Metrobilet w ciągu kilku tygodni
Na przełomie maja iczerwca br. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zamierza we współpracy zsamorządem woj. śląskiego wprowadzić Metrobilet, czyli wspólną taryfę nakomunikację miejską i kolej – przekazali PAP we wtorek przedstawiciele GZM.
Będzie to następstwo podpisania w październiku ub. rokuprzez władze regionu i Metropolii porozumienia ws. wdrożenia biletu okresowego,umożliwiającego podróżowanie autobusami, tramwajami i trolejbusami orazpociągami należących do woj. śląskiego Kolei Śląskich. Już wtedy planowanąofertę nazwano „Metrobiletem”.
O przygotowaniach do wdrożenia Metrobiletu odpowiedzialny zatransport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek mówił m.in. w połowie kwietniabr. podczas zorganizowanej w Sosnowcu w ramach targów Silesia Komunikacjakonferencji „Transport niskoemisyjny w GZM”.
Opowiadając o założeniach systemu transportowego MetropoliiKwitek wskazywał, że głównymi celami są budowa kolei metropolitalnej iintegracja systemu taryfowo-biletowego. Jak przypominał, były już dotąd takiepróby: jak Bilet Pomarańczowy, Bilet Śląski, Ekobilet (oferty ograniczone np.zasięgiem, bądź czasem obowiązywania); obecna oferta ma być jednak powszechniejszai kompleksowa.
Kwitek akcentował, że Metrobilet będzie na terenie GZMpierwszym biletem obejmującym komunikację miejską i kolej, któregodystrybutorem będzie m.in. Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM), czylikomórka Metropolii organizująca w jej imieniu komunikację publiczną. Metrobiletma być rozpowszechniany w sieci sprzedaży ZTM, obejmującej ponad 1 tys. punktówi dostępny na funkcjonującej Śląskiej Karcie Usług Publicznych.
Według ubiegłorocznego porozumienia władz Metropolii iwojewództwa koncepcja Metrobiletu zakłada podział Metropolii na sześć stref.Pięć z nich obejmuje leżące w granicach GZM odcinki poszczególnych liniikolejowych prowadzących do Katowic, szósta – samą stolicę regionu.
Wszystkie bilety mają zapewniać możliwość korzystania zkomunikacji miejskiej na terenie całej Metropolii: najtańszy z nich, za 119 zł– dodatkowo przejazdy pociągami KŚ na terenie Katowic, droższy – za 179 złdodatkowo przejazdy KŚ na terenie Katowic i jedną z wybranych linii (wodpowiadającej jej strefie dojazdowej), a najdroższy – za 229 zł – wszystkimipociągami KŚ w obrębie GZM.
W ub. roku inicjatorzy przedsięwzięcia wyjaśniali, żewprowadzenie Metrobiletu wymaga, m.in. zmian w systemie informatycznym ŚląskiejKarty Usług Publicznych oraz wyposażenia konduktorów Kolei Śląskich w moduły umożliwiająceodczyt tych kart. Ponieważ modyfikacja systemu ŚKUP wymaga osobnej umowy z jegowykonawcą, procedurę rozplanowano na czas liczony w miesiącach.
W ostatnich miesiącach rozbudowa systemu ŚKUP obejmowałarównolegle m.in. instalację jego urządzeń w pojazdach PrzedsiębiorstwaKomunikacji Miejskiej w Tychach (które działając wcześniej jako przewoźnikodrębnego tyskiego organizatora komunikacji nie korzystało z tego rozwiązania).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ostatnich aktualnościach na swojej stronie internetowejtyski PKM podał m.in. „jeszcze w maju będzie można kupić wspólny bilet naautobus, tramwaj, trolejbus i pociąg, czyli tzw. Metrobilet”. Pytana o tęzapowiedź rzeczniczka GZM Kamila Rożnowska przekazała PAP we wtorek, żeodpowiadający za tę kwestię przedstawiciele Metropolii mówią „o najbliższychtygodniach, prawdopodobnie przełomie maja i czerwca”.
W podobnym czasie Metropolia zamierza też zacząć finansowaćkolejne kursy pociągów regionalnych uruchamianych przez Koleje Śląskie. Tzw.”dogęszczanie połączeń” na przebiegających w obrębie GZM relacjach Gliwice –Dąbrowa Górnicza Ząbkowice i Tarnowskie Góry – Tychy Lodowisko ma być pierwszymetapem budowy kolei metropolitalnej.
Inne działania GZM w zakresie systemu transportowego tointegracja organizatorów publicznego transportu zbiorowego (już zrealizowana, wramach Zarządu Transportu Metropolitalnego) czy integracja systemutaryfowo-biletowego (wdrożona dotąd w zakresie komunikacji miejskiej na terenieok. 50 miast i gmin).
W przyszłym roku planowane jest wprowadzeniemetropolitalnego roweru, jako uzupełnienia systemu transportowego o tzw. środektransportu pierwszej i ostatniej mili. Obecnie GZM integruje systemy rowerowefunkcjonujące w oddzielnych miastach. W przyszłym roku zakłada wprowadzeniewłasnego systemu dla terenu całej Metropolii.
Ponadto GZM planuje m.in. unowocześnienie systemu pobieraniaopłat za przejazdy (ŚKUP 2.0) ujednolicenie kolorystyki autobusów (we wtorekprzedstawiciele Katowice Airport poinformowali o nowych – przygotowanychwspólnie z GZM – barwach uruchamianych przez ZTM linii lotniskowych), a takżezmiany w zarządzaniu infrastrukturą biletową i przystankową czy informacjąpasażerską.
„