 2007 r. jakoforma dobrowolnej współpracy miast na prawach powiatu tworzących konurbacjękatowicką (pod późniejszym wspólnym szyldem Metropolia Silesia). Powołanie GZMmiało służyć przede wszystkim wspólnej realizacji projektów o zasięgumetropolitalnym, wobec braku ustawy aglomeracyjnej.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów ws. utworzenia wwoj. śląskim związku metropolitalnego pod nazwą Górnośląsko-ZagłębiowskaMetropolia, powstał on 1 lipca 2017 r., a zacznie działać od 1 stycznia 2018 r.Organizacja – mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu – zrzeszy41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, o łącznej powierzchni 2553 kmkw., zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób.
„