Metropolia działa. Sporo inwestycji komunikacyjnych
W ramachZintegrowanych Inwestycji Terytorialnych metropolii warszawskiej, samorządypodpisały umowy na dofinansowanie unijne na ponad 550 mln zł. Za te pieniądzepowstają m.in. drogi rowerowe i parkingi P+R.
Dotychczas udało namsię podpisać umowy o dofinansowanie na 79 projektów na ponad 550 mln zł.Projekty są realizowane indywidualnie przez gminy, w partnerstwie gmin, wpartnerstwie z Warszawą, a także przez prężnie działające na obszarzemetropolii organizacje pozarządowe i przedsiębiorców prywatnych – mówiRenata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy. Wszystko jest spiętejedną klamrą – porozumieniem 40 gmin podpisanym w lutym 2014 roku oraz wspólnąstrategią inwestycyjną.
Udało się osiągnąćcoś, czego do tej pory nie było, czyli unikalne porozumienie Warszawy i 39gmin, które jest dedykowane realizacji bardzo konkretnych projektów. ParkingiParkuj i Jedź, trasy rowerowe czy kwestie dotyczące edukacji to priorytetowekierunki rozwoju ważne z punktu widzenia całej metropolii – mówi MariuszFrankowski, radny m.st. Warszawy.
Inwestycje Warszawy i podwarszawskich gmin realizowane sąm.in. dzięki funduszom europejskim o wartości ponad 700 mln zł z RegionalnegoProgramu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 w ramachinstrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Ta specjalna pulaunijnych pieniędzy pomaga samorządom metropolii warszawskiej w kształtowaniuważnych dla mieszkańców aspektów życia, takich jak transport publiczny,edukacja czy rozwój gospodarczy. Fundusze te umożliwiają także ściślejsząwspółpracę Warszawy i gmin aglomeracji maksymalnie wykorzystującą ich potencjałi atuty.
Warszawa poszerza terytorialnie oraz pogłębia merytoryczniewspółpracę z gminami obszaru metropolitalnego. Od 1 stycznia 2018 r. nastąpiłpodział województwa mazowieckiego na 2 jednostki statystyczne poziomu NUTS2.Wydzielono NUTS „warszawski stołeczny” w skład którego weszło 70 gmin – m.st.Warszawa wraz z 9 okołowarszawskimi powiatami (grodziskim, legionowskim,mińskim, nowodworskim, otwockim, piaseczyńskim, pruszkowskim, warszawskimzachodnim oraz wołomińskim). Wewnętrzne zróżnicowanie metropolii warszawskiejnie stanowi bariery dla solidarnego i efektywnego zarządzania tym obszarem,tworzy natomiast jego ważny zasób. Drogowskazem do dalszych wspólnychaktywności metropolitalnych będzie opracowany przez samorządy Plan działaństrategicznych dla metropolii warszawskiej – Przewodnik strategiczny 2.0wskazujący potrzeby rozwojowe metropolii na najbliższe lata. Główne hasłoprzewodnika strategicznego to: Metropolia w równowadze.
Komunikacja miejska
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Współpraca metropolitalna to „wspólny bilet” czyli specjalnaoferta taryfowa, w ramach której posiadacze wybranych biletów ZTM mogąpodróżować pociągami podmiejskimi na terenie Warszawy i 33 okolicznych gmin. Ze”wspólnego biletu” korzysta coraz więcej pasażerów – na przestrzeni ostatnichkilku lat ich liczba wzrosła o 20 proc. Od 1 września 2018 r. mieszkańcypłacący podatki w gminach korzystają z tańszych biletów na stołecznąkomunikację a posiadacze Karty warszawiaka nie płacą za podróże do 2 strefy.
„