Metropolia formalnie przejmuje komunikację
Projektami uchwałzmierzającymi do przejęcia organizacji komunikacji miejskiej na terenieGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz wykonywania przez nią przewozów naczęści obszarów przylegających – ma zająć się w czwartek zgromadzenie GZM.
Działająca od 1 stycznia br. Metropolia, która – na mocyspecjalnej ustawy – zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego,utworzyła już Zarząd Transportu Metropolitalnego, który docelowo przejmie najej terenie funkcję organizatora komunikacji – od dotychczasowychorganizatorów.
Obecnie, poza nowym ZTM, funkcjonuje ich w Metropoliiczterech: Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego(KZK GOP), Międzygminny Związek Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach(MZKP), Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach (MZK), a także – odrębnie – gminaRudziniec.
Jak wynika z rozesłanego we wtorek przez rzeczniczkę GZMKamilę Rożnowską programu czwartkowego zgromadzenia Metropolii, w jegoprogramie umieszczono m.in. projekty uchwał zakładające przejęcie przez GZMzadań organizowania publicznego transportu zbiorowego w gminnych przewozachpasażerskich od KZK GOP i MZKP oraz zawarcie z tymi podmiotami stosownychporozumień.
W przypadku KZK GOP projekt zakłada przejęcie przez GZM nietylko organizowania komunikacji, ale też prowadzenia i rozwoju elektronicznychusług publicznych (chodzi przede wszystkim o koordynowany dotąd przez KZK GOPprojekt Śląskiej Karty Usług Publicznych).
W przypadku KZK GOP, MZKP (gminy w obrębie GZM) i Rudzińcaprojekty uchwał zakładają przejęcie organizowania komunikacji przez Metropolięod 1 stycznia 2019 r. Dla gmin wchodzących w skład porozumienia tyskiego(wyszczególnionych w projekcie zamiast MZK) nie określono tego terminu; wprzypadku tej części Metropolii zarząd GZM ma też zawierać porozumienia zgminami zamiast MZK.
Osobne projekty zakładają zawarcie przez Metropolięporozumień ws. wykonywania przewozów z gminami spoza niej, które m.in. zlecałyje dotąd działającym w obrębie GZM organizatorom. Chodzi o gminy: Krupski Młyn,Miasteczko Śląskie, Toszek, Tworóg i Wielowieś (w obrębie MZKP) oraz Miedźna,Ornontowice, Oświęcim (miasto i gmina), a także Pszczyna – również bez terminu.
W uzasadnieniu do projektu uchwały dotyczącej KZK GOPnapisano, że uchwała o zgromadzeniu Metropolii ws. wyrażenia zgody naporozumienie z tym organizatorem jest pierwszym krokiem formalno-prawnym dopodjęcia przez GZM organizacji komunikacji. Wskazane porozumienie określi m.in.sposób finansowania zadań, zawierania umów o świadczenie usług oraz sprawymajątkowe.
Po zawarciu takiego porozumienia, kolejnym krokiem formalnymmają być: podjęcie uchwały zgromadzenia GZM o zgodzie na przejęcie wszelkichpraw i zobowiązań KZK GOP i podjęcie uchwały zgromadzenia KZK GOP ws.przekazania wszelkich praw i zobowiązań Metropolii. Podobny mechanizm ma byćstosowany dla pozostałych organizatorów (organizacji i gmin).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zgodnie z dotychczasowymi intencjami ZTM przejmie wszystkieumowy, decyzje, zgody, wierzytelności, zobowiązania obecnych organizatorów.Zapewniona zostanie zatem m.in. także ciągłość dotychczasowych umów przewoźnikówz obecnymi organizatorami.
Inny przygotowany na czwartek projekt uchwały zgromadzeniaMetropolii dotyczy zawarcia przez nią porozumienia z KZK GOP ws. powierzeniatej organizacji realizacji i obsługi komunikacji autobusowej do lotniskaKatowice. Z końcem kwietnia zarząd Metropolii przyjął uchwałę dot. organizacjitakich połączeń. Określono w niej m.in. projekt przebiegu trzech linii, którepołączą miasta GZM z lotniskiem (prawdopodobnie od września br.).
Jeszcze inne projekty uchwał na czwartkowe zgromadzeniedotyczą finansowania przez GZM wprowadzonej w styczniu br. bezpłatnejkomunikacji w dni smogowe (w formie pomocy finansowej dla organizatorów),podobnego finansowania obowiązującej już darmowej komunikacji dla dzieci imłodzieży do 16 lat, a także przekazania gminom środków na pokrycie kosztówprac nad metropolitalnym studium transportowym.
Utworzenie ustawowego związku wykonującego część zadańpublicznych samorządy przylegających do siebie miast konurbacji katowickiejpostulowały od lat, m.in. w związku z problemami z integracją komunikacjipublicznej. Od stycznia br. w metropolii obowiązują już m.in. wspólny cennikbiletów jednorazowych komunikacji miejskiej (zamiast taryf trzechdotychczasowych organizatorów) i bezpłatne przejazdy do 16. roku życia. Od 1kwietnia br. zaczął obowiązywać wspólny cennik biletów okresowych.
Do metropolitalnej sieci komunikacyjnej w przyszłości mazostać włączona także kolej.
„